PKP Cargo Connect planuje rozwój połączeń w kierunkach południowych. – Z wewnętrznych analiz wynika, że rozwój transportu w rejonie Trójmorza, to dobry kierunek. W najbliższym czasie startuje połączenie z Gliwic do Izmitu w Turcji. Na początku planujemy uruchomić połączenie jeden raz w tygodniu, ale jesteśmy przygotowani do zwiększenia częstotliwości, kiedy potok ładunków się zwiększy. Zwiększamy też liczbę połączeń do Włoch – z obecnych 4 pociągów do 5 razy w tygodniu – zaznacza członek zarządu ds. Organizacyjnych PKP Cargo Connect Ivan Ružbacký.

Spółka ma nowe połączenie intermodalne z Poznania do Duisburga oraz z Gliwic do Anglii przez Duisburg.

Ružbacký przyznaje, że wysoki popyt na produkty z Chin ma bardzo duży wpływ na usługi transportowe. – Wzrost cen frachtu morskiego przyczynia się do dużego zainteresowania transportem kolejowym z Chin – potwierdza Ružbacký.

Czytaj więcej w: Loconi startuje z połączeniem do Kopru

Wskazuje na brak równowagi w handlu pomiędzy Europą i Azją, który powoduje niepewność na rynku. – Oczywiście jest to rynek perspektywiczny, ale do jego rozwoju potrzebna jest m.in. poprawa infrastruktury punktowej na terenie Polski, czyli przede wszystkim wybudowanie nowych terminali i modernizacja istniejących. Tych wąskich gardeł jest więcej. Polskie porty są w okresie realizacji inwestycji poprawiających możliwości przeładunkowe, między innymi w zakresie przewozów kolejowych. Proces ten jednak jest wydłużony w czasie, bowiem wykonawcy prac napotykają na różnego rodzaju utrudnienia – wskazuje Ružbacký.

Mimo niepewności PKP Cargo inwestuje w nowy tabor. – Jeszcze kilka lat temu segment intermodalny zapewniał nam kilka procent pracy przewozowej, a teraz jest to już 18 proc. Potrzebujemy nowoczesnych wagonów i lokomotyw, które pozwolą nam wozić ładunki bardziej efektywnie, szybciej i taniej od konkurencji – tłumaczy prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Czytaj więcej w: PKP Cargo połączyło Wrocław z Chinami

Narodowy przewoźnik złożył do Centrum Unijnych Projektów Transportowych projekt zakupu wagonów i wielosystemowych lokomotyw o całkowitej wartości ponad 243 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 92 mln zł. Projekt złożony przez PKP Cargo uzyskał wysoką ocenę ekspertów CUPT. – Już na etapie aplikowania wykazał się on dość wysoką efektywnością ekonomiczną. Oznacza to, że przyniesie wysokie rezultaty społeczno-środowiskowe. Będą one osiągnięte poprzez przeniesienie ładunków z dróg na kolej– ocenia p.o. zastępcy dyrektora CUPT Sylwia Cieślak-Wilk.

Jednocześnie PKP Cargo realizuje (od 2019 roku) pierwszy unijny kontrakt na zakup platform intermodalnych podpisany z Tatravagonką. Słowacka spółka do końca przyszłego roku dostarczy 936 platform o wartości prawie 367 mln zł (50 proc. to unijne dofinansowanie).