Bundestag i Bundesrat mają 30 czerwca uchwalić ustawę o odroczeniu rozliczenia VAT do 26 dnia kolejnego miesiąca po odprawie, by mogła wejść w życie 01 lipca, informuje przedstawiciel Portu Hamburg w Polsce Maciej Brzozowski.
Czytaj więcej w: Nowa brytyjska taryfa celna będzie obowiązywać od nowego roku
Nowe podatkowe rozwiązanie zwiększy konkurencyjność Portu Hamburg wobec Rotterdamu i Antwerpii. Mogą stracić na atrakcyjności polskie porty. Polska Izba Spedycji i Logistyki niepokoi się, że nowelizacja niemieckiego prawa spowoduje ucieczkę ładunków z polskich portów. – Wnioskowaliśmy o to samo rozwiązanie do naszych władz, ale bez odzewu. Niestety, Niemcy znowu są o krok przed nami. Nasze władze mogą się uczyć na czym powinna polegać prawdziwa tarcza – podkreśla przewodniczący PISiL Marek Tarczyński. Dodaje, że w standardowej procedurze celnej VAT od importu i cło należy w Polsce opłacić w ciągu 10 dni.
Czytaj więcej w: Berlin faworyzuje pomocą przewoźników
Dodatkową korzyści dla spedycji jest obniżenie niemieckiego VAT z 19 do 16 proc. – Może ona przekładać się na przenoszenie do Niemiec centrów dystrybucyjno-konsolidacyjno-rozdzielczych odpowiedzialnych za dystrybucję nie tylko na duże rynki, takie jak niemiecki czy polski, lecz także obejmujących swoim oddziaływaniem mniejsze kraje Europy Środkowej – niepokoi się Mirosław Antonowicz z Akademii Koźmińskiego.