Generalna udrożnia A4

Skrzyżowanie A4 z S7 otrzyma nowy węzeł o większej przepustowości.

Publikacja: 17.03.2021 12:25

Generalna udrożnia A4

Foto: logistyka.rp.pl

Za 3 lata zniknie jedno z wąskich gardeł na A4, czyli węzeł Kraków Południe. 17 marca małopolski oddział GDDKiA podpisał umowę z konsorcjum krakowskich firm: MPRB, Mosty Kraków, MPRB Infra na opracowanie planów przebudowy węzła i nadzór nad pracami budowlanymi. Całość ma być gotowa za 4-5 lat.

Czytaj więcej w: O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński podkreśla, że przebudowa pozwoli rozdzielić ruch tranzytowy od lokalnego i zlikwiduje światła drogowe. Średnie dobowe natężenie ruchu na tym odcinku przekraczało 70 tys.aut na dobę. – Inwestycja była od dawna oczekiwana, korki na tym odcinku są bardzo długie, zdarzają się wypadki – opisuje wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.

""

Skrzyżowanie A4 i S7 udrożni ruch tranzytowy w kierunku wschód-zachód oraz lokalny. Fot. GDDKiA

Foto: logistyka.rp.pl

Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe i DK7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększymy przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Konieczna jest likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględniona jest budowa:

– estakady,

– ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską,

– podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych, oraz przebudowa łącznic.

Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja, deklaruje partycypację w części robót oraz w kosztach odszkodowań za nieruchomości zajęte przez inwestycję. Zostanie zawarte porozumienie z Miastem w sprawie współfinansowanie tego zadania

Nakłady na przebudowany węzeł wyniosą 1,5 mld zł. – Rząd znalazł pieniądze na przebudowę ze środków budżetowych – wyjaśnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Dyrektor Pałasiński wskazuje, że toczą się przebudowy kolejnych węzłów na A4 w okolicach Krakowa, widoczne są postępy budowy na S7 w kierunku Zakopanego i na północ od Krakowa. Trwają także prace przy Północnej Obwodnicy Krakowa. Do jej zamknięcia brakuje krótkiego fragmentu Modlniczka. Na ten odcinek Ministerstw Infrastruktury ma pieniądze, a GDDKiA przygotowuje przetarg.

Za 3 lata zniknie jedno z wąskich gardeł na A4, czyli węzeł Kraków Południe. 17 marca małopolski oddział GDDKiA podpisał umowę z konsorcjum krakowskich firm: MPRB, Mosty Kraków, MPRB Infra na opracowanie planów przebudowy węzła i nadzór nad pracami budowlanymi. Całość ma być gotowa za 4-5 lat.

Czytaj więcej w: O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć

Pozostało 82% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności