Logistycy dostrzegają malejącą zależność USA od Chin

Nearshoring już widoczny jest w przepływach towarów, na czym mogą skorzystać peryferyjne kraje Unii Europejskiej.

Publikacja: 11.07.2023 11:18

Logistycy dostrzegają malejącą zależność USA od Chin

Foto: Port Gdańsk

Cykliczny raport Association for Supply Chain Management (ASCM) opracowany wspólnie z KPMG wskazuje, że w pierwszym kwartale import morski do USA z Azji zmalał o 27 proc. zaś lotniczy o połowę. 

Autorzy raportu podkreślają malejąca zależność USA od Chin. W pierwszym kwartale 2023 roku import z Meksyku był o 15 proc., a z Kanady o 5 proc. większy niż import z Chin. To pierwsze tego typu zjawisko od 20 lat. Różnica w wielkości importu USA z Meksyku i chin zmalała do 32 proc. podczas trzech lat wojny handlowej USA z Państwem Środka i do 8 proc. po pierwszym roku wojny Rosji z Ukrainą. 

Czytaj więcej

Powojenne przewozy samochodowe na wschód

Eksport z USA także zmalał, morski do Europy o 6 proc. zaś do Azji o 26 proc. Lotnicze wysyłki z USA do Azji zmalały o 15 proc. natomiast do Europy powiększyły się o 5 proc. 

Również w Ameryce maleją stawki z transport lądowy: całosamochodowe zmalały w pierwszym kwartale o 13 proc. zaś intermodalne i 12 proc. 

Zmiana potoków towarowych z portów morskich na lądowe oznacza, że zmaleje zapotrzebowanie na pracowników w portach, wzrośnie popyt na kierowców i obsługę lądowych terminali. 

Raport ASCM zauważa też malejące zapasy, a część firm obawia się spadającego popytu wywołanego wysoką inflacją. Dotyczy to szczególnie sieci handlowych, które rozbudowały zapasy od maja 2021 roku. 

Polska jak Meksyk

Polityczne zmiany dotykają nie tylko Meksyku, ale i Europy Środkowo-Wschodniej, która stała się popularnym kierunkiem nearshoringową na całym świecie po pandemii i wojnie na Ukrainie, na czym najbardziej skorzystała Polska. 

Dyrektor doradztwa biznesowego Iwona Chojnowska - Haponik podaje z danymi zgromadzonymi przez EY, że w 2022 roku inwestorzy zagraniczni zrealizowali w Polsce o 23 proc. więcej projektów niż rok wcześniej. Wyższą dynamikę miała tylko Portugalia (24 proc.), zaś podobną Turcja (22 proc.) oraz Irlandia (21 proc.). Wśród krajów pochodzenia wyróżniają się azjatyckie spółki zanotowane w Holandii (stąd w danych NBP tak wysokie miejsce na liście zagranicznych inwestorów) i Niemcy. 

Czytaj więcej

Chiński handel urośnie dzięki karnetom TIR

W rezultacie Polska gospodarka nigdy nie była tak istotna dla globalnego handlu jak obecnie. – Co roku zwiększa swój udział w globalnym eksporcie, osiągając poziom 1,4 proc. – wskazuje szef Polskiego Instytutu ekonomicznego Piotr Arak. 

Natomiast Przemysław Piętak z CBRE podkreśla, że Polska pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się krajów w Europie pod względem powierzchni przemysłowo-magazynowej. – W najbliższych miesiącach ten sektor nadal będzie rósł, ale wolniej, w sposób dostosowany do obecnej sytuacji rynkowej – zastrzega Piętak. 

Ostrożny w ocenach jest szef działu powierzchni przemysłowych JLL Tomasz Mika. – Nie ma twardych danych pokazujących skalę nearshoringu, ponieważ inwestycje mogą wynikać z innych powodów, np. zróżnicowania miejsc produkcji – zauważa Mika. 

Potencjał na południu

Rentę z położenia może otrzymać również Europa Południowo-Wschodnia. – Służy jako naturalna brama, ułatwiająca łatwy dostęp do głównych rynków na wielu kontynentach, umożliwiając wydajną dystrybucję i skracając czas tranzytu. Region posiada szereg rozwiniętych projektów infrastrukturalnych umożliwiających wprowadzanie towarów do Europy, np. porty Konstanca w Rumunii, Koper w Słowenii czy Rijeka w Chorwacji – wymienia Piętak. 

Czytaj więcej

Nadawcy już próbują eCMR

Wskazuje, że region oferuje również efektywną kosztowo siłę roboczą, zapewniającą konkurencyjne możliwości produkcyjne i zwiększoną produktywność. – Infrastruktura transportowa Europy Południowo-Wschodniej, w tym sieci drogowe, kolejowe i morskie, uzupełnia jej korzystną lokalizację, umożliwiając bezproblemową łączność i sprawne operacje logistyczne w całym regionie i poza nim – dodaje Piętak. 

Cykliczny raport Association for Supply Chain Management (ASCM) opracowany wspólnie z KPMG wskazuje, że w pierwszym kwartale import morski do USA z Azji zmalał o 27 proc. zaś lotniczy o połowę. 

Autorzy raportu podkreślają malejąca zależność USA od Chin. W pierwszym kwartale 2023 roku import z Meksyku był o 15 proc., a z Kanady o 5 proc. większy niż import z Chin. To pierwsze tego typu zjawisko od 20 lat. Różnica w wielkości importu USA z Meksyku i chin zmalała do 32 proc. podczas trzech lat wojny handlowej USA z Państwem Środka i do 8 proc. po pierwszym roku wojny Rosji z Ukrainą. 

Pozostało 85% artykułu
Rynek
Rynek magazynowy rośnie w tym roku
Rynek
Logistycy najaktywniejsi na rynku magazynowym
Rynek
Nearshoring ląduje w Polsce
Rynek
Rynek magazynowy ma przed sobą dobre lata
Rynek
W magazynach więcej pustostanów