Duże zainteresowanie wodorowymi lokomotywami

Do wodorowych lokomotyw manewrowych ustawiła się kolejka chętnych z firm prywatnych i państwowych.

Publikacja: 10.07.2023 11:56

Duże zainteresowanie wodorowymi lokomotywami

Foto: Pesa

Dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesa Bydgoszcz Maciej Grześkowiak przyznaje, że po uzyskaniu homologacji przez lokomotywę SM42-6Dn, do Pesy zgłosiły do negocjacji prywatne firmy zainteresowane zakupem wodorowych lokomotywy manewrowych. – Przygotowujemy dla nich ofertę i jest to nie tylko Orlen, ale 2-3 prywatne firmy – zaznacza dyrektor Pesy. 

Dodaje, że po wynegocjowaniu warunków kontraktu, dostawy potrwają 16-18 miesięcy. 

Podkreśla, że do Pesy zgłaszają się także dostawcy wodoru proponujący usługę dostaw gazu z mobilnych stacji tankowania. – Cena wodoru jest indeksowana w stosunku do ceny prądu i gazu, które spadają. Zatem biorąc pod uwagę spadkową tendencję, koszt wodoru w nadchodzących kwartałach będzie malał – spodziewa się Grześkowiak. 

Czytaj więcej

Nie ma chętnych do budowy ładowarek na MOP, więc GDDKiA zmienia zasady dzierżawy

Lokomotywami zainteresowane są firmy z Polski oraz Europy. Dla operatorów spoza Polski Pesa będzie musiała przygotować lokomotywę z nowa ramą i wózkami oraz wystąpić o jej homologację europejską. 

Producent będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie przy tych pracach. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował program Wodoryzacja gospodarki cz.III. – O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy bądź jednostki naukowe, którzy prowadzą pracę badawczo-rozwojowe w kierunku opracowania jednostek transportowych napędzanych wodorem. Prace powinny się zakończyć minimum demonstratorem w skali 1:1 – opisuje warunki Angelika Trela-Pękała z biura rzecznika NFOŚiGW.

Dodatkowo o dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy planują uruchomić produkcję takich jednostek transportowych dla transportu kołowego, szynowego, wodnego. – Zakup lokomotyw nie jest finansowany, ale już prace badawczo-rozwojowe zakończone demonstratorem lokomotywy lub produkcja lokomotyw – tak – zaznacza przedstawiciela funduszu. 

Budżet Programu w części dotacyjnej pochodzi ze środków KPO, natomiast jest możliwość skorzystania dodatkowo z pożyczek rynkowych uzupełniających. Środki zwrotne pochodzą z budżetu NFOŚIGW. – Ogłoszenie naboru jest obwarowane dostępnością środków z KPO – podkreśla Trela-Pękała.

Dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesa Bydgoszcz Maciej Grześkowiak przyznaje, że po uzyskaniu homologacji przez lokomotywę SM42-6Dn, do Pesy zgłosiły do negocjacji prywatne firmy zainteresowane zakupem wodorowych lokomotywy manewrowych. – Przygotowujemy dla nich ofertę i jest to nie tylko Orlen, ale 2-3 prywatne firmy – zaznacza dyrektor Pesy. 

Dodaje, że po wynegocjowaniu warunków kontraktu, dostawy potrwają 16-18 miesięcy. 

Pozostało 81% artykułu
Szynowy
PKP Intercity lepiej obsłuży linie niezelektryfikowane
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Szynowy
Ukraina stawia na transport kolejowy
Szynowy
Czy Polska włączy się do walki o Talgo?
Szynowy
Jaki dworzec kolejowy w CPK?
Szynowy
Tymczasowy zarząd PKP Cargo na dłużej