Wzbiera fala świątecznych paczek

Jeszcze tydzień do szczytu świątecznego, a fala paczek już rośnie i przekroczyła ubiegłoroczny poziom.

Publikacja: 02.12.2024 15:03

Wzbiera fala świątecznych paczek

Poczta Polska

Foto: Poczta Polska

Rozpoczął się okres wyprzedaży związanych z Czarnym Piątkiem. – Sklepy, kusząc klientów zniżkami, dążą do maksymalnego zwiększenia sprzedaży w rozpoczynającym się „złotym okresie” ostatniego kwartału. Dane pokazują, że od ok. 20 do 40 proc. rocznych obrotów sprzedaży przypada na okres przedświąteczny, w szczególności dwa ostatnie miesiące roku – wskazuje Małgorzata Kieżel, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 

Raport Mastercard SpendingPulse przewiduje, że od listopada do grudnia wydatki świąteczne w Europie wzrosną o 2,9 proc. rok do roku, zgodnie z analizą dotyczącą sprzedaży detalicznej w sklepach i online, dla wszystkich metod płatności. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4 proc. znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich po Węgrzech ze wzrostem 7,7 proc. 

To będzie udany sezon 

Z obserwacji GlobKurier.pl wynika, że tegoroczny Black Friday był zupełnie inny od poprzednich. – To zazwyczaj rynek międzynarodowy dominował w przyrostach wolumenów paczkowych i paletowych. W tym roku jednak widzimy słabość rynku francuskiego i niemieckiego. Na tle schłodzonej gospodarczo Europy Zachodniej, dużo lepiej prezentuje się polski konsument, który wykazał się umiarkowaną siłą i tu przyrosty były większe od konsumentów zagranicznych. Najszybciej rosnąca jest kategoria Sport i turystyka o około 31%, a najwolniej elektronika zaledwie 2%, r/r. Statystycznie świąteczny dzień szczytu wysyłek przypada między pierwszym a drugim tygodniem grudnia, więc miejmy nadzieję, że to co dla branży e-commerce najlepsze to dopiero przed nami, bo polski e-commerce jest mocno wydrenowany z marż – zauważa CEO Globkurier.pl Mateusz Pycia. 

Czytaj więcej

Zapowiada się poważne świąteczne ożywienie

Optymistyczne prognozy ma także Alsendo. – Szczyt paczkowy w tym roku będzie udany, ale nie jest to hurra optymizm. Przez cały rok rynek e-commerce miał swoje wahania, z uwagi na zmienne nastroje konsumentów w kontekście robienia zakupów. Zakładamy jednak, że wzrost będzie poniżej 20 proc. (rok do roku) – InPost natomiast, że będzie to kilkanaście. Warto zaznaczyć jednak, że nasz region CEE napędza dynamikę wzrostu e-commerce w całej Europie – podkreśla Partnership Director, Alsendo Michał Wójcik. 

Zaznacza, że sprzedaż online w Polsce generuje już około 9 proc. PKB. Według Alsendo początek szczytu sezonu świątecznego wygląda obiecująco. – Widzimy wzrosty ilości zamówień rok do roku. Dzięki integracjom m.in. z Shoper, Woocommerce, PrestaShop zauważamy, że Polacy ruszyli do zakupów. W zależności od platformy wzrosty wynoszą od kilkunastu do ponad 20 proc. – szacuje Wójcik. 

Nie są wykluczone dwucyfrowe wzrosty

Zastrzega, że nie ma jeszcze pełnych danych, ale zakłada, że w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym, wzrosty będą na średniorocznym poziomie tj. ok. 15 proc. – Black Week napędza ruch na strony, ale czy generuje to zdecydowanie większą liczbę paczek zależy już oferty każdego sklepu i realnych obniżek. Dzięki dyrektywie Omnibus Klienci widzą, jak wyglądały ceny sprzed 30 dni i czasami wolą poczekać dłużej na lepszą ofertę – dodaje Wójcik.

Prognozy potwierdzają także kurierzy. – W ostatnim tygodniu doręczaliśmy 1,5 mln paczek dziennie. Widzimy dużą aktywność konsumencką – przyznaje Maksymilian Pawłowski z DPD. 

Czytaj więcej

Tor przeszkód przez ukraińską granicę

Dyrektor biura operacji logistycznych Poczty Polskiej Paweł Witkowski spodziewa się, że tegoroczny szczyt paczkowy powinien być wyższy niż ubiegłoroczny. – W poniedziałek 25 listopada w całej sieci dostarczyliśmy grubo ponad 500 tys. paczek, gdy średnio w całej sieci robimy 400 tys. – porównuje Witkowski.

Rzecznik InPost Wojciech Kądziołka wskazuje na ostatni raport spółki. „W czwartym kwartale jak dotąd obserwujemy na polskim rynku wzrost wolumenów o kilkanaście procent, w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku oraz o około 20% poza Polską. Na poziomie Grupy odnotowujemy wzrost wolumenu o wysokie kilkanaście procent rok do roku. 

Przedstawiciel Alsendo nie przypuszcza, aby przy zwiększonych obrotach nastąpiła utrata jakości usług kurierów spowodowana brakiem rąk do pracy. – Na pewno w peakach sprzedażowych jest to wyzwanie, ale warto też zwrócić uwagę, że w sektorze KEP (kurier, ekspres, paczka) w ciągu ostatnich 2 latach zawiesiło działalność ponad 1000 firm kurierskich (głównie jednoosobowe działalności gospodarcze) – wskazuje Wójcik. 

Rozpoczął się okres wyprzedaży związanych z Czarnym Piątkiem. – Sklepy, kusząc klientów zniżkami, dążą do maksymalnego zwiększenia sprzedaży w rozpoczynającym się „złotym okresie” ostatniego kwartału. Dane pokazują, że od ok. 20 do 40 proc. rocznych obrotów sprzedaży przypada na okres przedświąteczny, w szczególności dwa ostatnie miesiące roku – wskazuje Małgorzata Kieżel, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 

Raport Mastercard SpendingPulse przewiduje, że od listopada do grudnia wydatki świąteczne w Europie wzrosną o 2,9 proc. rok do roku, zgodnie z analizą dotyczącą sprzedaży detalicznej w sklepach i online, dla wszystkich metod płatności. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4 proc. znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich po Węgrzech ze wzrostem 7,7 proc. 

Pozostało 83% artykułu
Produkty i Usługi
Zapowiada się poważne świąteczne ożywienie
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska