Na której liście spedytorów znajdzie się CPK?

Dla sukcesu CPK konieczna jest współpraca z instytucjami kontrolnymi, przede wszystkim KAS oraz służbami fitosanitarnymi.

Publikacja: 29.06.2023 22:44

Na której liście spedytorów znajdzie się CPK?

Foto: PLL LOT

Zbliża się moment złożenia wniosku o decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK prowadząca projekt ma już zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury plan generalny. – Zatwierdzenie planu generalnego zakończyło etap planowania CPK – podkreśla prezes CPK Mikołaj Wild. 

Dokument określa kolejne etapy rozwoju lotniska do końca 2060 roku, a pierwsza faza zakłada uruchomienie lotniska w 2028 roku, na terenie 2150 hektarów. CPK Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4000 m każda i będzie największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej. 

Jest miejsce do zagospodarowania

CPK szykowane jest jako lotnisko przesiadkowe, którego głównym przewoźnikiem będzie LOT, a jednocześnie będzie ono dostępne dla wszystkich zainteresowanych linii. – CPK będzie sprzyjało rozwojowi rynku lotniczego cargo. Wolumeny będą rosły wraz z liczbą lądowań i wylotów samolotów szerokokadłubowych i frachtowych. E-commerce, notujące dwucyfrowe wzrosty rok do roku, z pewnością jest tu dodatkową szansą dla rozwoju – uważa Air & Rail Freight Country Manager, Grupa Raben Piotr Toczyłowski. 

Czytaj więcej

Unijna baza danych wykryje szwindle w imporcie

Podkreśla, że polskie cargo lotnicze było najszybciej rozwijającym się w Europie w czasie pandemii. – Rekordowe wzrosty zostały osiągnięte na bazie istniejącej, trochę anachronicznej infrastruktury i posiadanych zasobów. Przykład ten, oraz przewidywania względem wzrostu i zapotrzebowania rynku cargo w przyszłości, głównie związane z inwestycjami w Ukrainie i Białorusi, pokazuje, że z pewnością możemy mówić o przestrzeni do zagospodarowania. Trzeba być gotowym na uprzednio wykreowany popyt – zaznacza Toczyłowski. 

Uważa jednak, że ambitny cel 0,5 miliona ton ładunków rocznie w okolicach 2030 wydaje się jednak mało realny do osiągnięcia. 

CPK swoim zasięgiem może objąć także inne rynki jak Węgry, Ukraina, kraje nadbałtyckie. Planowane przepływy pasażerskie i ładunkowe mogą być osiągnięte jedynie, kiedy CPK będzie pełnić rolę centralną dla krajów Europy Wschodniej. – Nie ma innej drogi, CPK musi być alternatywą rynku cargo dla portów we Frankfurcie, Wiedniu, Pradze czy Berlinie. Rozwój produktu cargo będzie za tym z pewnością podążać – wskazuje przedstawiciel Raben. 

Dwie listy spedytorów

Jednak aby nowe lotnisko przyciągnęło klientów z innych krajów musi być spełnionych jeszcze kilka warunków poza inwestycję w beton i stal. – W branży ogólnie wiadomo, że w przewozach kwiatów z innych kontynentów specjalizuje się lotnisko w Amsterdamie a np. w produktach spożywczych Frankfurt. Urzędy kontrolujące, czyli odpowiedniki SANEPID-u czy PIORIN, są tam przychylne przedsiębiorcom i działają sprawnie. Przesyłki zwalniane są do obrotu bez zbędnych opóźnień. Lotniskowe opłaty za składowanie towarów są przewidywalne, kalkulacja kosztów transportu jest prosta – wylicza Toczyłowski.

Czytaj więcej

Sieci drobnicowe bliżej klientów

Branża spedytorska liczy, że CPK, oprócz infrastruktury oraz przyjętych procesów logistycznych, wypracuje z instytucjami rządowymi rozwiązania adekwatne i konkurencyjne. Przepływ towarowy musi być płynny i przychylny przedsiębiorcom. – Spedytorzy doskonale wiedzą, które lotniska w Europie należy omijać dla poszczególnych grup towarowych. Mam nadzieję, że CPK nie będzie się do takich obiektów zaliczało – dodaje Toczyłowski.

Przypomina, że z roku na rok rośnie udział produktów rolno-spożywczych transportowanych lotniczo. Jeżeli państwo stworzy przychylne warunki transportowe to liczba przesyłek będzie rosła. – Oddzielną grupę towarową stanowią produkty z krytycznym czasem dostawy czy też wymagające transportu w kontrolowanej temperaturze. Przy współczesnym, powszechnie rosnącym zapotrzebowaniu, produkt ten po prostu pójdzie za szybkim i optymalnym rozwiązaniem – dodaje Toczyłowski.

Uważa, że szansą dla CPK będzie usytuowanie w Polsce bazy światowego integratora logistycznego. 

Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniczy
CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury