Generalna udrożnia A4

Skrzyżowanie A4 z S7 otrzyma nowy węzeł o większej przepustowości.

Publikacja: 17.03.2021 12:25

Generalna udrożnia A4

Foto: logistyka.rp.pl

Za 3 lata zniknie jedno z wąskich gardeł na A4, czyli węzeł Kraków Południe. 17 marca małopolski oddział GDDKiA podpisał umowę z konsorcjum krakowskich firm: MPRB, Mosty Kraków, MPRB Infra na opracowanie planów przebudowy węzła i nadzór nad pracami budowlanymi. Całość ma być gotowa za 4-5 lat.

Czytaj więcej w: O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński podkreśla, że przebudowa pozwoli rozdzielić ruch tranzytowy od lokalnego i zlikwiduje światła drogowe. Średnie dobowe natężenie ruchu na tym odcinku przekraczało 70 tys.aut na dobę. – Inwestycja była od dawna oczekiwana, korki na tym odcinku są bardzo długie, zdarzają się wypadki – opisuje wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.

""

Skrzyżowanie A4 i S7 udrożni ruch tranzytowy w kierunku wschód-zachód oraz lokalny. Fot. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe i DK7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększymy przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Konieczna jest likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględniona jest budowa:

– estakady,

– ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską,

– podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych, oraz przebudowa łącznic.

Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja, deklaruje partycypację w części robót oraz w kosztach odszkodowań za nieruchomości zajęte przez inwestycję. Zostanie zawarte porozumienie z Miastem w sprawie współfinansowanie tego zadania

Nakłady na przebudowany węzeł wyniosą 1,5 mld zł. – Rząd znalazł pieniądze na przebudowę ze środków budżetowych – wyjaśnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Dyrektor Pałasiński wskazuje, że toczą się przebudowy kolejnych węzłów na A4 w okolicach Krakowa, widoczne są postępy budowy na S7 w kierunku Zakopanego i na północ od Krakowa. Trwają także prace przy Północnej Obwodnicy Krakowa. Do jej zamknięcia brakuje krótkiego fragmentu Modlniczka. Na ten odcinek Ministerstw Infrastruktury ma pieniądze, a GDDKiA przygotowuje przetarg.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach