Powoli przybywa stacji LNG

Skroplony gaz ziemny kusi niską ceną, ale zniechęca mała liczba stacji.

Publikacja: 12.08.2020 11:50

Powoli przybywa stacji LNG

Foto: logistyka.rp.pl

Polscy przewoźnicy kupują duże partie ciężarówek na LNG, ale problemem pozostaje skromna sieć stacji. W całej Europie kartą paliwową DKV można płacić w 87 punktach ładowania LNG, gdy punktów z ON jest w Europie kilkadziesiąt tys.

Najbardziej rozwinięta infrastruktura stacji LNG dostępnych na kartę DKV znajduje się we Włoszech, Holandii i we Francji. Kolejne są Niemcy, Estonia i Belgia. W niektórych krajach kartami można płacić w większości dostępnych punktów, jak np. w Holandii – na 18 z łącznej liczby 24 stacji.

Czytaj więcej w: Świetna sprzedaż ciężarówek w lipcu

W Polsce floty tankowane są przy pomocy stacji mobilnych, a stacjonarne placówki należą do wyjątków. Jednym z nich jest działająca od półrocza przy A4 w Krzywej pomiędzy Legnicą i Zgorzelcem stacja LNG Epo-Trans. Umożliwia obsługę ok. 50 pojazdów dziennie. – Nasza stacja działa coraz prężniej. Ilość tankowanego gazu ciągle rośnie, pojazdów przybywa. Zarówno naszych jak i obcych. Około 10 proc. to obcokrajowcy – szacuje prezes zarządu EPO-Trans Logistic Piotr Ozimek.

Także na Dolnym Śląsku czynna jest stacja LNG w firmie Bisek Asfalt. Do otwarcie przygotowuje się stacja Shell pod Wrocławiem.

Za zatankowane paliwo można zapłacić w Krzywej za pomocą przelewu z odroczonym terminem płatności, kartą kredytową, a za kilkanaście dni będzie uruchomiony terminal na karty płatnicze operatorów europejskich kart paliwowych oraz będą wyemitowane karty Epo-Trans. Flota Epo-Trans liczy 60 pojazdów zasilanych LNG.

Czytaj więcej w: Kontroli ciężarówek więcej i szybsze

Już wkrótce kartą DKV będzie można zapłacić na stacji Citronex w Zgorzelcu. Citronex jeszcze w tym roku zbuduje dwa podwójne dystrybutory LNG, przy których w jednym momencie będzie możliwe tankowanie czterech aut. Operator buduje obecnie zbiorniki LNG o pojemności 80 metrów sześciennych, sięgające 16 m wysokości.

PGNiG nadal negocjuje z partnerem otwarcie stacji LNG w północno-wschodniej Polsce. Przewoźników kusi niższa cena gazu w stosunku do oleju napędowego. W pierwszej połowie br. średnie ceny za litr LNG wahały się od 0,67 euro w Estonii do 1,05 euro we Francji. Oszczędności mogą więc wynieść, w zależności od klasy wagowej, od 9,3 nawet do 18,7 centa za kilometr w porównaniu z pojazdem z silnikiem diesla Euro VI.

Austria od 1 stycznia br. nie pobiera od LNG podatku od paliw kopalnych. Do 31 grudnia 2023 roku pojazdy o dmc powyżej 7,5 tony zasilane gazem ziemnym (LNG lub CNG) lub zasilane dualnie (CNG/olej napędowy) będą w Niemczech zwolnione z myta.

Polscy przewoźnicy kupują duże partie ciężarówek na LNG, ale problemem pozostaje skromna sieć stacji. W całej Europie kartą paliwową DKV można płacić w 87 punktach ładowania LNG, gdy punktów z ON jest w Europie kilkadziesiąt tys.

Najbardziej rozwinięta infrastruktura stacji LNG dostępnych na kartę DKV znajduje się we Włoszech, Holandii i we Francji. Kolejne są Niemcy, Estonia i Belgia. W niektórych krajach kartami można płacić w większości dostępnych punktów, jak np. w Holandii – na 18 z łącznej liczby 24 stacji.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu