Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

Niepewność ekonomiczna i prace nad Pakietem Mobilności wystraszyły przewoźników.

Publikacja: 23.01.2020 10:23

Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

Foto: logistyka.rp.pl

W 2019 roku w Europie (EU i kraje Strefy Wolnego Handlu) rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych, o dmc powyżej 16 ton wzrosły o 0,2 proc. w porównaniu do 2018 roku. Jednak niepokojący jest spadek w drugiej połowie roku. Grudzień zakończył się 13,5-procentową redukcją w porównaniu do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.

ACEA tłumaczy spadki wejściem w życie od czerwca obowiązku wyposażania auta w tachografy nowej generacji. Sami przedsiębiorcy wskazują jednak na niepewność regulacyjną oraz ekonomiczną. Europejski przemysł samochodowy, który jest poważnym zleceniodawcą transportu, miał kłopoty z przygotowaniem modeli z nowymi homologacjami, co odbiło się na rytmiczności produkcji.

Prace nad Pakietem Mobilności, który utrudni funkcjonowanie przewoźników międzynarodowych, również nie zachęcały do zakupów.

Czytaj więcej w: Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

W rezultacie w nowych krajach członkowskich UE ubiegłoroczne rejestracje ciężkich pojazdów, najczęściej używanych w przewozach międzynarodowych, zmalały o 19,3 proc. gdy w starych krajach o 12,4 proc. Największe spadki w grudniu zanotowano w Niemczech (20,4 proc.), Wielkiej Brytanii (15,4 proc.) i Francji (11,9 proc.). W Polsce spadek sięgnął 23,7 proc.

Jedynym pocieszeniem może być fakt malejącej dynamiki spadków. W lipcu przekroczyła ona 25 proc., w sierpniu zbliżyła się do 22 proc. po czym we wrześniu wyhamowała do 13,8 proc. aby znów wzrosnąć do 15,2 oraz 17,6 proc. w kolejnych miesiącach.

W całym 2019 roku rejestracje ciężkich pojazdów o dmc powyżej 16 ton sięgnęły w EU i krajach EFTA 321,8 tys., z czego w grudniu 18,5 tys. sztuk.

W segmentach używanych do transportu lokalnego sytuacja wygląda lepiej niż w klasie pojazdów ciężkich. Ciężarówek średniotonażowych, o dmc większym od 3,5 tony a mniejszym od 16 ton zarejestrowano 78,6 tys., co oznacza wzrost o 4,1 proc. w stosunku do 2018 roku. Rejestracje w grudniu sięgnęły 5,7 tys. aut, o 21,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Samochodów lekkich, o dmc do 3,5 tony zarejestrowano 2 189,3 tys., o 2,8 proc więcej niż rok wcześniej. Grudzień przyniósł 8,5-procentowy wzrost rejestracji do 189 tys. aut. Polska utrzymała się w tym trendzie, ze wzrostem wynoszącym 8,1 proc.

Plusem zamknęły się grudniowe rejestracje autobusów. W urzędach UE i krajów EFTA zarejestrowano ponad 4,1 tys. autobusów o dmc powyżej 3,5 tony, to jest o 4 proc. więcej niż w grudniu 2018 roku. Cały rok zamknął się rejestracją blisko 44,2 tys. autobusów, o 4,5 proc. więcej niż w 2018 roku. Także i w tej grupie pojazdów drugie półrocze zaznaczyło się spadkami.

W 2019 roku w Europie (EU i kraje Strefy Wolnego Handlu) rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych, o dmc powyżej 16 ton wzrosły o 0,2 proc. w porównaniu do 2018 roku. Jednak niepokojący jest spadek w drugiej połowie roku. Grudzień zakończył się 13,5-procentową redukcją w porównaniu do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.

ACEA tłumaczy spadki wejściem w życie od czerwca obowiązku wyposażania auta w tachografy nowej generacji. Sami przedsiębiorcy wskazują jednak na niepewność regulacyjną oraz ekonomiczną. Europejski przemysł samochodowy, który jest poważnym zleceniodawcą transportu, miał kłopoty z przygotowaniem modeli z nowymi homologacjami, co odbiło się na rytmiczności produkcji.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?