Ile kosztuje zakaz wyprzedzania?

Branża transportowa po tygodniu obowiązywania zakazu wyprzedzania pokusiła się o pierwsze oceny nowej regulacji.

Publikacja: 08.07.2023 22:03

Ile kosztuje zakaz wyprzedzania?

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Po tygodniu obowiązywania zakazu wyprzedzania dla ciężarówek przewoźnicy oceniają krytycznie zakaz. – W poniedziałek autostrada A4 w Google miała kolor czerwony. W mojej grupie pojazdów, którą zarządzam, a jest ich 30, siedem ciężarówek utknęło na A4, a co za tym idzie nie dostarczyliśmy towarów zgodnie ze zleceniami, przez ten idiotyczny przepis – denerwuje się kierownik transportu w firmie Cichoń Tomasz Białek. Dodaje, że na dodatek kierowcy nie mogli znaleźć parkingu na odpoczynek dobowy. – Planistom, spedytorom, dyspozytorom posypał się plan jak domino, obrót tygodniowy zmalał o kilkaset euro na samochodzie – szacuje Białek. 

Natomiast dyrektor Upswing Otimize Mariusz Kołodziej pyta jak lepiej planować trasy przy zakazie wyprzedzania? – Jeżeli mój pojazd będzie jechał ze średnią prędkością o 4km/h mniejszą, to w ciągu dnia ujadę o jakieś 36km mniej. Niby mało a jednak dużo, bo te 36km nie musi oznaczać, że będę o godzinę później na dostawie/załadunku tylko nawet o 10-12 h później (czas pracy kierowcy) – podlicza Kołodziej. 

Czytaj więcej

Łódź jest pierwszym miastem w Polsce z autostradową obwodnicą

Zastanawia się, czy nadawcy i odbiorcy są w stanie poczekać na dostawę i zapłacić za ten dłuższy czas przejazdu? Doba przestoju to koszt w okolicach 250 euro, a z utraconymi korzyściami zbliżamy się do 400 euro. 

Także prezes zarządu w Imex Logistics Łukasz Grajcar obawia się, że zakaz wpłynie na terminowość dostaw, pojawią się problemy z planowaniem tras i kary dla kierowców.   

Przedstawicielka Omegi Pilzno Magdalena Mroczkowska przyznaje, że kierowcy żalą się na zakaz, który jest dla nich utrudnieniem. – Na dziś, z punktu widzenia planisty, zakaz nie zakłóca i nie wpłynął na czas dojazdu – zauważa Mroczkowska. 

Także Grupa Raben nie odczuła żadnego znaczącego wpływu zakazu na procesy operacyjne. – Upłynęło jednak zbyt mało czasu, aby ocenić wpływ regulacji – zastrzega rzeczniczka grupy Raben Klaudyna Polanowska-Skrzypek. 

Po tygodniu obowiązywania zakazu wyprzedzania dla ciężarówek przewoźnicy oceniają krytycznie zakaz. – W poniedziałek autostrada A4 w Google miała kolor czerwony. W mojej grupie pojazdów, którą zarządzam, a jest ich 30, siedem ciężarówek utknęło na A4, a co za tym idzie nie dostarczyliśmy towarów zgodnie ze zleceniami, przez ten idiotyczny przepis – denerwuje się kierownik transportu w firmie Cichoń Tomasz Białek. Dodaje, że na dodatek kierowcy nie mogli znaleźć parkingu na odpoczynek dobowy. – Planistom, spedytorom, dyspozytorom posypał się plan jak domino, obrót tygodniowy zmalał o kilkaset euro na samochodzie – szacuje Białek. 

Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne