Wprowadzenie nowych kart kierowcy 2. generacji nie powoduje konieczności wymiany dotychczasowych kart pierwszej generacji. Natomiast konieczna jest wymiana kart warsztatowych. PWPW wysłało karty warsztatowe do połowy warsztatów. Nowe tachografy cyfrowe (zwane także inteligentnymi lub drugiej generacji) staną się obowiązkowym wyposażeniem nowych, po raz pierwszy rejestrowanych samochodów ciężarowych i autobusów od 15 czerwca 2019 roku. Aby ciężarówka mogła wyjechać na drogi, niezbędna jest kalibracja. – Cena usługi może wzrosnąć nawet dwukrotnie, do 600 zł – ostrzega ekspert marki Inelo, producenta systemów do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców Mateusz Włoch.
ZOBACZ TAKŻE: Fabryki cieżarówek nie staną
Sugeruje, aby przewoźnicy wcześniej sprawdzili czy warsztat, w którym planują kalibrację inteligentnego urządzenia ma taką możliwość. – Wciąż nie jest pewne, czy wszystkie warsztaty zdołają przygotować się na pracę z nowymi rejestratorami. W tym wypadku konieczne jest posiadanie wspomnianej karty warsztatowej II generacji, a także przeszkolenie kadry i wyposażenie warsztatu w odpowiednie urządzenia – wymienia Włoch.
Po zakupie pojazdu z wbudowanym smart tachografem, konieczna będzie również wymiana lub aktualizacja urządzenia do pobierania danych. Na to przewoźnicy mają nieco więcej czasu, gdyż odczytu danych z tachografu należy dokonać w terminie do 90 dni. – W miarę wzrostu liczby pojazdów z inteligentnymi tachografami można przewidywać, że będzie się pojawiać coraz więcej aplikacji na telefony oraz tablety – prognozuje ekspert Inelo.
Nowe urządzenia mają ukrócić praktyki manipulowania tachografami. Wyposażone są m.in. w moduł GNSS odpowiadający za rejestrację w tachografie lokalizacji pojazdu podczas rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz co 3 godziny w trakcie jazdy. Moduł będzie również służył jako drugi sygnał ruchu w celu ograniczenia manipulacji. Moduł DSRC umożliwi służbom kontrolnym zdalny odczyt danych, urządzenie będzie sygnalizować także manipulacji danymi.