Pożary na statkach

Grimaldi skierował do Międzynarodowej Organizacji Morskiej wniosek o zaostrzenie procedur przewozu samochodów. Powodem są liczne pożary, które w ostatnich miesiącach zagroziły żegludze.

Publikacja: 25.06.2019 13:50

Pożary na statkach

Foto: Płonący kontenerowiec Maers Henam w marcu 2018 roku. Straty wyceniono na 60 proc. wartości ładunku.

Armatorzy morscy domagają się ostrzejszych norm przewozu akumulatorów oraz zakazu pozostawiania jakichkolwiek rzeczy w samochodach używanych. W ostatnim półroczu z powodu iskrzenia akumulatorów doszło do sześciu pożarów. W ich wyniku zginęło 5 osób oraz zatonął jeden statek.

Płoną statki

W połowie czerwca 2019 roku na pokładzie samochodowca Diamond Carrier, należącego do K-Line, wybuchł pożar. Filipińska Staż Przybrzeżna informuje, że bezpiecznie ewakuowała ze statku całą, liczącą 25 osób załogę. W maju 2019 roku na pokładzie statku ro-ro Grande Europa wybuchły dwa pożary. Pierwszy został wykryty o godzinie 0,45 na trzecim pokładzie 15 maja 2019 roku. Statek płynął z Salerno we Włoszech do hiszpańskiej Walencji. Przewoził blisko 1700 nowych aut osobowych oraz 49 kontenerów z żywnością. Po 45 minutach załoga ugasiła pożar.

O 4 tego samego ranka na pokładzie 8 wybuchł drugi pożar, który rozprzestrzenił się na pokład 9. Załogę wspomagał hiszpański holownik pożarniczy, a 15 osób załogi ewakuowała hiszpańska Straż Wybrzeża. Pożar został zduszony o 14.00, a statek zaholowany do Palma De Mallorca. Grimaldi wydał oświadczenie, w którym podał, że najprawdopodobniej pożary zaczęły się od iskrzących akumulatorów. W marcu 2019 należący do Grimaldi samochodowiec Grande America zatonął u wybrzeży Francji po pożarze. Statek przewoził ponad 2 tys. nowych i używanych samochodów oraz 365 kontenerów z różnorodnym ładunkiem. Pożar zaczął się od jednego z kontenerów.

""

fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

W lutym 2019 roku należący do APL kontenerowiec Vancouver płonął u wybrzeży Wietnamu. Z kolei w styczniu kontenerowiec o pojemności 7,5 tys. TEU Yantian Express należący do Hapag Lloyd walczył z pożarem w styczniu 2019 roku u wybrzeży Kanady. Także w styczniu płonął Sincerity Age należący do Mitsui OSK Lines, który transportował 3,5 tys. Nissanów. W pożarze straciło życie pięć osób załogi, a statek został poważnie zniszczony. Pożary zdarzają się także na placach składowych. W listopadzie 2018 roku ogień zniszczył ponad tysiąc aut w należącym do Grimaldi terminalu we włoskiej Savonnie. Przypuszcza się, że pożar zaczął się od spięcia w akumulatorze jednego z aut.

Niesolidni załadowcy

Towarzystwa ubezpieczeniowe twierdzą, że pożary na pokładach dużych kontenerowców to reguła. Firma ubezpieczeniowa TT Club wylicza, że co 60 dni wybucha pożar na kontenerowcu. Powodem dwóch trzecich pożarów jest zła deklaracja ładunku, jego nieodpowiednie opakowanie oraz oznaczenie. International Cargo Handling Coordination Association szacuje, że na 6 mln kontenerów z ładunkami niebezpiecznymi, jakie co rok trafiają w kontenerach na pokłady statków, blisko 1,3 mln jest nieprawidłowo zapakowana i oznaczona.

CZYTAJ TAKŻE: Cyfrowe procedury armatorów

Hapag-Lloyd wprowadził oprogramowanie sprawdzające rezerwacje, które wykrywa ładunki niebezpieczne. W latach 2015-2017 zidentyfikował 11 tys. takich nieprawidłowo deklarowanych ładunków. Cargo Incident Notification System (CINS) jest platformą, pozwalającą armatorom wykryć źle oznaczoną przesyłkę. Dzięki informacji systemu, mogą oni zażądać dodatkowej kontroli lub odmówić przyjęcia ładunku na pokład. W październiku 2018 roku CINS zaproponowało wprowadzenie systemu przeszukującego rezerwacje pod kątem ukrytych niebezpiecznych ładunków. Niedostateczna jest także prewencja oraz pokładowe możliwości gaszenia pożarów.

""

fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

Towarzystwa przyznają, że choć zmniejszyła się liczba zatonięć, to jednak ryzyko zostało zrównoważone przez rosnącą wielkość statków. Pożar i będące jego skutkiem zatonięcie dużej jednostki mieszczącej ponad 20 tys. TEU. Według szacunków Afirmy llianz może spowodować roszczenia sięgające 2 mld dol. 

Armatorzy morscy domagają się ostrzejszych norm przewozu akumulatorów oraz zakazu pozostawiania jakichkolwiek rzeczy w samochodach używanych. W ostatnim półroczu z powodu iskrzenia akumulatorów doszło do sześciu pożarów. W ich wyniku zginęło 5 osób oraz zatonął jeden statek.

Płoną statki

Pozostało 92% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności