Transport drogowy: Unia liczy na wzajemność, przewoźnicy na kabotaż

Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie o awaryjnych regulacjach dla transportu drogowego.

Rozporządzenie przegłosowano 680 głosami – przy 4 przeciw i 3 wstrzymujących się. Daje ono przewoźnikom brytyjskim jednostronnie prawo wykonywania przewozów drogowych na terenie UE (szczególności uznaje brytyjską licencję transportową), ale pod warunkiem wzajemności wobec 27 państw członkowskich UE.

Czytaj więcej w: Nie ma chętnych na przejazd brytyjskiej granicy przez pierwsze tygodnie nowego roku

Przegłosowaną w Parlamencie Europejskim nowością jest wprowadzenie możliwość kabotażu w ciągu 7 dni po rozładunku w UE: maksymalnie 2 dodatkowe operacje w ciągu 7 dni (przez pierwsze dwa miesiące po brexicie) oraz jednorazowa operacja w ciągu 7 dni (przez kolejne 3 miesiące).

Czytaj więcej w: Francja zamknęła granicę z Wielką Brytanią

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel uważa, że rozwiązanie jest korzystne dla obu stron. Przypomina że będzie ono ważne tylko pół roku, dając tyle czasu na osiągnięcie porozumienia w negocjacjach.

Czytaj więcej w: Od nowego roku ciężarówką awaryjnie do Wielkiej Brytanii

Zarazem podkreśla, że warunki rozporządzenia „o przewozach awaryjnych” nie są porównywalne z Pakietem Mobilności, bo Parlament zastosował kroczące zmniejszanie liczby operacji kabotażowych. Pakiet Mobilności zezwala na 3 operacje w ciągu 7 dni, ale przepisy Pakietu wprowadzą dodatkową 4-dniową obowiązkową przerwę między przewozami kabotażowymi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Od jutra bez prawa jazdy w kieszeni – sprawdź co się zmienia

Od 5 grudnia nie trzeba mieć przy sobie prawa jazdy. Kierujący pojazdami posiadający polskie ...

Elektryczne ciężarówki dla miast

Producenci samochodów ciężarowych zdecydowani na elektryfikację. Grupa Volvo zamierza rozpocząć w Blainville, we Francji, ...

Przewoźnicy odkryli nowe paliwo

Jest nim LNG, na którym przewoźnicy oszczędzają nawet po kilkanaście tys. euro rocznie. Przewoźnicy ...

Sypialne pociągi wymuszą zmiany zasilania kolejowej sieci?

Koleje otwierają się na międzynarodową konkurencję. Wielosystemowy tabor każe zadać pytanie, czy w Polsce ...

Rosną długi przewoźników

W pierwszym półroczu długi firm transportowych wzrosły o jedną piątą, do miliarda zł. Krajowego ...

Kurierzy pokrzepieni finansowo

Firmy kurierskie korzystają z boomu i wyraźnie stają na nogi. Rynek KEP przekroczył 50 ...