Cykliczny raport Association for Supply Chain Management (ASCM) opracowany wspólnie z KPMG wskazuje, że w pierwszym kwartale import morski do USA z Azji zmalał o 27 proc. zaś lotniczy o połowę.
Autorzy raportu podkreślają malejąca zależność USA od Chin. W pierwszym kwartale 2023 roku import z Meksyku był o 15 proc., a z Kanady o 5 proc. większy niż import z Chin. To pierwsze tego typu zjawisko od 20 lat. Różnica w wielkości importu USA z Meksyku i chin zmalała do 32 proc. podczas trzech lat wojny handlowej USA z Państwem Środka i do 8 proc. po pierwszym roku wojny Rosji z Ukrainą.
Czytaj więcej
W przewozach na wschód kluczowe jest zachowanie gestii transportowej i budowanie w tamtych krajach oddziałów polskich firm.
Eksport z USA także zmalał, morski do Europy o 6 proc. zaś do Azji o 26 proc. Lotnicze wysyłki z USA do Azji zmalały o 15 proc. natomiast do Europy powiększyły się o 5 proc.
Również w Ameryce maleją stawki z transport lądowy: całosamochodowe zmalały w pierwszym kwartale o 13 proc. zaś intermodalne i 12 proc.