Materiał powstał we współpracy z Logicor

Jak branża broni się przed podwyżkami cen energii elektrycznej?

Podjęliśmy wiele działań, ale zacząłbym od tego, że strategia Logicor zakłada dbałość o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój. Postawiliśmy sobie ambitne cele, które naszym zdaniem będą kluczowe i dadzą efekty w bardzo krótkiej perspektywie czasowej. Kierunek zrównoważonego rozwoju koordynowany jest przez europejski zespół Logicor z bardzo silnym wsparciem zarządu firmy.

Jednym z działań jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, na czym skoncentrowali się także najemcy. Wielu z nich działa na 3 zmiany, sporo magazynów ma funkcje produkcyjne, a zainstalowane tam maszyny zużywają więcej energii niż np. biura. Kolejny punkt to pytanie o możliwe oszczędności. W tym wypadku musimy przyjrzeć się jakie są stawki u dostawców energii i odpowiednio dobrać taryfy.

Najemcy kupują energię indywidualnie?

Kupujemy energię dla całego portfela nieruchomości, czyli dla 1,3 mln m kw., jakim zarządzamy w Polsce. Daje to nam potencjał negocjacyjny. W dzieleniu opłat niezbędne jest opomiarowanie zużycia energii. Dodatkowo dzięki temu nie zamawiamy więcej niż potrzebujemy. Częścią składową rachunku za prąd jest zamówienie mocy. Aby nie przepłacać prowadzimy program sprawdzający, czy moc jest zgodna z rzeczywistym z zużyciem.

Opomiarowanie instalacji pozwala zbadać ile energii zużywa się w poszczególnych parkach.  Na tej podstawie można prowadzić dalsze analizy. Dzięki licznikom nie tylko zdobywamy dane o zużyciu, ale możemy również przeanalizować rozchód energii, porównywać budynki w portfelu.

Co wynika z tych pomiarów? Czy zużycie maleje?

Zmniejsza się dzięki zastosowaniu nowych technologii. Standardem rynkowym jest oświetlenie LED, w szczególności jeśli praca jest całodobowa lub dwuzmianowa. Jeżeli operacje nie wymagają działalności w całym magazynie, dodatkowym fragmentem nowych instalacji jest wprowadzanie automatyki DALI. Polega ona na zastosowaniu czujników ruchu i światła dziennego i zaprogramowanie instalacji stosownie do wykonywanych operacji najemcy. Sztuczne światło stosowane jest tylko tam, gdzie potrzeba i tylko w momencie gdy jest ono potrzebne a zużycie jest minimalizowane przez stosowne ograniczenie światła sztucznego w przypadku dostępu światła dziennego. To może dać do 80 proc. oszczędności w porównaniu do typowej instalacji starszej generacji ze świetlówkami.

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

Jak firma ocenia potencjał fotowoltaiki?

Fotowoltaika to bardzo ciekawe rozwiązanie. Potencjał rynku magazynowego jest duży i analizujemy wdrożenie programu w szerszej skali. Na naszych budynkach mamy płaskie dachy, idealnie nadające się na dużej skali instalacje fotowoltaiczne. Energia wytworzona na budynku może w części pokryć zużycie albo może być odsprzedawana do sieci.

W budowie i planowaniu fotowoltaiki kluczowe są regulacje prawne. Bez większych utrudnień proceduralnych można zbudować mniejsze instalacje o mocy do 50 kW, alternatywnie większej skali pod warunkiem, że energia jest zużywana na bieżąco w danym budynku. Te mniejsze z powodzeniem mogą zasilać instalację klimatyzacji w części biurowej w magazynach. Oddawanie wyprodukowanej energii do sieci wymaga już pokonania większych formalności, ale moim zdaniem regulacje prawne wkrótce będą sprzyjały również instalacjom o większej skali, zgodnie z europejskimi regulacjami w innych państwach UE, gdzie już dziś prawo nie tylko wskazuje ten kierunek, ale również już nakazuje realizację takich instalacji w przypadku nowych projektów. Z tym wiąże się ciekawa kwestia, która wynika także przy instalacjach fotowoltaicznych o większej skali: jak magazynować energię?

Kto inwestuje w fotowoltaikę? Właściciel czy najemca?

To zależy od scenariusza. Jeżeli Logicor inwestuje w fotowoltaikę, wówczas oczekuje udziału w znacznych oszczędnościach w zużyciu energii po stronie najemcy. Inny scenariusz to taki w którym najemca może wynająć powierzchnię dachu dla instalacji w którą sam zainwestuje i bezpośrednio będzie czerpał korzyści z uzyskanej energii elektrycznej. Wybór najlepszego scenariusza jest polem do analiz i indywidulnych rozmów z najemcami i nie ma przeważającego rozwiązania. Wybór zależy też często od możliwości najemcy i długości najmu. Ze względu na ogromny potencjał tego typu instalacji widzimy duże zainteresowanie ze strony większych najemców.

Czy Logicor instaluje ładowarki do samochodów?

Podczas modernizacji naszych obiektów planujemy realizację stacji ładowania. Zakładamy jako optymalne rozwiązanie budowę minimum dwóch gniazd do ładowania e-aut w parku. Pracujemy nad wdrożeniem takiego pilotażu. W nowych parkach staje się to standardem. Docelowo energia potrzebna do zasilania stacji może między innymi pochodzić z wykorzystania fotowoltaiki. Do zapewnienia rozwiązań większej skali potrzebne będą duże instalacje, na przykład wykorzystujące stosowny potencjał dachów magazynów.

Razem z elektryfikacją idziemy w kierunku pełnej automatyzacji procesów magazynowych. To zapewne perspektywa 5 lat, bo wszystko przyspiesza. Widzimy duży postęp i konieczność dostosowania pod tym względem obiektów i standardów technicznych dla nowych wymagań.

Z nowym rokiem wchodzą wyższe wymagania wobec zużycia energii przez budynki. Czy nowe normy dotkną deweloperów?

Nowe normy już stosujemy w nowych realizacjach. Tym samym zmniejszamy ilość energii potrzebnej do ogrzania budynku. Zyski są bardzo duże ze względu na czynnik skali jaką jest powierzchnia budynków magazynowych. To nowa generacja magazynów dziś wchodzących w fazę realizacji, są to „zielone obiekty”. Posiadają zwiększone współczynniki izolacji, opomiarowanie wszystkich instalacji i zarządzanie zużyciem, fotowoltaikę itp. W tych budynkach zapewniamy kompleksowe podejście i zarządzanie zużyciem energii. To właśnie „zielone” wersje magazynów staną się wkrótce obowiązującym standardem na rynku.

Najemców nie odstraszają od tych obiektów wyższe koszty inwestycji?

Pomocną rzeczą jest polityka większości firm polegająca na realistycznym programie zmniejszenia śladu węglowego. Nakazuje w perspektywie 5 lat osiągnięcie redukcji. Obserwujemy bardzo duży wzrost liczby zapytań o kwestie środowiskowe. Obok czynników komercyjnych stają się dziś głównym elementem decydującym o wyborze danej lokalizacji czy też wyborze dewelopera/dostawcy powierzchni obiektów magazynowych. Uważamy, że na każdym etapie rozmowy z klientem (niezależnie od tego, czy jest to nowy budynek BTS, czy ekspansja na nową powierzchnię czy też przedłużenie najmu), zawsze jest miejsce na analizę i wdrożenie adekwatnych do skali rozwiązań środowiskowych. Chcemy w ten sposób zaangażować najemców we wspólne poszukiwania najlepszych rozwiązań, które przynoszą korzyść najemcy i środowisku. Jedną z naszych ostatnich inicjatyw w tym kontekście jest wprowadzenie nowych „zielonych umów najmu” gdzie już na tym wczesnym etapie umawiamy się z najemcą na współpracę we wdrożeniu nowych rozwiązań ochrony środowiska.

Jak te cele są definiowane?

Wymienię podstawowe: zakładamy uzyskanie certyfikacji BREEAM dla istniejących obiektów magazynowych na poziomie Good lub Very Good; dla nowych na poziomie przynajmniej Very Good lub wyższym. Zakładamy także redukcję zużycia energii elektrycznej oraz emisji CO2 dla całego portfela Logicor w Europie; podczas realizacji nowych obiektów odzysk i wykorzystanie odpadów budowlanych, utylizację ziemi budowlanej i wprowadzenie gospodarki bezodpadowej.

Logicor z uwagi na obecność na każdym z kluczowych rynków w Europie oraz skalę działalności, ma możliwość obserwacji zmian trendów nie tylko ze strony wymagań klientów, ale również regulacji poszczególnych państw w zakresach środowiskowych. Staramy się wykorzystać naszą europejską perspektywę w kreowaniu strategii naszego rozwoju.