W sytuacji, kiedy ruch lotniczy w Polsce rośnie w tempie ponad 10 proc. rocznie, osiągnięcie 45 mln pasażerów w 2027, którzy korzystaliby z CPK nie stanowi problemu – czytamy w ostatniej prognozie jej analityków. W tym roku przewiduje ona przekroczenie 50 mln pasażerów odprawionych na polskich lotniskach.
Spółka CPK właśnie rozpoczęła proces uzgodnień ze strategicznymi partnerami branżowymi, m.in. z LOT-em, Radą Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARIP, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Orlenem, lotniskowymi firmami handlingowymi, firmami kurierskimi, Strażą Graniczną. Uczestnicy spotkania poznali główne założenia projektu, etapy jego realizacji. Do końca kwietnia mają oni czas do zgłaszania swoich uwag do projektu. Definicja części lotniskowej inwestycji stanowi pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. – Na wstępnym schemacie lotniska uwzględniliśmy dotychczas ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Następnie model będzie jeszcze modyfikowany w zależności od potrzeb interesariuszy, które chcemy określić i doprecyzować — mówi Dariusz Sawicki, odpowiedzialny w zarządzie CPK za część lotniskową inwestycji.
Było to pierwsze z serii spotkań z podmiotami, które będą zaangażowane w proces tworzenia Portu Lotniczego Solidarność, a docelowo będą jego użytkownikami lub dostawcami usług na jego potrzeby. W ciągu najbliższych tygodni spółka planuje kolejne spotkania tego typu. Każdy z podmiotów uczestniczących w Forum Interesariuszy będzie mógł zadeklarować swoje wymagania i potrzeby dotyczące infrastruktury planowanego lotniska.
Będzie można zarobić
Jak podkreśla Paweł Przychodzeń, członek zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki, rozwój infrastruktury jest niezbędny po to, by Polska zaczęła lepiej zarabiać na swoim położeniu, korzystając z rozwoju handlu transgranicznego. Do tego potrzebne są huby logistyczne, takie jak CPK: dobrze skomunikowane z infrastrukturą transportową: lotniczą, kolejową i drogową. O tej roli centralnego polskiego lotniska w przyszłości mówił także Michał Mazur, ekspert lotniczy w PwC. Jego zdaniem projekt CPK daje polskiej gospodarce szansę stworzenia centrum przeładunku cargo m.in. w ruchu między Azją a Europą Zachodnią.
Z kolei prezes DHL Express Poland Tomasz Buraś deklaruje: gotowość jego firmy do podzielenia się wiedzą i doświadczeniem. DHL Express ma już takie centrum przeładunkowe w Lipsku. Zebrane w ramach spotkań z partnerami branżowymi informacje mają do kolejnych etapów inwestycji, np. planowanej w tym roku weryfikacji założeń projektu CPK przez niezależnych specjalistów z obszarów projektowego i inżynieryjnego (tzw. Quick & Dirty Test). Efekty rozmów będą punktem wyjścia do zaplanowanego na ten rok zlecenia opracowania planu generalnego (masterplanu), który jest najważniejszym dokumentem z punktu widzenia przygotowania koncepcji i projektu portu lotniczego.