Gigantyczne inwestycje PKP Intercity

Narodowy przewoźnik szacuje, że w 2030 roku z jego usług skorzysta 88 mln pasażerów. W modernizację floty zainwestuje 24,5 mld zł.

Publikacja: 05.01.2022 14:49

Gigantyczne inwestycje PKP Intercity

PKP IC

Foto: PKP IC

Spółka planuje za 8 lat uruchamiać dwa razy więcej pociągów niż obecnie, stworzy też połączenia na zachód, wschód i południe. Umożliwi to IV Pakiet Kolejowy, który po 2030 roku otworzy europejski rynek przewozów pasażerskich. Przewoźnik spodziewa się, że z nowych kierunków zdobędzie kilkanaście milionów dodatkowych pasażerów.  Wcześniejsze prognozy mówiły o 74 mln pasażerów. 

Dodatkowe 8 mld zł

Do rewolucji w przewozach kolejowych przygotowują się najwięksi konkurenci polskiego przewoźnika. Dlatego PKP Intercity rozszerza program inwestycji: w ramach zwiększonych nakładów na inwestycje spółka przeznaczy do 2030 roku 24,5 mld zł na unowocześnienie floty, a na przyjazne środowisku stacje postojowe – 2,6 mld zł. Do tej pory program przewidywał nakłady 19 mld zł. 

Przewoźnik do 2025 roku przewiduje wydatki 9,7 mld zł, a w latach 2026-2030 nakłady 14,8 mld zł. Spółka posłuży się środkami własnymi, ale przede wszystkim kredytami EBI, funduszami europejskimi z programów Łącząc Europę, FEnIKS, KPO, z rozliczenia pieniędzy pozyskanych w ramach POIiŚ w latach 2014-2020, z emisji obligacji oraz kredytów inwestycyjnych. 

Na programie cieniem kładzie się spór Komisji Europejskiej z Polską. Do tej pory Bruksela nie zaakceptowała KPO, choć zaliczki otrzymało już 18 państw.

Do usług Intercity ma przyciągnąć łatwość korzystania z oferty. Spółka planuje systematyczne upraszczanie zakupu biletów. W kilku najbliższych latach PKP Intercity zamierza m.in. wprowadzić nowoczesny system sprzedaży biletów, uruchomić program lojalnościowy, wprowadzić nowoczesną aplikację mobilną, a także dalej rozwijać zdalne kanały sprzedaży.

Nowy i zmodernizowany tabor

PKP Intercity przewiduje, że do 2030 roku wszystkie pojazdy spółki będą nowe lub zmodernizowane. Dzięki inwestycjom w perspektywie 2030 roku standardem staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, gdy obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. 

Do 2030 roku PKP Intercity planuje:

zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;

zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);

zakup 162 i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;

zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;

zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;

zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h;

zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;

modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

Do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku, standaryzowane stacje postojowe i zaplecza techniczne. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 52 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi na terenie całej Polski.

Spółka planuje za 8 lat uruchamiać dwa razy więcej pociągów niż obecnie, stworzy też połączenia na zachód, wschód i południe. Umożliwi to IV Pakiet Kolejowy, który po 2030 roku otworzy europejski rynek przewozów pasażerskich. Przewoźnik spodziewa się, że z nowych kierunków zdobędzie kilkanaście milionów dodatkowych pasażerów.  Wcześniejsze prognozy mówiły o 74 mln pasażerów. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Koleje Ukraińskie: to nie blokada tranzytu, to remont
Szynowy
Lokomotyw Siemensa połączą kraje Trójmorza
Lotniczy
Koreańczycy z mniejszościowym udziałem w CPK
Przewozy
W 2020 roku urósł tylko drogowy transport ładunków
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Samorządy zakupią mniej tramwajów i autobusów