Producenci taboru liczyli na dużo większe zamówienia, ale blokada pieniędzy z KPO wysuszyła rynek zamówień. Pesa wygrała z Newagiem przetarg na 4 ezt z opcją na kolejne 20 sztuk. Umowę podpisali 10 lutego marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber oraz prezes Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski. Dostawa potrwa od 30 do 39 miesięcy od daty podpisania umowy.
Czytaj więcej
Polska traci w konkurencji z portami niemieckimi i holenderskimi przez złe prawo, które wystawia na zbyt duże ryzyko agencje celne.
ŁKA zakupiła trzyczłonowe pociągi elektryczne, mogące przewieźć 350 pasażerów, w tym 160 osób na miejscach siedzących. Nowy tabor wraz z utrzymaniem będzie kosztował Pesa 140,2 mln zł. – Tym razem korzystamy ze znakomitego programu rządu Prawa i Sprawiedliwości Polski Ład, otrzymujemy dodatkowe środki, dzięki którym w krótkim czasie możemy rozszerzyć możliwości naszego taboru. To w znacznym stopniu wzmocni nasze możliwości przewozowe – podkreśla Schreiber.
Regio 160 to nowa generacja pociągów regionalnych. Jest to rozwinięcie platformy opracowanej dla czeskich odbiorców, z nadwoziem skorupowym. Jest ono lżejsze od dotychczas używanego kratownicowego. ŁKA będzie pierwszym w Polsce użytkownikiem nowego modelu.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna eksploatuje w tej chwili 39 pociągów. – Kolejne 4 są niezwykle potrzebne, bo oferta naszej kolei każdego roku jest coraz większa i coraz lepsza. Samorząd województwa łódzkiego zamawia więcej połączeń. W 2022 roku byliśmy rekordzistą w skali kraju, jeśli chodzi o dynamikę wzrostu liczby pasażerów. Nowe pociągi są nam więc potrzebne już teraz – dodaje prezes ŁKA Janusz Malinowski.