Narasta liczba windykacji w transporcie drogowym

Słaba niemiecka gospodarka ciągnie w dół polskich przewoźników. Rośnie ich zadłużenie i wzrasta liczba windykacji firm tej branży.

Publikacja: 09.04.2024 10:08

Narasta liczba windykacji w transporcie drogowym

Foto: GDDKiA

Przedsiębiorcy zajmujący się windykacją, restrukturyzacją oraz doradztwem gospodarczym przyznają, że sytuacja wielu branż jest bardzo trudna. – Najwięcej windykacji w tym kwartale mieliśmy w sektorze transportowym. To zwykle mniejsze podmioty, które wpadły w problemy ze względu na małą liczbę zleceń międzynarodowych. Ogólnie widzimy, że firmy działające w kooperacji np. polsko-niemieckiej muszą szukać nowych zleceń, dywersyfikować działalność – ocenia Małgorzata Marczulewska, windykator.

Zauważa także pewną prawidłowość. – Firmy działające z przedsiębiorcami zagranicznymi, czyli np. pośrednicy eksportu lub po prostu producenci rzeczy eksportowanych mają gorszą pozycję w tym roku. Ilość windykacji w I kwartale tego roku jest większa niż w roku 2023 – przyznaje Marczulewska.

Czytaj więcej

Rosną kolejowe przewozy między Polską i Ukrainą

Niemiecki hamulec

Według jednego z raportów Transport Intelligence, aż 84 proc. firm transportowych doświadcza   zwiększonej presji na marże z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu. Grupa Inelo przyznaje, że transport drogowy to branża, która jako jedna z pierwszych doświadcza zmian dynamiki w gospodarce. Według wstępnego szacunku GUS wzrost PKB w roku 2023 wyniósł zaledwie 0,2 proc. w porównaniu do 2022 r, kiedy był wyższy o 5,3 proc. Niepokojące sygnały płyną także z Niemiec. Gospodarka zachodnich sąsiadów skurczyła się w zeszłym roku o 0,3 proc. – Niemcy są największym partnerem handlowym Polski, dlatego spowolnienie gospodarcze w tym kraju jest tak bardzo odczuwalne dla rodzimych firm transportowych – podkreśla główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag Tomasz Czyż. 

Wskazuje, że istotnym czynnikiem kosztowym dla polskich przewoźników międzynarodowych jest wysoki wzrost opłat drogowych w Niemczech. Koszty korzystania z tamtejszych dróg wzrosły od grudnia 2023 roku o ok. 80 proc. – Co więcej, już od 1 lipca mytem zostaną objęte także ciężarówki o DMC od 3,5 do 7,5 tony, które dotychczas były zwolnione z tej opłaty – zaznacza Czyż.

Zajmujący się przemysłem motoryzacyjnym portal Automotivesuppliers.pl dodaje, że niedawna prognoza stowarzyszenia VDA, przewidująca wyprodukowanie w 2024 roku w Niemczech takiej samej liczby samochodów osobowych jak rok wcześniej będzie trudna do spełnienia. Marzec był bowiem trzecim miesiącem z rzędu, w którym spadła produkcja aut. W ostatnim miesiącu I kwartału br. z linii montażowych zjechało 372,8 tys. samochodów. To o 15 proc. mniej niż przed rokiem. Eksport był niższy o 11 proc. (292,7 tys. sztuk). W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku produkcja w Niemczech spadła o 9 proc. rok do roku i wyniosła 1,04 mln samochodów osobowych. Do klientów zagranicznych wysłano 790,7 tys. aut, co oznacza spadek o 5 proc. 

Czytaj więcej

Kolejka na przejście w Koroszczynie żyje nocą

Produkcja maleje we wszystkich branżach. Jak wynika z najnowszego badania gospodarczego ifo, w którym wzięło udział około 9 000 firm w całych Niemczech, niedobór wykwalifikowanych pracowników wśród firm w Niemczech nieco się zmniejszył. Według badania 36,3 proc. firm odczuwa obecnie niedobór wykwalifikowanych pracowników, w porównaniu z 38,7 proc. w październiku 2023 r. Rok temu było to 43,6 proc. – Osłabiająca gospodarka w krótkim okresie zmniejsza popyt na wykwalifikowanych pracowników – tłumaczy ekspert ifo Klaus Wohlrabe. 

Zadłużony transport 

Na transporcie odbijają się wszystkie problemy gospodarcze i geopolityczne, które pojawiły się w kraju i Europie. Widać to w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK, gdzie w sumie przeterminowany dług przewozu drogowego towarów wzrósł w ciągu roku (od listopada 2022 do listopada 2023) o 196 mln zł (10,7 proc.). W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc.  

BIG InfoMonitor podlicza, że zaległe zadłużenie przedsiębiorców zajmujących się drogowym transportem towarów przekroczyło właśnie 2 mld zł. Kolejny rok wzrosło o prawie 11 proc., choć trzy lata temu spadało. 

Przedsiębiorcy zajmujący się windykacją, restrukturyzacją oraz doradztwem gospodarczym przyznają, że sytuacja wielu branż jest bardzo trudna. – Najwięcej windykacji w tym kwartale mieliśmy w sektorze transportowym. To zwykle mniejsze podmioty, które wpadły w problemy ze względu na małą liczbę zleceń międzynarodowych. Ogólnie widzimy, że firmy działające w kooperacji np. polsko-niemieckiej muszą szukać nowych zleceń, dywersyfikować działalność – ocenia Małgorzata Marczulewska, windykator.

Zauważa także pewną prawidłowość. – Firmy działające z przedsiębiorcami zagranicznymi, czyli np. pośrednicy eksportu lub po prostu producenci rzeczy eksportowanych mają gorszą pozycję w tym roku. Ilość windykacji w I kwartale tego roku jest większa niż w roku 2023 – przyznaje Marczulewska.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście