Prognoza na 2030 r: najwięcej pasażerów zyska transport lotniczy

shutterstock

Rząd przyjął we wtorek projekt Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Ma ona wyznaczać główne kierunki rozwoju transportu i jest kluczowym dokumentem związanym ze zbliżającą się perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021-2027.

Strategia zakłada 6 kierunków działania. To budowa zintegrowanej, wzajemnie powiązanej sieci transportowej mającej przyczyniać się do zwiększania konkurencyjności gospodarki, poprawy organizacji i zarządzania systemem transportowym, a także zmian w indywidualnej i zbiorowej mobilności. Zwraca także uwagę na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz przewożonych towarów, ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko i podniesienie efektywności wykorzystania publicznych pieniędzy na inwestycje.

CZYTAJ TAKŻE: Pesymistyczni przewoźnicy

W pierwszej kolejności inwestycje powinny koncentrować się na nadrobieniu zaległości dotyczących dostępności transportowej (drogi, koleje, lotniska, śródlądowe drogi wodne, porty morskie i śródlądowe). Prognozy zakładają, że do roku 2030 transport ładunków (wraz z żeglugą morską) wzrośnie do 2168 -2432 mln ton w porównaniu do 1911 mln ton w roku 2015, to jest w granicach 13-27 proc. W transporcie lądowym będzie to wzrost z 1841 mln ton w roku 2015 do 2073 -2316 mln ton w roku 2030, tj. o 13 -16 proc. W prognozowanym okresie mają wzrosnąć przeładunki w polskich portach morskich: z 69,5 mln ton w 2015 r. do 95-116 mln ton w 2030 r., w tym kontenerów z obecnych ok. 14 mln ton do 25 -31 mln ton. Natomiast  w portach lotniczych przeładunki zwiększą się z obecnych 115 tys. ton do około 213 -289 tys. ton.

CZYTAJ TAKŻE: Nadchodzi dekada zamian w transporcie

Zakłada się, że w transporcie pasażerskim największą dynamikę wzrostu będą miały przejazdy międzynarodowe: mają rosnąć o 3,3 -4,2 proc. rocznie. W przejazdach krajowych na dłuższych dystansach roczny wzrost sięgnie 1,6-2,2 proc., a w transporcie miejskim i lokalnym – od 1,3 do 1,6 proc. Strategia przewiduje, że liczba pasażerów najszybciej będzie się zwiększać w lotnictwie – w granicach od 5,3 do 6,4 proc. rocznie. Przejazdy kolejowe mają rosnąć o 2,1-3,5 proc., natomiast przejazdy samochodami osobowymi o 1,9-2,3 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

e-Toll będzie także płatny kartą

Co piąty samochód opłaca viaToll przy pomocy karty flotowej w opóźnionym systemie płatności. KAS ...

Ranking TSL 2021

W jakiej kondycji branża TSL przetrwała pandemię? Tworzony przez Rzeczpospolitą od ponad dwóch dekad ...

Pakiet Mobilności to otwarcie raju dla złodziei

Towarzystwa ubezpieczeniowe już biją na alarm, spodziewając się wzrostu kradzieży ładunków. Znowelizowane rozporządzenie 561 ...

Niemcy sparaliżowały południową Europę

Niemcy domagając się od kierowców badań na covid doprowadzili do potężnych opóźnień w przewozach. ...

Rząd udrażnia przejścia graniczne

GDDKiA zdjęła ograniczenia tonażowe na DK16, by odciążyć wjazd do Polski dla ciężarówek. Na wniosek ...

Walczyć z wirusem nie niszcząc gospodarki

Dyrektor zarządzający FM Logistic Central Europe Daniel Franke ostrzega przed powrotem strukturalnego bezrobocia i ...