Chiński handel urośnie dzięki karnetom TIR

Karnety TIR zabezpieczające w tranzycie należności celne pomogły chinom uruchomić korytarz południowy do Uzbekistanu.

Publikacja: 10.07.2023 14:52

Chiński handel urośnie dzięki karnetom TIR

Foto: CEVA Logistics

CEVA Logistics, należąca do francuskiego giganta logistycznego CMA CGM rozwija się w Azji Środkowej. Firma uruchomiła międzynarodowe połączenie w transporcie drogowym (TIR) wzdłuż korytarza Chin-Kirgistan-Uzbekistan. 

Nowy korytarz

Pierwsze 6 ciężarówek, wypełnionych komponentami przemysłowymi, częściami samochodowymi i towarami konsumenckimi, po pokonaniu ok. 1100 km z Kashgar na zachodzie Chin, przejechało przez Kirgistan i dotarło pomyślnie do Samarkandy, drugiego co do wielkości miasta Uzbekistanu. – CEVA przewiduje uruchomienie bardziej regularnych operacji drogowych na nowej trasie, z wykorzystaniem około 100 ciężarówek miesięcznie. CEVA będzie nadal optymalizować ofertę produktową w zakresie transportu drogowego i kolejowego, tak aby otwierać bezpośrednie trasy a jednocześnie wzmacniać możliwości intermodalne – wyjaśnia dyrektor zarządzająca Greater China, CEVA Logistics Joanna Zhu. 

Czytaj więcej

Duże zainteresowanie wodorowymi lokomotywami

W Azji Środkowej biegnie główna trasa Jedwabnego Szlaku Han-Tang. Korytarz transportu naziemnego China-Kirgistan-Uzbekistan jest konkretnym przykładem chińskiej inicjatywy „Jedwabnego Szlaku". Otwarcie południowego korytarza może zmienić cały schemat transportu w zachodnich Chinach. Południowy korytarz ma też poszerzyć zasięg Euroazjatyckiego Mostu Kontynentalnego. Ponieważ w Kashgarze powstaje coraz więcej parków logistycznych, z uruchomienia nowej trasy skorzystają głównie firmy eksportujące towary takie jak części samochodowe, gotowe pojazdy, towary konsumenckie i e-commerce. 

W 2025 roku ma zakończyć się budowa Kolei China-Kirgistan-Uzbekistan, najkrótszej trasy towarowej z Chin na Bliski Wschód i do Europy. Oczekuje się, że linia kolejowa będzie liczyć ponad 500 km, w tym ponad 200 km w Chinach, 250 km w Kirgistanie i ostatnie 50 km w Uzbekistanie. 

Szansa dla Azji

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że karnet TIR znacznie pomógłby w rozwoju kolejowych przewozów drobnicowych, jak się to stało w Europie po wojnie. Chiny rozpoczęły użytkowanie karnetów TIR w 2018 roku. – IRU i CEVA Logistics rozpoczęły owocną współpracę w maju 2018 roku od wdrożenia TIR w Chinach. Począwszy od historycznego, pierwszego pilotażu TIR na trasie Chiny-Europa po uruchomione ostatnio połączenie wzdłuż ważnego strategicznie korytarza Chiny-Kirgistan-Uzbekistan – zaznacza główny przedstawiciel na Azję Wschodnią i Południowo-Wschodnią IRU Yan Zhou. W okresie pandemii przewozy drogowe przez chińską granicę zostały poważnie ograniczone przez rząd w Pekinie. 

Czytaj więcej

Nie ma chętnych do budowy ładowarek na MOP, więc GDDKiA zmienia zasady dzierżawy

IRU zależy, aby system TIR został zaakceptowany przez chińskie firmy logistyczne i transportowe. Pierwszym chińskim przewoźnikiem używającym karnetów TIR jest ZZHY z Zhengzhou, który w marcu 2023 roku dokonał pierwszego przewozu. Trzy miesiące później Sinotrans uruchomił przewozy między Chinami i Kazachstanem. Karnety TIR używane są na 30 międzynarodowych trasach łączących Chiny z azjatyckimi sąsiadami. 

Także Pakistan rozpoczął użytkowanie systemu TIR, wysyłając w czerwcu pierwsze 8 ciężarówek należących do firmy National Logistics Cell (NLC) z ładunkiem z Karachi (Pakistan) do Taszkentu w Uzbekistanie (3 tys. km), do Ałmaty w Kazachstanie (3 800km) i do to Astany (4,600km), także w Kazachstanie. IRU szacuje, że transport dotrze do odbiorców 70-80 proc. szybciej niż używając innych sposobów. 

Pomimo wysiłków IRU liczba wydawanych karnetów TIR maleje. W 2022 roku organizacje członkowskie IRU wydały ich 456 tys., gdy w 2021 roku wyniosła 711 tys. Największymi użytkownikami karnetów TIR w 2022 roku były: Iran, Uzbekistan, Turcja, Ukraina i Kazachstan. 

Organizacja zanotowała zwiększone zapotrzebowanie na karnety TIR w krajach Azji Środkowej i krajach Zatoki Perskiej. Pomiędzy Indiami oraz Iranem odbył się pierwszy transport intermodalny z cyfrowym karnetem TIR. Kontener dotarł do irańskiego odbiorcy już po dniu od przybycia, gdy uprzednio odprawa celna zajmowała 5 dni. 

CEVA Logistics, należąca do francuskiego giganta logistycznego CMA CGM rozwija się w Azji Środkowej. Firma uruchomiła międzynarodowe połączenie w transporcie drogowym (TIR) wzdłuż korytarza Chin-Kirgistan-Uzbekistan. 

Nowy korytarz

Pozostało 95% artykułu
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady
Drogowy
Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią