Ruszyło projektowanie szprych CPK

Pierwszym projektowanym odcinkiem jest tunel w Łodzi, który będzie częścią trasy „Y”.

Publikacja: 23.11.2021 16:38

Ruszyło projektowanie szprych CPK

CPK

Foto: CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła 23 listopada kontrakt na projekt ponad 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie kluczowym fragmentem szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wartość kontraktu wynosi 59,8 mln zł.

Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

– Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Następnie trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery „Y”.

– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – stwierdził prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T, który prowadzi z Finlandii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię. Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła 23 listopada kontrakt na projekt ponad 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie kluczowym fragmentem szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wartość kontraktu wynosi 59,8 mln zł.

Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Szynowy
Intermodalne bankructwo
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Szynowy
Europa wyda miliardy na cyfrowe sterowanie ruchem kolejowym
Szynowy
Regionalne sprintery dowiozą pasażerów do CPK
Szynowy
Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Szynowy
KDP: Droga zabawka czy cywilizacyjna konieczność?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście