Parlament Europejski uniemożliwił 10 kwietnia wprowadzenie poprawek do sprawozdania ze wstępnego politycznego porozumienia zawartego 18 stycznia 2024 pomiędzy negocjatorami Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie nowych wzmocnionych celów klimatycznych w transporcie drogowym. – Rozsądek poległ w głosowaniu – uważa prezes Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska Maciej Wroński.
Ważne poprawki
Chodzi o wsparcie dla poprawki niemieckiego euro posła Andreas Glücka proponującej wprowadzenie definicji paliw neutralnych pod względem emisji CO2 oraz współczynnika korygującego emisję dwutlenku węgla (CCF) w celu uwzględnienia wykorzystania paliw odnawialnych, takich jak m.in. bioLNG lub HVO.
Czytaj więcej
Należąca do Muska firma Space X przygotowuje się do lotów na Marsa i kończy konstruowanie potężnych rakiet zdolnych tam dolecieć.
Zwrócił on uwagę na podnoszony powszechnie przez branżę transportową fakt, iż proponowane przepisy dotyczą jedynie emisji CO2 z rury wydechowej, a nie całego cyklu życia. Jest to sprzeczne z ważną zasadą neutralności technologicznej i niepotrzebnie pozbawia przewoźników alternatywnych technologii dekarbonizacji transportu drogowego. Poprawki Glücka mają na celu wprowadzenie definicji paliw neutralnych pod względem emisji CO2 oraz współczynnika korygującego emisję dwutlenku węgla (CCF) w celu uwzględnienia wykorzystania tych paliw odnawialnych.
Europarlamentarzyści usunęli zapisy umożliwiające stosowanie w transporcie alternatywnych technologii opartych na neutralnych klimatycznie paliwach. Możliwość zgłaszania poprawek została odrzucona w plenarnym głosowaniu stosunkiem głosów 332 przeciwko 279.