Elektryczny, 5-członowy zestaw trakcyjny Elf 2 spełnia normy TSI, w tym PRM, czyli ma udogodnienia dla osób z ograniczona sprawnością ruchową. PESA jako jedna z pierwszych wprowadziła do powszechnej produkcji konstrukcje taboru spełniające najwyższe europejskie normy wytrzymałości (EN 12663-1 oraz EN 152227) przy trwałości konstrukcji 30 lat. Elfy 2 zaopatrzony jest także w dynamiczny system informacji pasażerskiej przekazywanej na wyświetlaczach elektronicznych, interkom zapewniający komunikację pasażerów z maszynistą, system emisji reklam, zliczania pasażerów, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z podglądem i zapisem w kabinie maszynisty oraz nowoczesne systemy diagnostyki on-line. Te ostatnie systemy pozwalają na bieżące śledzenie pracy najważniejszych podzespołów pojazdu, co ogranicza do minimum możliwość wystąpienia usterki oraz skraca czas reakcji serwisu. Pojazd jest wyposażony w system ETCS poziomu 2, baseline w wersji 3.4.0. Umożliwia on sterowanie ruchem z wykorzystaniem ciągłej, cyfrowej, dwukierunkowej transmisji radiowej poprzez urządzenia przystosowane do obsługi cyfrowego kanału radiowego GSM-R.

CZYTAJ TAKŻE: Autokary podbierają pasażerów kolei

Prędkość eksploatacyjna Elfa 2 wynosi 160 km/h, a w zależności od potrzeb przewoźnika pojazdy produkowane są w wersjach od 2 do 5 członów i mogą mieć od 100 do prawie 300 miejsc siedzących. Pesa wyprodukowała już 5 z 10 zamówionych przez Województwo Wielkopolskie pojazdów, dostawy kolejnych zaplanowano na październik i listopad.

Kolejne pociągi Elf 2 trafią do Wielkopolski w drugiej połowie 2020 roku. Wartą 127,5 mln zł umowę podpisał 14 lutego b.r. wicemarszałek Wojciech Jankowiak i prezes Krzysztof Sędzikowski wraz z członkiem zarządu Sławomirem Piątkiem. Przewiduje ona dostawę pięciu pięcioczłonowych fabrycznie nowych pociągów Elf 2. Województwo ma opcję zakupu dwóch kolejnych składów. Dofinasowanie unijne wyniosło 48,75 mln zł. Po wykonaniu ostatniej umowy, w Wielkopolsce będzie jeździło 37 Elf-ów i 15 pojazdów z napędem spalinowym wyprodukowanych przez Pesa Bydgoszcz.

""

Foto: logistyka.rp.pl