Polskie przepisy jeszcze wymagają papierowych dokumentów, ale elektroniczny list przewozowy stanie się powszechny w 2024 roku, gdy powstanie platforma e-FTI (Electronic Freight Transport Information). Rozporządzenie e-FTI będzie miało zastosowanie od 21 sierpnia 2024 roku we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Dla urzędów i przedsiębiorstw
W najbliższych tygodniach zapadną szczegółowe decyzje dotyczące e-FTI. – Elektroniczna informacja o transporcie drogowym (np. w postaci dokumentu e-CMR) ma działać w oparciu o certyfikowane platformy e-FTI, które mają być gwarantem bezpieczeństwa przechowywania danych i ich dostępności. Za pośrednictwem platformy e-FTI zainteresowane podmioty będą przesyłały do systemu, niezbędne do przewozu dane. Na wszystkich etapach podróży ładunku, poszczególni przedstawiciele łańcucha dostaw, będą posiadali do nich wgląd oraz mieli możliwość ich aktualizacji w razie konieczności – zaznacza specjalistka GS1 Polska Agata Horzela.
Czytaj więcej
Branża transportowa po tygodniu obowiązywania zakazu wyprzedzania pokusiła się o pierwsze oceny nowej regulacji.
Podkreśla, że platformy e-FTI mają być interoperacyjne, w szczególności do przekazywania informacji regulacyjnych między przedsiębiorstwami a administracją publiczną (B2A). – Dostawcy rozwiązań IT w zakresie generowania e-CMR, chcąc stać się certyfikowanymi platformami i w rozumieniu unijnego rozporządzenia e-FTI będą musiały przejść proces certyfikacji, który zostanie przeprowadzony przez organ będący tzw. „jednostką oceniającą zgodność” z niniejszym rozporządzeniem – tłumaczy Horzela.
Wskazuje, że elektroniczna informacja na temat transportu drogowego będzie tworzona na potrzeby unijnych organów kontrolujących i naturalnie będzie również wykorzystywana w relacjach podmiotów rynkowych.