Pesa mknie po Białoruskich torach

Od 8 grudnia pierwsze trzy spalinowe zespoły trakcyjne Pesa 760M obsługują regularnie połączenie między Mińskiem i Witebskiem.

Publikacja: 19.12.2019 22:45

Pesa mknie po Białoruskich torach

Foto: logistyka.rp.pl

Pesa podpisała z Kolejami Białoruskimi wart 275 mln zł kontrakt na dostawy tych pociągów pod koniec 2017 roku. Są to pierwsze 6-członowe pojazdy dostosowane do jazdy po szerokim torze (1520 mm). Pozostałe trzy składy trafią do odbiorcy w pierwszej połowie 2020 roku.

Koleje Białoruskie kupując pociągi Pesy skorzystały z finansowania banku Pekao i KUKE w wysokości blisko połowy wartości kontraktu. Koszt pieniądza jest mniejszy niż przy finansowaniu białoruskim.

– Rynek wschodni jest bardzo perspektywiczny ze względu na ogromne potrzeby wymiany taboru szynowego na nowy oraz gęstość infrastruktury kolejowej – podkreśla dyrektor sprzedaży rynku wschodniego Pesa Bydgoszcz Dariusz Skotnicki.

Mierzący ponad 134 metry długości pociąg Pesa 760M to najdłuższy spalinowy zespół trakcyjny w ofercie największego polskiego producenta pojazdów szynowych.  – Nowe pociągi Pesa 760M cieszą się ogromną popularnością wśród pasażerów. Nowoczesne składy wypełnione są od 70 proc. do nawet 100 proc. – podkreśla rzecznik producenta Maciej Grześkowiak.

Nowe 6-członowe pojazdy spalinowe Pesa 760M pokonują trasę Mińsk-Witebsk w 3 godziny (bez przystanków pośrednich) lub 3 godziny i 16 minut (zatrzymując się na stacjach w Boguszewsku, Orszy, Tołoczynie i Borysowie). Koleje Białoruskie planują otworzyć kolejne tego typu połączenia wewnątrz kraju, między innymi z Mińska do Brześcia na granicy polsko-białoruskiej.

Pojazdy kursują z maksymalną prędkością 140 km/h, są wyposażone w przedziały 1. i 2. klasy, gdzie jest łącznie 300 miejsc siedzących.

""

Pociąg mieści 300 pasażerów w klasie I i II. Fot. Pesa

Foto: logistyka.rp.pl

Pesa Bydgoszcz od lat obecna jest na białoruskim rynku. Współpraca z Kolejami Białoruskimi rozpoczęła się pod koniec lat 90-tych XX wieku od modernizacji wagonów pasażerskich. Później dostarczyła KB nowe pojazdy spalinowe – 6 sztuk typu 620M i 7 sztuk typu 730M.

Do tej pory Pesa dostarczyła na rynki wschodnie łącznie 55 spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU), w tym na Białoruś 16 DMU, na Ukrainę 14 DMU, na Litwę 22 DMU, do Rosji 2 DMU oraz 1 DMU do Kazachstanu. Oprócz tego wyprodukowała też 117 tramwajów, z których 70 trafiło do Moskwy, zaś 47 do Kijowa, gdzie realizowany jest obecnie kolejny kontrakt na 10 pojazdów. Pierwszy gotowy tramwaj z tego zamówienia wyruszył w tym tygodniu z Bydgoszczy do Kijowa.

Pojazdy Pesa są eksploatowane w 11 krajach Europy, w sumie spółka uzyskała 23 zagraniczne homologacje dopuszczające produkowane w Bydgoszczy pojazdy kolejowe i tramwaje do ruchu z pasażerami m.in. w Niemczech, Włoszech, Czechach, Litwie czy Ukrainie.

Pesa podpisała z Kolejami Białoruskimi wart 275 mln zł kontrakt na dostawy tych pociągów pod koniec 2017 roku. Są to pierwsze 6-członowe pojazdy dostosowane do jazdy po szerokim torze (1520 mm). Pozostałe trzy składy trafią do odbiorcy w pierwszej połowie 2020 roku.

Koleje Białoruskie kupując pociągi Pesy skorzystały z finansowania banku Pekao i KUKE w wysokości blisko połowy wartości kontraktu. Koszt pieniądza jest mniejszy niż przy finansowaniu białoruskim.

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką