Naczepy sprzedają się wolniej na całym świecie

Światowy lider w produkcji naczep ograniczył wytwarzanie i w tym roku nie spodziewa się wielkich zmian popytu.

Publikacja: 12.04.2024 09:48

Naczepy sprzedają się wolniej na całym świecie

Foto: Maciej Zalewski, GDDKiA

W 2023 roku sprzedaż była mniejsza (rok do roku) o 8,5 proc. i wyniosła 139 015 pojazdów. Zapasy zmalały o blisko 12 proc. W 2024 roku spółka spodziewa się poprawy w Chinach i Ameryce Północnej, jednak słaba sytuacja gospodarki Europy nie pozwala na nadmierny optymizm wobec tego regionu. Szansę na wzrost sprzedaży dają kraje Azji leżące na Nowym Jedwabnym Szlaku.

W 2023 roku chiński producent naczep CIMC zwiększył przychody o ponad 6 proc. do 3,2 mld euro (25,1 mld RMB). Zysk operacyjny sięgnął 3,3 mld RMB (powiększył się o 121 proc.), a netto wzrósł o 120 proc. do 313 tys. euro.

Czytaj więcej

Ukraiński parlament przyjął ustawę mobilizacyjną

Wyniki są m.in. efektem wzrostu gospodarczego Chin, których PKB w 2023 roku powiększył się o 5,2 proc., a przewozy wzrosły o 8,7 proc. Rynki Europy i Ameryki Północnej wykazały stagnację.

Dział naczep kurtynowych i furgonów (klasyfikowane są w nim także chłodnie) zanotował obroty 576 mln dol. Dział cystern (w nim liczone są także betonomieszarki) zwiększył przychody o 35 proc. do 625 mln euro, na rynku północnoamerykańskim grupa zwiększyła przychody o ponad 5 proc. do 1,4 mld euro, a w Europie o 15 proc. do 385 mln euro.

Z rankingu Global Trailer wynika, że założony w 1996 roku CIMC jest największym na świecie producentem naczep i utrzymał tę pozycję przez jedenasty ro z rzędu. W Chinach spółka jest od pięciu lat rynkowym liderem.

W Polsce rejestracje naczep w pierwszym kwartale zmalały o ponad 31 proc., do 4357 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku przemysłu Motoryzacyjnego. W marcu spadek pogłębił się do blisko 40 proc. (1596 naczep zarejestrowanych).

Czytaj więcej

Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników

W podziale na rodzaje naczep, w segmencie pojazdów kurtynowych i platform spadek w pierwszym kwartale wyniósł 38 proc., w segmencie furgonów i chłodni spadek sięgnął 48 proc., a wśród cystern 23 proc. Jedynie popyt na wywrotki był większy w stosunku do ubiegłorocznego i poprawa sięgnęła 10 proc., podsumowuje PZPM.

W 2023 roku sprzedaż była mniejsza (rok do roku) o 8,5 proc. i wyniosła 139 015 pojazdów. Zapasy zmalały o blisko 12 proc. W 2024 roku spółka spodziewa się poprawy w Chinach i Ameryce Północnej, jednak słaba sytuacja gospodarki Europy nie pozwala na nadmierny optymizm wobec tego regionu. Szansę na wzrost sprzedaży dają kraje Azji leżące na Nowym Jedwabnym Szlaku.

W 2023 roku chiński producent naczep CIMC zwiększył przychody o ponad 6 proc. do 3,2 mld euro (25,1 mld RMB). Zysk operacyjny sięgnął 3,3 mld RMB (powiększył się o 121 proc.), a netto wzrósł o 120 proc. do 313 tys. euro.

Drogowy
Duży pożar bazy samochodowej w Kwidzynie
Drogowy
Przewoźnicy: konieczne są mniejsze obciążenia fiskalne
Drogowy
Euro NCAP oceni bezpieczeństwo ciężarówek
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?