CEVA Logistics, należąca do francuskiego giganta logistycznego CMA CGM rozwija się w Azji Środkowej. Firma uruchomiła międzynarodowe połączenie w transporcie drogowym (TIR) wzdłuż korytarza Chin-Kirgistan-Uzbekistan.
Nowy korytarz
Pierwsze 6 ciężarówek, wypełnionych komponentami przemysłowymi, częściami samochodowymi i towarami konsumenckimi, po pokonaniu ok. 1100 km z Kashgar na zachodzie Chin, przejechało przez Kirgistan i dotarło pomyślnie do Samarkandy, drugiego co do wielkości miasta Uzbekistanu. – CEVA przewiduje uruchomienie bardziej regularnych operacji drogowych na nowej trasie, z wykorzystaniem około 100 ciężarówek miesięcznie. CEVA będzie nadal optymalizować ofertę produktową w zakresie transportu drogowego i kolejowego, tak aby otwierać bezpośrednie trasy a jednocześnie wzmacniać możliwości intermodalne – wyjaśnia dyrektor zarządzająca Greater China, CEVA Logistics Joanna Zhu.
Czytaj więcej
Do wodorowych lokomotyw manewrowych ustawiła się kolejka chętnych z firm prywatnych i państwowych.
W Azji Środkowej biegnie główna trasa Jedwabnego Szlaku Han-Tang. Korytarz transportu naziemnego China-Kirgistan-Uzbekistan jest konkretnym przykładem chińskiej inicjatywy „Jedwabnego Szlaku". Otwarcie południowego korytarza może zmienić cały schemat transportu w zachodnich Chinach. Południowy korytarz ma też poszerzyć zasięg Euroazjatyckiego Mostu Kontynentalnego. Ponieważ w Kashgarze powstaje coraz więcej parków logistycznych, z uruchomienia nowej trasy skorzystają głównie firmy eksportujące towary takie jak części samochodowe, gotowe pojazdy, towary konsumenckie i e-commerce.
W 2025 roku ma zakończyć się budowa Kolei China-Kirgistan-Uzbekistan, najkrótszej trasy towarowej z Chin na Bliski Wschód i do Europy. Oczekuje się, że linia kolejowa będzie liczyć ponad 500 km, w tym ponad 200 km w Chinach, 250 km w Kirgistanie i ostatnie 50 km w Uzbekistanie.