Reklama
Rozwiń
Reklama

Naczepy sprzedają się wolniej na całym świecie

Światowy lider w produkcji naczep ograniczył wytwarzanie i w tym roku nie spodziewa się wielkich zmian popytu.

Publikacja: 12.04.2024 09:48

Naczepy sprzedają się wolniej na całym świecie

Maciej Zalewski, GDDKiA

Foto: Maciej Zalewski, GDDKiA

W 2023 roku sprzedaż była mniejsza (rok do roku) o 8,5 proc. i wyniosła 139 015 pojazdów. Zapasy zmalały o blisko 12 proc. W 2024 roku spółka spodziewa się poprawy w Chinach i Ameryce Północnej, jednak słaba sytuacja gospodarki Europy nie pozwala na nadmierny optymizm wobec tego regionu. Szansę na wzrost sprzedaży dają kraje Azji leżące na Nowym Jedwabnym Szlaku.

W 2023 roku chiński producent naczep CIMC zwiększył przychody o ponad 6 proc. do 3,2 mld euro (25,1 mld RMB). Zysk operacyjny sięgnął 3,3 mld RMB (powiększył się o 121 proc.), a netto wzrósł o 120 proc. do 313 tys. euro.

Czytaj więcej

Ukraiński parlament przyjął ustawę mobilizacyjną

Wyniki są m.in. efektem wzrostu gospodarczego Chin, których PKB w 2023 roku powiększył się o 5,2 proc., a przewozy wzrosły o 8,7 proc. Rynki Europy i Ameryki Północnej wykazały stagnację.

Dział naczep kurtynowych i furgonów (klasyfikowane są w nim także chłodnie) zanotował obroty 576 mln dol. Dział cystern (w nim liczone są także betonomieszarki) zwiększył przychody o 35 proc. do 625 mln euro, na rynku północnoamerykańskim grupa zwiększyła przychody o ponad 5 proc. do 1,4 mld euro, a w Europie o 15 proc. do 385 mln euro.

Reklama
Reklama

Z rankingu Global Trailer wynika, że założony w 1996 roku CIMC jest największym na świecie producentem naczep i utrzymał tę pozycję przez jedenasty ro z rzędu. W Chinach spółka jest od pięciu lat rynkowym liderem.

W Polsce rejestracje naczep w pierwszym kwartale zmalały o ponad 31 proc., do 4357 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku przemysłu Motoryzacyjnego. W marcu spadek pogłębił się do blisko 40 proc. (1596 naczep zarejestrowanych).

Czytaj więcej

Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników

W podziale na rodzaje naczep, w segmencie pojazdów kurtynowych i platform spadek w pierwszym kwartale wyniósł 38 proc., w segmencie furgonów i chłodni spadek sięgnął 48 proc., a wśród cystern 23 proc. Jedynie popyt na wywrotki był większy w stosunku do ubiegłorocznego i poprawa sięgnęła 10 proc., podsumowuje PZPM.

W 2023 roku sprzedaż była mniejsza (rok do roku) o 8,5 proc. i wyniosła 139 015 pojazdów. Zapasy zmalały o blisko 12 proc. W 2024 roku spółka spodziewa się poprawy w Chinach i Ameryce Północnej, jednak słaba sytuacja gospodarki Europy nie pozwala na nadmierny optymizm wobec tego regionu. Szansę na wzrost sprzedaży dają kraje Azji leżące na Nowym Jedwabnym Szlaku.

W 2023 roku chiński producent naczep CIMC zwiększył przychody o ponad 6 proc. do 3,2 mld euro (25,1 mld RMB). Zysk operacyjny sięgnął 3,3 mld RMB (powiększył się o 121 proc.), a netto wzrósł o 120 proc. do 313 tys. euro.

Reklama
Drogowy
Przewoźnicy powrócili do zakupów taboru
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Drogowy
Wielton notuje poprawę i zysk w trzecim kwartale
Drogowy
Polscy przewoźnicy: Ukraina nas blokuje
Drogowy
Mińsk wziął w niewolę litewskie ciężarówki
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Drogowy
Litwa zamknęła granicę z Białorusią
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama