Sygnatariusze Forum Transportu Drogowego zwrócili się do Ministerstwa Infrastruktury z apelem o podjęcie prac nad nowelizacją przepisów ustawy o czasie pracy kierowców. Chodzi o zmianę zasad naliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dla kierowców w ruchu międzynarodowym, czyli wprowadzenie możliwości jej obniżenia do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku kalendarzowym.
Duże wzrosty wynagrodzeń
Z raportu przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego wynika, że 2023 roku wynagrodzenia kierowców ciężarówek wzrosły w stosunku do 2022 roku o 16,8 proc. (licząc średnią) lub o 20 proc. (porównując medianę). Dwie trzecie ankietowanych kierowców wskazało, że zarabia powyżej 7 tys. zł netto, a blisko jedna czwarta, że powyżej 9 tys. zł.
Czytaj więcej
Pojawiła się pierwsza ładowarka dużej mocy, jednak budowa kolejnych będzie wyzwaniem dla inwestorów i energetyki.
Powodem tak dużej dynamiki jest kilka. Jednym z czynników jest rosnąca płaca minimalna. PITD przypomina, że w 2022 roku płaca minimalna wynosiła 3 010,00 zł brutto, a 1 stycznia 2023 r. wzrosła do 3 490,00 zł. Ponadto 2023 był pierwszym rokiem, w którym minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło dwukrotnie – od 1 lipca 2023 r. wynosiło bowiem 3 600,00 zł. Oprócz minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. zmianie uległo również przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej. W 2022 r. wyniosło 6 346,15 zł, podczas gdy w 2023 r. było to 7 155,48 zł brutto.
Na dodatek 2023 rok przyniósł szereg zmian w zakresie sposobu ustalania i naliczania wynagrodzeń w branży transportowej. Wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz przeciętnego wynagrodzenia, a także wprowadzenie przepisów dotyczących delegowania kierowców w transporcie drogowym istotnie wpłynęły na rozliczanie wynagrodzeń kierowców. W szczególności tych pracujących na terytorium innego kraju Unii Europejskiej.