Ile kosztuje zakaz wyprzedzania?

Branża transportowa po tygodniu obowiązywania zakazu wyprzedzania pokusiła się o pierwsze oceny nowej regulacji.

Publikacja: 08.07.2023 22:03

Ile kosztuje zakaz wyprzedzania?

Foto: Robert Przybylski

Po tygodniu obowiązywania zakazu wyprzedzania dla ciężarówek przewoźnicy oceniają krytycznie zakaz. – W poniedziałek autostrada A4 w Google miała kolor czerwony. W mojej grupie pojazdów, którą zarządzam, a jest ich 30, siedem ciężarówek utknęło na A4, a co za tym idzie nie dostarczyliśmy towarów zgodnie ze zleceniami, przez ten idiotyczny przepis – denerwuje się kierownik transportu w firmie Cichoń Tomasz Białek. Dodaje, że na dodatek kierowcy nie mogli znaleźć parkingu na odpoczynek dobowy. – Planistom, spedytorom, dyspozytorom posypał się plan jak domino, obrót tygodniowy zmalał o kilkaset euro na samochodzie – szacuje Białek. 

Natomiast dyrektor Upswing Otimize Mariusz Kołodziej pyta jak lepiej planować trasy przy zakazie wyprzedzania? – Jeżeli mój pojazd będzie jechał ze średnią prędkością o 4km/h mniejszą, to w ciągu dnia ujadę o jakieś 36km mniej. Niby mało a jednak dużo, bo te 36km nie musi oznaczać, że będę o godzinę później na dostawie/załadunku tylko nawet o 10-12 h później (czas pracy kierowcy) – podlicza Kołodziej. 

Czytaj więcej

Łódź jest pierwszym miastem w Polsce z autostradową obwodnicą

Zastanawia się, czy nadawcy i odbiorcy są w stanie poczekać na dostawę i zapłacić za ten dłuższy czas przejazdu? Doba przestoju to koszt w okolicach 250 euro, a z utraconymi korzyściami zbliżamy się do 400 euro. 

Także prezes zarządu w Imex Logistics Łukasz Grajcar obawia się, że zakaz wpłynie na terminowość dostaw, pojawią się problemy z planowaniem tras i kary dla kierowców.   

Przedstawicielka Omegi Pilzno Magdalena Mroczkowska przyznaje, że kierowcy żalą się na zakaz, który jest dla nich utrudnieniem. – Na dziś, z punktu widzenia planisty, zakaz nie zakłóca i nie wpłynął na czas dojazdu – zauważa Mroczkowska. 

Także Grupa Raben nie odczuła żadnego znaczącego wpływu zakazu na procesy operacyjne. – Upłynęło jednak zbyt mało czasu, aby ocenić wpływ regulacji – zastrzega rzeczniczka grupy Raben Klaudyna Polanowska-Skrzypek. 

Po tygodniu obowiązywania zakazu wyprzedzania dla ciężarówek przewoźnicy oceniają krytycznie zakaz. – W poniedziałek autostrada A4 w Google miała kolor czerwony. W mojej grupie pojazdów, którą zarządzam, a jest ich 30, siedem ciężarówek utknęło na A4, a co za tym idzie nie dostarczyliśmy towarów zgodnie ze zleceniami, przez ten idiotyczny przepis – denerwuje się kierownik transportu w firmie Cichoń Tomasz Białek. Dodaje, że na dodatek kierowcy nie mogli znaleźć parkingu na odpoczynek dobowy. – Planistom, spedytorom, dyspozytorom posypał się plan jak domino, obrót tygodniowy zmalał o kilkaset euro na samochodzie – szacuje Białek. 

Krajowe
Elektroniczna kontrola zezwoleń od lipca
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Krajowe
Rząd pracuje nad zmianą statusu inspektorów transportu drogowego
Krajowe
Miliardy euro dla polskich firm transportowych
Krajowe
Trwa cichy protest inspektorów
Krajowe
Strata samochodu po dobrym piwku