Unia chce redukcji emisji w transporcie morskim

Parlament Europejski zagłosował za objęciem statków powyżej 5000 ton pojemności rejestrowej brutto (GRT) systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS).

Tankowce i inne statki transportujące towary byłyby wtedy traktowane podobnie jak na przykład elektrociepłownie. Kalkulacje armatorów musiałyby więc uwzględniać koszty emisji, tak jak ma to już miejsce w energetyce i przemyśle.

Czytaj więcej w: Nowe place składowe w Porcie Gdynia

Docelowo zyski z handlu uprawnieniami do emisji mają trafić do „Funduszu Oceanowego”, który w latach 2022-2030 będzie finansował programy zmniejszające emisje oraz wspierające rozwój paliw alternatywnych i zrównoważony rozwój w portach.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Sporej grupie posłów w Parlamencie Europejskim  to jednak nie wystarcza. Opowiadają się oni za dalszymi ograniczeniami dla branży transportu morskiego. Należy do nich między innymi Jutta Paulus, członkini klubu poselskiego partii Zielonych. Paulus już w zeszłym roku zwracała uwagę na problem z emisjami, odwiedzając jeden z największych portów morskich w Europie, Rotterdam. Transport morski jest odpowiedzialny za 3% światowej emisji dwutlenku węgla, z czego 20% przypada na Unię Europejską.

Czytaj więcej w: Od 1 lipca Berlin wzmacnia porty podatkami

Dlatego Unia, w opinii wielu, powinna się wykazać szczególnym poczuciem odpowiedzialności. – Wielu posłów uważa, że polityka dotycząca redukcji emisji nie jest wystarczająca i że przedsiębiorstwa muszą ograniczyć swoje roczne średnie emisje CO2 dla wszystkich swoich statków o co najmniej 40 procent do 2030 r. – cytuje oświadczenie Parlamentu Europejskiego niemiecki portal electrive.net.
Decyzja Parlamentu będzie w kolejnym etapie przedmiotem konsultacji z państwami członkowskimi. Dopiero po tym ustawa nabierze konkretnego kształtu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pożyczki dla przewoźników nie uratują branży

Na koniec maja widoczna będzie skala zapaści branży transportu drogowego. Przedsiębiorcy ostrożnie podchodzą do ...

Unijne ożywienie w zakupach ciężarówek

Niemcy stabilne, duże wzrosty we Włoszech i w Hiszpanii. W Polsce odstraszają od zakupów ...

Z przewoźnikiem jak z jajkiem

Niedobór rąk do pracy sprawia, że brakuje samochodów, co zachęca do podwyżek cen frachtów. ...

Znów rosną przewozy intermodalne z polskich portów

Operatorzy intermodalni zanotują bardzo dobry rok. Rozbudowują połączenia i terminale. Urzędu Transportu Kolejowego podał, ...

Totalna pustka na rynku

Wraz z zamknięciem fabryk zniknęły zlecenia dla transportu. Jeden z największych europejskich spedytorów 30 ...

Rynek pracy traci impet

W przyszłym roku zmniejszy się dynamika podaży nowych miejsc pracy w logistyce. Coraz atrakcyjniejszy ...