Zbliża się moment złożenia wniosku o decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK prowadząca projekt ma już zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury plan generalny. – Zatwierdzenie planu generalnego zakończyło etap planowania CPK – podkreśla prezes CPK Mikołaj Wild.
Dokument określa kolejne etapy rozwoju lotniska do końca 2060 roku, a pierwsza faza zakłada uruchomienie lotniska w 2028 roku, na terenie 2150 hektarów. CPK Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4000 m każda i będzie największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej.
Jest miejsce do zagospodarowania
CPK szykowane jest jako lotnisko przesiadkowe, którego głównym przewoźnikiem będzie LOT, a jednocześnie będzie ono dostępne dla wszystkich zainteresowanych linii. – CPK będzie sprzyjało rozwojowi rynku lotniczego cargo. Wolumeny będą rosły wraz z liczbą lądowań i wylotów samolotów szerokokadłubowych i frachtowych. E-commerce, notujące dwucyfrowe wzrosty rok do roku, z pewnością jest tu dodatkową szansą dla rozwoju – uważa Air & Rail Freight Country Manager, Grupa Raben Piotr Toczyłowski.
Czytaj więcej
Komisja Europejska przygotowuje się do największej reformy systemu celnego od czasu powołania unii celnej.
Podkreśla, że polskie cargo lotnicze było najszybciej rozwijającym się w Europie w czasie pandemii. – Rekordowe wzrosty zostały osiągnięte na bazie istniejącej, trochę anachronicznej infrastruktury i posiadanych zasobów. Przykład ten, oraz przewidywania względem wzrostu i zapotrzebowania rynku cargo w przyszłości, głównie związane z inwestycjami w Ukrainie i Białorusi, pokazuje, że z pewnością możemy mówić o przestrzeni do zagospodarowania. Trzeba być gotowym na uprzednio wykreowany popyt – zaznacza Toczyłowski.