Unia chce redukcji emisji w transporcie morskim

Parlament Europejski zagłosował za objęciem statków powyżej 5000 ton pojemności rejestrowej brutto (GRT) systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS).

Publikacja: 22.09.2020 08:17

Unia chce redukcji emisji w transporcie morskim

Foto: logistyka.rp.pl

Tankowce i inne statki transportujące towary byłyby wtedy traktowane podobnie jak na przykład elektrociepłownie. Kalkulacje armatorów musiałyby więc uwzględniać koszty emisji, tak jak ma to już miejsce w energetyce i przemyśle.

Czytaj więcej w: Nowe place składowe w Porcie Gdynia

Docelowo zyski z handlu uprawnieniami do emisji mają trafić do „Funduszu Oceanowego”, który w latach 2022-2030 będzie finansował programy zmniejszające emisje oraz wspierające rozwój paliw alternatywnych i zrównoważony rozwój w portach.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Sporej grupie posłów w Parlamencie Europejskim  to jednak nie wystarcza. Opowiadają się oni za dalszymi ograniczeniami dla branży transportu morskiego. Należy do nich między innymi Jutta Paulus, członkini klubu poselskiego partii Zielonych. Paulus już w zeszłym roku zwracała uwagę na problem z emisjami, odwiedzając jeden z największych portów morskich w Europie, Rotterdam. Transport morski jest odpowiedzialny za 3% światowej emisji dwutlenku węgla, z czego 20% przypada na Unię Europejską.

Czytaj więcej w: Od 1 lipca Berlin wzmacnia porty podatkami

Dlatego Unia, w opinii wielu, powinna się wykazać szczególnym poczuciem odpowiedzialności. – Wielu posłów uważa, że polityka dotycząca redukcji emisji nie jest wystarczająca i że przedsiębiorstwa muszą ograniczyć swoje roczne średnie emisje CO2 dla wszystkich swoich statków o co najmniej 40 procent do 2030 r. – cytuje oświadczenie Parlamentu Europejskiego niemiecki portal electrive.net.
Decyzja Parlamentu będzie w kolejnym etapie przedmiotem konsultacji z państwami członkowskimi. Dopiero po tym ustawa nabierze konkretnego kształtu.

Tankowce i inne statki transportujące towary byłyby wtedy traktowane podobnie jak na przykład elektrociepłownie. Kalkulacje armatorów musiałyby więc uwzględniać koszty emisji, tak jak ma to już miejsce w energetyce i przemyśle.

Czytaj więcej w: Nowe place składowe w Porcie Gdynia

Pozostało 81% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?