Giełda ładunków i samochodów Clicktrans.pl podlicza, że w okresie gospodarczych obostrzeń od połowy marca do końca maja w transporcie krajowym wzrósł o blisko 8 proc. przewóz palet i o ponad 13 proc. paczek, przy jednoczesnym spadku cen o 2,6 proc. (palety) i o ponad 7 proc. (paczki). W przypadku przewozów międzynarodowych przewozy palet nieznacznie wzrosły (o 1,6 proc), zaś międzynarodowy transport paczek zmalał o 0,6 proc.

Czytaj więcej w: Kurierzy pokrzepieni finansowo

Najszybciej rosnącym obszarem jest obsługa rynku e-commerce, w którym odnotowujemy nawet 30 proc. wzrostów – zauważa dyrektor rozwoju Rohlig Suus Logistics Piotr Chmielewski. – Chcemy wykorzystać tę szansę, dlatego bazując na dotychczasowym doświadczeniu sukcesywnie rozszerzamy ofertę dla tego sektora. Od wielu lat inwestujemy w nowe technologie i wprowadzamy narzędzia usprawniające i ułatwiające korzystanie z naszych usług – tłumaczy Chmielewski.
Pandemia koronawirusa jeszcze bardziej przyspieszyła ten proces, pokazując jak istotne są na przykład rozwiązania bezdotykowe. – Wprowadziliśmy w szybkim tempie między innymi możliwość płatności Blikiem oraz bezkontaktowe potwierdzenia dostaw za pomocą kodów SMS. Nie zapominamy także o wdrażaniu procesów automatyzacji, która ma obecnie ogromne znaczenie dla logistyki – dodaje Chmielewski.

Czytaj więcej w: Magazyny dla kurierów

Na szybki wzrost e-handlu zwraca uwagę także wiceprezes zarządu Sendit Wojciech Kliber. – Wzrosty eCommerce, po skokowych przyrostach w miesiącach największych obostrzeń związanych z pandemią mają już nieco mniejszą, choć ciągle bardzo pozytywną dynamikę – zaznacza Kliber.

Wskazuje że kolejne duże sieci i duże marki zapowiadają kładzenie większego nacisku na kanał online jako źródło wzrostów sprzedaży. To pokazuje dwa trendy: Po pierwsze, słowo-klucz większości konferencji ubiegłych lat: „omnichannel” zaczyna się realizować. – Kończy się czas na rozmyślanie i przygotowania, zaczyna się etap ostrej walki konkurencyjnej. Te marki, które skutecznie uzupełnią swoją sprzedaż o kanały online’owe, przejdą suchą nogą przez 2020. Pozostali będą się musieli liczyć ze spadkiem dynamiki sprzedaży, a nawet ze spadkami sprzedaży – ostrzega Kliber.

Czytaj więcej w: Złodzieje skradli z ciężarówek ładunki za 8 mld euro

Po drugie, zwiększenie aktywności dużych marek w internecie oznacza zwiększoną konkurencyjność w obszarze pozyskiwania klienta z tego kanału. Duże marki to duże budżety reklamowe. – Można więc przewidywać zwiększenie kosztów jednostkowych pozyskiwania klienta, co może być wyzwaniem dla charakterystycznego dla Polski tzw. rozdrobnionego eCommerce’u. Spodziewam się więc reakcji tego segmentu na wspomniane wyzwania. W innym przypadku będziemy mieli do czynienia ze zmianą struktury polskiego rynku eCommerce, w szczególności z konsolidacją i zmniejszeniem liczby podmiotów aktywnie działających na tym rynku – przewiduje Kliber.