PWPW rozpoczęła 29 kwietnia personalizację i wysyłkę̨ pierwszych pół tysiąca kart warsztatowych 2. Generacji, czyli do inteligentnych tachografów. W najbliższych dniach wszyscy technicy, którzy złożyli wnioski o wydanie nowych kart warsztatowych, otrzymają̨ przesyłki z zamówionymi dokumentami. 25 kwietnia 2019 roku PWPW uzyskała dokument potwierdzający homologację typu dla kart tachografowych 2. generacji. Oznacza to, że przygotowane przez wytwórnię̨ nowe karty spełniają̨ wymagania określone w dokumentach UE dla kart drugiej generacji.

Karty warsztatowe są niezbędne m.in. fabrykom oraz dilerom do uruchomienia tachografu, bez którego nie wolno używać samochodów ciężarowych i autobusów pozamiejskich. Tachografy zapisują m.in. czas pracy kierowcy, a inteligentne (nowej generacji) wskażą również inspektorom ruchu drogowego, czy np. ktoś nie manipulował przy urządzeniu. PWPW spodziewała się, że karty warsztatowe wyśle w marcu. Opóźnienie utrudniło pracę niektórych fabryk samochodowych. – Dzięki ścisłej współpracy z PWPW już w 29 kwietnia mogliśmy w pojazdach ciężarowych aktywować nowe tachografy. Aby zniwelować skutki opóźnień zorganizowaliśmy pracę w weekend majowy. Produkcja jest na bieżąco – zapewnia menadżer linii produkcyjnej w MAN Niepołomice Tomasz Kus.

W przypadku producentów autobusów sytuacja nie wymagała nadgodzin. – W tym momencie opóźnienie nie jest dla nas jeszcze problemem – zapewnia rzecznik Solaris Bus & Coach Mateusz Figaszewski. – Nie wszystkie autobusy są wyposażane w tachograf, a najbliższa partia z tym urządzeniem wejdzie do produkcji dopiero w połowie roku – wyjaśnia rzecznik.

Karty warsztatowe są niezbędne do uruchomienia cyfrowych tachografów. Ich kolejna generacja wchodzi do użytku 15 czerwca i trafi do nowych pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po tej dacie. PWPW zapowiada, że wkrótce poinformuje o planowanym terminie rozpoczęcia wydawania pozostałych rodzajów kart tachografowych: kierowcy, przedsiębiorstwa oraz kontrolnych do tachografów inteligentnych.