Utrzymuje się wysoki popyt na lokomotyw

Cargounit zakupił 30 lokomotyw Pesa Gama Marathon dla polskich klientów, wczesnej kupił Siemensy dla użytkowników w Niemczech i Rumunii.

Publikacja: 14.12.2023 10:15

Utrzymuje się wysoki popyt na lokomotyw

Pesa

Foto: Pesa

Cargounit otrzyma zamówione Marathony do końca 2024 roku i łącznie będzie miał 40. – W eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń.

Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci. 

Czytaj więcej

Rząd zwiększa dopłaty do transportu intermodalnego, a przewozy maleją

Pesa zapowiada, że w ofercie nowych pojazdów znajdą się lokomotywy– wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stage V) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V).

Cargounit posada także 44 lokomotywy Siemensa. – Przewoźnicy kolejowi nadal są głodni taboru. Negatywny wpływ spadku przewozów intermodalnych jest kompensowany przez wzrost transportu na Ukrainę – ocenia prezes Cargounit. – Gdybyśmy nie byli pewni, że zagospodarujemy te lokomotywy, nie podpisywalibyśmy kontraktu na ich zakup – podkreśla Boroń. Inwestycja warta jest kilkaset mln zł. 

Dodatkowo popyt tworzony jest przez wymianę floty starych pojazdów na nową generację. 

Wskazuje, że na nowe lokomotywy na jedno napięcie czeka się w polskich fabrykach 18 miesięcy, natomiast dostaw lokomotyw wielosystemowych można oczekiwać najszybciej w 2027 roku. W Europie tylko jeden producent oferuje takie pojazdy. Jest to Siemens, zaś Alstom cały czas jest w procesie homologacji platformy Traxx. 

Na polskim rynku wynajmu lokomotyw działają wszyscy najwięksi w Europie gracze. Niedawno Akiem zakupił u Siemensa lokomotywy homologowane na Polskę i kraje regiony Europy środkowo-wschodniej. – Zagranicznej konkurencji nie boimy się, ale też nie lekceważymy jej – zapewnia prezes Cargounit. 

Cargounit otrzyma zamówione Marathony do końca 2024 roku i łącznie będzie miał 40. – W eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń.

Szynowy
Tiry na tory to puste hasło
Szynowy
Kontenery nie pomkną torami CPK
Szynowy
Szykuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej
Szynowy
Ładunki do Holandii coraz częściej pędzą po szynach
Szynowy
Rząd baskijski podbija stawkę przejęcia Talgo