Mimo spowolnienia kurierzy budują nowe obiekty

Maleje liczba kupujących w sieci, ale kurierskie koncerny inwestują w nowe obiekty, licząc na odbicie w kolejnych latach.

Publikacja: 18.04.2024 09:07

Mimo spowolnienia kurierzy budują nowe obiekty

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Z badań DPD wynika, że w 2023 roku 72 proc. populacji dokonało zakupów w sieci, gdy rok wcześniej odsetek sięgał 77, a w 2021 roku 79 proc. Podobny trend widoczny jest w Europie, gdzie udział kupujących zmalał w ub.r. do 76 proc., gdy dwa lata wcześniej sięgnął 78 proc. 

Stali klienci 

Regularni e-nabywcy (dokonujący przynajmniej jednego zakupu w miesiącu) stanowią w Polsce 55 proc. wszystkich kupujących (w Europie 48 proc.) i te udziały utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Natomiast rośnie liczba paczek otrzymywanych w miesiącu przez regularnych klientów sklepów internetowych: z 4,7 paczki w 2019 roku do 5,2 paczki w 2023 roku. 

Czytaj więcej

Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail

W pierwszym kwartale roku rośnie popularność zakupów obuwia (66 proc. w pierwszej dziesiątce), ubrań (60 proc.), kosmetyki (57 proc.) i książki (48 proc. i spadek o 6 proc.). Wyraźny wzrost zanotowała biżuteria (o 5 proc. do 40 proc.).

Z badania DPD wynika, że w Polsce 81 proc. kupujących w internecie korzysta z platform oferujących rzeczy z drugiej ręki, w Europie jest to 72 proc. Ten kanał sprzedaży, nazwany C2C jest jednym z najbardziej obiecujących, podobnie jak dostawy towarów z zagranicy. Polscy klienci najczęściej zamawiają towary w Chinach (53 proc., w Europie 48 proc.) i Niemczech (34 proc. a w Europie 28 proc.). Na trzecim miejscu jest Wielka Brytania (24 proc. i dla Europy 10 proc.). 

Reklama
Reklama

W Polsce 72 proc. dostaw odbywa się do automatów paczkowych, gdy w Europie 22 proc, do domu trafia 59 proc. przesyłek (w Europie 79 proc.) a do punktu odbioru 20 proc. (24 proc. w Europie). Na poczcie odbieranych jest 16 proc. przesyłek (17 proc w Europie) zaś w miejscu pracy 13 proc. (10 proc. w Europie). 

W Polsce automaty paczkowe funkcjonują od kilkunastu lat, na dużą skalę wprowadził je InPost, który ma blisko 23 tys. maszyn. DPD zainstalował 7 tys., a DHL eCommerce 3 tys. 

Inwestycje w nowe obiety

Pomimo spadku kupujących w internecie, DHL eCommerce otworzył Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Robakowie pod Poznaniem, InPost wynajął w Prologis obiekt magazynowo – biurowy na miarę (typy BTS – build-to-suit) o powierzchni 11 573 m kw. na terenie Rudy Śląskiej. DPD Polska otworzyła nowy Oddział Warszawa 4 (WA4) w City Point Targówek w Warszawie. Obiekt obsługuje prawobrzeżną Warszawę, część śródmieścia i tereny do Mińska Mazowieckiego. Ma 6 tys. m kw. powierzchni magazynowej i ponad 700 mkw. powierzchni biurowej. Oddział posiada łącznie 95 bram – 79 bram kurierskich oraz 16 bram do rozładunku i załadunku samochodów ciężarowych. Oddział zatrudnia 140 osób i ma podpisane umowy z 270 kurierami. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy apelują o zmniejszenie kosztów pracy

To jeden z ponad 60 oddziałów DPD w całej Polsce. Wyposażony jest (jako piąty oddział w Polsce) w automatyczny sorter o wydajności 6 tys. paczek na godzinę. Największy sorter DPD w Polsce, w Strykowie, ma wydajność 50 tys. paczek na godzinę. 

Kurierzy mają do dyspozycji 20 ładowarek do samochodów elektrycznych, w tym 13 wiszących na ścianach przy dokach, reszta na słupkach na parkingu. Elektryczne samochody zużyją do jednej trzeciej energii kupowanej dla najemcy. 

Reklama
Reklama

Obiekt powstał na terenie przemysłowym, na Targówku. – To największy projekt brown field w Europie – przekonuje dyrektor zarządzający Peakside Capital Advisors w Polsce Roman Skowroński. Nowy magazyn ma o 65 proc. mniejsze zużycie wody pitnej, a 95 proc. materiałów z rozbiórki zostało powtórnie wykorzystanych. Magazyn otrzyma fotowoltaikę, będzie też przystosowany do dystrybucji towarów spożywczych w temperaturze od 0 do 4 stopni. 

Docelowo na działce zajmowanej przez stare magazyny wyrosną nowe, do 2026 roku stanie 6 obiektów o łącznej powierzchni 100 tys. m kw. 

Z badań DPD wynika, że w 2023 roku 72 proc. populacji dokonało zakupów w sieci, gdy rok wcześniej odsetek sięgał 77, a w 2021 roku 79 proc. Podobny trend widoczny jest w Europie, gdzie udział kupujących zmalał w ub.r. do 76 proc., gdy dwa lata wcześniej sięgnął 78 proc. 

Stali klienci 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Produkty i Usługi
Atrakcyjna nisza międzynarodowych przesyłek kurierskich
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Produkty i Usługi
Amazon rozpoczął gigantyczną rozbudowę logistyki
Produkty i Usługi
Wspólne automaty paczkowe zdobywają Europę
Produkty i Usługi
Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych
Produkty i Usługi
Coraz mniej chętnych na magazyny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama