Chiński handel urośnie dzięki karnetom TIR

Karnety TIR zabezpieczające w tranzycie należności celne pomogły chinom uruchomić korytarz południowy do Uzbekistanu.

Publikacja: 10.07.2023 14:52

Chiński handel urośnie dzięki karnetom TIR

CEVA Logistics

Foto: CEVA Logistics

CEVA Logistics, należąca do francuskiego giganta logistycznego CMA CGM rozwija się w Azji Środkowej. Firma uruchomiła międzynarodowe połączenie w transporcie drogowym (TIR) wzdłuż korytarza Chin-Kirgistan-Uzbekistan. 

Nowy korytarz

Pierwsze 6 ciężarówek, wypełnionych komponentami przemysłowymi, częściami samochodowymi i towarami konsumenckimi, po pokonaniu ok. 1100 km z Kashgar na zachodzie Chin, przejechało przez Kirgistan i dotarło pomyślnie do Samarkandy, drugiego co do wielkości miasta Uzbekistanu. – CEVA przewiduje uruchomienie bardziej regularnych operacji drogowych na nowej trasie, z wykorzystaniem około 100 ciężarówek miesięcznie. CEVA będzie nadal optymalizować ofertę produktową w zakresie transportu drogowego i kolejowego, tak aby otwierać bezpośrednie trasy a jednocześnie wzmacniać możliwości intermodalne – wyjaśnia dyrektor zarządzająca Greater China, CEVA Logistics Joanna Zhu. 

Czytaj więcej

Duże zainteresowanie wodorowymi lokomotywami

W Azji Środkowej biegnie główna trasa Jedwabnego Szlaku Han-Tang. Korytarz transportu naziemnego China-Kirgistan-Uzbekistan jest konkretnym przykładem chińskiej inicjatywy „Jedwabnego Szlaku". Otwarcie południowego korytarza może zmienić cały schemat transportu w zachodnich Chinach. Południowy korytarz ma też poszerzyć zasięg Euroazjatyckiego Mostu Kontynentalnego. Ponieważ w Kashgarze powstaje coraz więcej parków logistycznych, z uruchomienia nowej trasy skorzystają głównie firmy eksportujące towary takie jak części samochodowe, gotowe pojazdy, towary konsumenckie i e-commerce. 

W 2025 roku ma zakończyć się budowa Kolei China-Kirgistan-Uzbekistan, najkrótszej trasy towarowej z Chin na Bliski Wschód i do Europy. Oczekuje się, że linia kolejowa będzie liczyć ponad 500 km, w tym ponad 200 km w Chinach, 250 km w Kirgistanie i ostatnie 50 km w Uzbekistanie. 

Szansa dla Azji

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że karnet TIR znacznie pomógłby w rozwoju kolejowych przewozów drobnicowych, jak się to stało w Europie po wojnie. Chiny rozpoczęły użytkowanie karnetów TIR w 2018 roku. – IRU i CEVA Logistics rozpoczęły owocną współpracę w maju 2018 roku od wdrożenia TIR w Chinach. Począwszy od historycznego, pierwszego pilotażu TIR na trasie Chiny-Europa po uruchomione ostatnio połączenie wzdłuż ważnego strategicznie korytarza Chiny-Kirgistan-Uzbekistan – zaznacza główny przedstawiciel na Azję Wschodnią i Południowo-Wschodnią IRU Yan Zhou. W okresie pandemii przewozy drogowe przez chińską granicę zostały poważnie ograniczone przez rząd w Pekinie. 

Czytaj więcej

Nie ma chętnych do budowy ładowarek na MOP, więc GDDKiA zmienia zasady dzierżawy

IRU zależy, aby system TIR został zaakceptowany przez chińskie firmy logistyczne i transportowe. Pierwszym chińskim przewoźnikiem używającym karnetów TIR jest ZZHY z Zhengzhou, który w marcu 2023 roku dokonał pierwszego przewozu. Trzy miesiące później Sinotrans uruchomił przewozy między Chinami i Kazachstanem. Karnety TIR używane są na 30 międzynarodowych trasach łączących Chiny z azjatyckimi sąsiadami. 

Także Pakistan rozpoczął użytkowanie systemu TIR, wysyłając w czerwcu pierwsze 8 ciężarówek należących do firmy National Logistics Cell (NLC) z ładunkiem z Karachi (Pakistan) do Taszkentu w Uzbekistanie (3 tys. km), do Ałmaty w Kazachstanie (3 800km) i do to Astany (4,600km), także w Kazachstanie. IRU szacuje, że transport dotrze do odbiorców 70-80 proc. szybciej niż używając innych sposobów. 

Pomimo wysiłków IRU liczba wydawanych karnetów TIR maleje. W 2022 roku organizacje członkowskie IRU wydały ich 456 tys., gdy w 2021 roku wyniosła 711 tys. Największymi użytkownikami karnetów TIR w 2022 roku były: Iran, Uzbekistan, Turcja, Ukraina i Kazachstan. 

Organizacja zanotowała zwiększone zapotrzebowanie na karnety TIR w krajach Azji Środkowej i krajach Zatoki Perskiej. Pomiędzy Indiami oraz Iranem odbył się pierwszy transport intermodalny z cyfrowym karnetem TIR. Kontener dotarł do irańskiego odbiorcy już po dniu od przybycia, gdy uprzednio odprawa celna zajmowała 5 dni. 

Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Drogowy
Rośnie handel Rosji
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska