Reklama

Samorządy zakupią mniej tramwajów i autobusów

Reforma podatkowa może ograniczyć inwestycje samorządów w tabor komunikacji publicznej.

Publikacja: 14.12.2021 12:07

Przekazanie przez Pesa nowych tramwajów do Torunia

Pesa przekazanie nowych tramwajów do Torunia

Przekazanie przez Pesa nowych tramwajów do Torunia

Foto: Pesa

Agencja Fitch Rating obniżyła oceny samorządom oraz należącym do nich spółkom, w tym transportu publicznego. – Oceny odzwierciedlają niepewność co do skali skutków wynikających z reformy PIT, głównie dla gmin i gmin na prawach powiatu. Spodziewamy się raczej negatywnych implikacji dla ratingów stąd lista obserwacyjna ze wskazaniem negatywnym – tłumaczy Senior Director, International Public Finance Fitch Ratings Dorota Dziedzic. 

To potencjalnie także złe wiadomości dla producentów taboru, ponieważ mogą oznaczać poważne zmniejszenie zakupów nowych autobusów, tramwajów i pociągów. – Spodziewamy się, że gminy będą głównie starać się ograniczać wydatki bieżące, a te na komunikację stanowią pokaźny procent wydatków bieżących. Do tej pory miasta starały się zachować zasadę 50:50, czyli 50% kosztów usługi pokrywają przychody ze sprzedaży biletów, a 50% budżet miasta, ale ta proporcja zaczęła się już przechylać w stronę większego udziału dopłat z budżetów miast, ze względu na wzrost inflacyjny kosztów działalności, w tym bardzo duże wzrosty cen energii elektrycznej oraz paliw – przyznaje przedstawicielka Fitch Ratings.

Analitycy PKO Research wyliczają, że tegoroczne dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) wzrosły o 5,2% względem analogicznego okresu w 2020 (dochody własne: +12,9%). Nadwyżka operacyjna wyniosła 30,1 mld zł i była wyższa o 20,8% r/r. 2/3. Dochody JST po trzecim kwartale 2021 roku zrealizowane zostały w 76,3% (dochody własne: 77,8%). 

Dział analiz PKO Research zwraca uwagę na niższy poziom realizacji wydatków, na co rzutują mocno obniżone wydatki inwestycyjne – jedynie 32,8% zaplanowanych na 2021. Wydatki ogółem wzrosły o 3,5%; inwestycyjne spadły o 8,3% - szczególnie silnie w powiatach ziemskich (-15,3%) i gminach (-10,8%). 

Dorota Dziedzic uspokaja. – Nie spodziewamy się ograniczeń działalności inwestycyjnej spółek komunikacyjnych od razu, gdyż są to wielomiesięczne procesy, często wpółfinansowane dotacjami unijnymi, więc spodziewamy się zakończenia realizowanych planów inwestycyjnych – tłumaczy Dziedzic.

Reklama
Reklama

Natomiast oszczędności, które zapewne wymusi reforma podatkowa Polski ład i spadek dochodów z PIT wpłynie na decyzje co do siatek połączeń, częstotliwości kursowania, cen biletów oraz inwestycji przyszłych, w tym wymiany taboru, który ze względu na okres amortyzacji taboru wymaga ciągłej, corocznej wymiany części taboru. 

Elektromobilność
Węglik krzemu obroni przed wysokimi cenami prądu
Szynowy
Ruszyło projektowanie szprych CPK
Drogowy
Ukraina wystąpi z pozwem przeciw Polsce
Morski
Porty i klienci gotowi na nowe promy
Szynowy
Maleje dynamika wzrostu przewozów intermodalnych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama