Polski transport jest regularnie oczerniany we Francji

Francuzi uważają że brak dowodów na prowadzenie oczerniającej kampanii.

Publikacja: 08.02.2021 11:36

Polski transport jest regularnie oczerniany we Francji

Foto: logistyka.rp.pl

Francuski prawnik Francois Nicolas Wojcikiewicz z kancelarii Quaerens alarmuje, że francuskie media regularnie oczerniają polski transport drogowy. Jako przykład wskazuje ostatnią publikację portalu actu.fr z 4 lutego, w którym redakcja informuje o nałożeniu przez prefekta regionu Centre-Val de Loire na polską firmę transportową sankcji zakazu kabotażu na terytorium Francji przez 1 rok.

Czytaj więcej w: Francja wycofuje się z więzienia kierowców ciężarówek. To „nieporozumienie”.

Uważa, że jest symptomatyczne, że komunikat prasowy Dyrekcji Regionalnej Transportu Centre-Val de Loire w sprawie polskiego przewoźnika został natychmiast opublikowany. Komunikat podaje, że zakaz „Jest sankcją za kumulację naruszeń przepisów wspólnotowych dotyczących warunków pracy w transporcie drogowym, których dopuściła się firma podczas przewozów kabotażowych”.

Wojcikiewicz przyznaje, że oficjalnie taka akcja jest prowadzona „w trosce o bezpieczeństwo na drogach, w walce z nieuczciwą konkurencją, ale także dumpingiem socjalnym w transporcie drogowym.” Wskazuje, że w regionie Centre-Val de Loire skontrolowano 2900 ciężarówek w 2020 roku, stwierdzono 640 naruszeń przepisów, z których 64 dotyczyły kabotażu. – Jednak w mediach ukrzyżowano jedyną narodowość: polską – zaznacza Wojcikiewicz. Dodaje, że podobnie było podczas innych kontroli, gdy pod pręgierzem francuskie media ustawiły tylko polskich przewoźników.

Czytaj więcej w: W 2020 roku korki na ulicach zniknęły tylko na chwilę

W niedawnym badaniu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców ponad połowa ankietowanych firm z Polski, Czech i Słowacji wskazała, że protekcjonizm z krajach Europy Zachodniej utrudnia konkurowanie.

Prezes ZPP Cezary Kaźmierczak zarzuca francuskiej administracji stosowanie dyskryminacji i nadmierne kontrole wobec polskich przedsiębiorstw działających na francuskim rynku.

Ambasada Francji uważa, że teza, zgodnie z którą „we Francji istnieje systemowa polityka niszczenia polskich przedsiębiorstw działających we Francji” jest absurdalna i nieprawdziwa.

Czytaj więcej w: Po brexicie zniknął pośrednik: Wielka Brytania

Ambasada przypomina, że istnieją mechanizmy administracyjne i sądowe, do których można się odwołać kierując zarzuty dotyczące protekcjonizmu. „Dotychczas żadne uzasadnione wnioski lub wystąpienia na tej podstawie nie zostały wniesione przez polskie przedsiębiorstwa wobec Francji” zaznacza francuska ambasada w komunikacie.

Przypomina, że temat francuskiej dyskryminacji był kilkakrotnie omawiany z udziałem polskich władz. Francja zgodziła się powołać w styczniu 2021 roku francusko-polską grupę roboczą ds. dostępu do rynku wewnętrznego, z udziałem przedstawicieli polskiego ministerstwa rozwoju, pracy i technologii z jednej strony i Generalnej Dyrekcji ds. Przedsiębiorstw francuskiego ministerstwa gospodarki i finansów z drugiej.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy mają dość rosyjskich szykan

Ambasada zaznacza, że francuskie władze dotychczas nie otrzymały żadnych konkretnych dokumentów dotyczących jakiegokolwiek polskiego przedsiębiorstwa, które przez francuską administrację zostałoby potraktowane w sposób dyskryminujący lub stanowiący nadużycie.

Francuski prawnik Francois Nicolas Wojcikiewicz z kancelarii Quaerens alarmuje, że francuskie media regularnie oczerniają polski transport drogowy. Jako przykład wskazuje ostatnią publikację portalu actu.fr z 4 lutego, w którym redakcja informuje o nałożeniu przez prefekta regionu Centre-Val de Loire na polską firmę transportową sankcji zakazu kabotażu na terytorium Francji przez 1 rok.

Czytaj więcej w: Francja wycofuje się z więzienia kierowców ciężarówek. To „nieporozumienie”.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?