Z badań DPD wynika, że w 2023 roku 72 proc. populacji dokonało zakupów w sieci, gdy rok wcześniej odsetek sięgał 77, a w 2021 roku 79 proc. Podobny trend widoczny jest w Europie, gdzie udział kupujących zmalał w ub.r. do 76 proc., gdy dwa lata wcześniej sięgnął 78 proc.
Stali klienci
Regularni e-nabywcy (dokonujący przynajmniej jednego zakupu w miesiącu) stanowią w Polsce 55 proc. wszystkich kupujących (w Europie 48 proc.) i te udziały utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Natomiast rośnie liczba paczek otrzymywanych w miesiącu przez regularnych klientów sklepów internetowych: z 4,7 paczki w 2019 roku do 5,2 paczki w 2023 roku.
Czytaj więcej
Słaby miniony rok zmusza branżę kurierską do przetasowań i przyspieszenia rozbudowy skali działania. Mija czas narodowych i regionalnych firm, liczyć się będą Europejskie organizacje.
W pierwszym kwartale roku rośnie popularność zakupów obuwia (66 proc. w pierwszej dziesiątce), ubrań (60 proc.), kosmetyki (57 proc.) i książki (48 proc. i spadek o 6 proc.). Wyraźny wzrost zanotowała biżuteria (o 5 proc. do 40 proc.).
Z badania DPD wynika, że w Polsce 81 proc. kupujących w internecie korzysta z platform oferujących rzeczy z drugiej ręki, w Europie jest to 72 proc. Ten kanał sprzedaży, nazwany C2C jest jednym z najbardziej obiecujących, podobnie jak dostawy towarów z zagranicy. Polscy klienci najczęściej zamawiają towary w Chinach (53 proc., w Europie 48 proc.) i Niemczech (34 proc. a w Europie 28 proc.). Na trzecim miejscu jest Wielka Brytania (24 proc. i dla Europy 10 proc.).