Krajowy Program Kolejowy na nową pespektywę unijną jest przygotowywany od 2017 roku. – Do 2021 roku będziemy mieli gotowe projekty wartości 36-40 mld zł. Następne projekty wartości kilkunastu mld zł będą gotowe w 2022 roku. Łącznie przekroczymy 50 mld zł w systemie projektuj i buduj, a do tego trzeba doliczyć projekty regionalne o mniejszej wartości – wylicza prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. – Do 2030 roku chcemy zmodernizować całą sieć TEN-T – zaznacza prezes.
Czytaj więcej w: Dwunapięciowe koleje przyszłości
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel zaznacza, że na tym etapie dopiero toczą się w Brukseli prace nad nowym budżetem i jeszcze nie są znane zasady jego wydatkowania.
Modernizacje za 200 mld zł
Prezes PKP PLK szacuje, że modernizacja całej polskiej sieci kolejowej, łącznie z odcinkami regionalnymi i lokalnymi pochłonie ponad 200 mld zł. – Potrzeba na to trzech perspektyw unijnych – ocenia Merchel.
Bieżąca perspektywa unijna zakończy się w tym roku, a finansowanie zakończy się za 3 lata. Zamrożenie gospodarki nie spowolniło prac modernizacji kolejowej infrastruktury. Pomimo poszerzenia zakresu rzeczowego na blisko 90 proc. kontraktów, oraz zwiększenia wartości Krajowego Programu Kolejowego z 66,4 do 75,5 mld zł, stan zaawansowania przekroczył na koniec lipca 86 proc.