Komisja Europejska zastanowi się jak rejestrować spalinowe auta po 2035 roku

KE zadeklarowała, że przedstawi konkretne propozycje, jak stworzyć perspektywę homologacji nowych pojazdów napędzanych e-paliwami po 2035 roku. Praktyczna metodyka zostanie wypracowana do jesieni 2024 roku.

Publikacja: 30.03.2023 07:22

Komisja Europejska zastanowi się jak rejestrować spalinowe auta po 2035 roku

Foto: KE

W pierwszym kroku Komisja Europejska przedstawi rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów, które zdefiniuje pojazdy napędzane wyłącznie e-paliwami. Zapewni ono jasność co do tego, kiedy pojazd spalinowy napędzany e-paliwami jest uznawany za pojazd bezemisyjny.

Komisja zapowiedziała, że będzie dążyć do szybkiej procedury i pracy w ramach prawnych, aby proces decyzyjny był pomyślny i akceptowalny dla wszystkich stron. KE określi także w jaki sposób pojazdy zasilane wyłącznie e-paliwami przyczyniają się do realizacji celów w zakresie redukcji emisji CO2. – Konsekwentnie i wytrwale trzymając się otwartości technologicznej, FDP otworzyła drzwi, które powinny umożliwić korzystanie z przyjaznych dla klimatu e-paliw do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w dłuższej perspektywie – ocenia dyrektor zarządzający eFuel Alliance Ralf Diemer. 

Wskazał na fakt, że Włochy, Polska i inne państwa członkowskie poparły rząd federalny w Brukseli. – Jednostronne zakazy technologiczne są krytycznie postrzegane nie tylko w Niemczech, ale także w innych krajach – podkreśla Diemer. 

Czytaj więcej

Będzie więcej ładowarek dla samochodów ciężarowych

Jednocześnie Diemer ostrzega przed pochopnymi doniesieniami o sukcesach. – To początek, który może doprowadzić do pożądanego rezultatu w przypadku nowych pojazdów. Rozporządzenie dotyczy nowych pojazdów i nie odnosi się do istniejącej floty – zaznacza Diemer. – Zawsze zwracaliśmy uwagę, że pojazdy spalinowe napędzane e-paliwami mogą być tak samo przyjazne dla klimatu jak samochód elektryczny napędzany zieloną energią – przypomina dyrektor zarządzający eFuel Alliance. 

Zaznacza, że już sam fakt, że Komisja Europejska jest teraz gotowa uznać tę pozycję wyjściową w deklaracji, sam w sobie jest ogromnym krokiem naprzód w porównaniu z poprzednią decyzją. – Miejmy nadzieję, że wkrótce na tej podstawie zostaną podjęte właściwe decyzje w celu stworzenia bezpieczeństwa dla planowania i inwestycji – zaznacza dyrektor. 

W zmianę podejścia KE nie wszyscy wierzą. Niemiecki europoseł Jens Gieseke przekonuje w portalu politico.eu, że minister transportu Volker Wissing nie uratował silnika spalinowego. W końcu nie głosował przeciw zakazowi rejestracji aut spalinowych po 2035 roku. 

W pierwszym kroku Komisja Europejska przedstawi rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów, które zdefiniuje pojazdy napędzane wyłącznie e-paliwami. Zapewni ono jasność co do tego, kiedy pojazd spalinowy napędzany e-paliwami jest uznawany za pojazd bezemisyjny.

Komisja zapowiedziała, że będzie dążyć do szybkiej procedury i pracy w ramach prawnych, aby proces decyzyjny był pomyślny i akceptowalny dla wszystkich stron. KE określi także w jaki sposób pojazdy zasilane wyłącznie e-paliwami przyczyniają się do realizacji celów w zakresie redukcji emisji CO2. – Konsekwentnie i wytrwale trzymając się otwartości technologicznej, FDP otworzyła drzwi, które powinny umożliwić korzystanie z przyjaznych dla klimatu e-paliw do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w dłuższej perspektywie – ocenia dyrektor zarządzający eFuel Alliance Ralf Diemer. 

Regulacje Ue
Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regulacje Ue
Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII
Regulacje Ue
Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności
Regulacje Ue
Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regulacje Ue
Spedytorzy: administracyjne ograniczenia szkodzą gospodarce