Utrzymuje się wysoki popyt na lokomotyw

Cargounit zakupił 30 lokomotyw Pesa Gama Marathon dla polskich klientów, wczesnej kupił Siemensy dla użytkowników w Niemczech i Rumunii.

Publikacja: 14.12.2023 10:15

Utrzymuje się wysoki popyt na lokomotyw

Foto: Pesa

Cargounit otrzyma zamówione Marathony do końca 2024 roku i łącznie będzie miał 40. – W eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń.

Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci. 

Czytaj więcej

Rząd zwiększa dopłaty do transportu intermodalnego, a przewozy maleją

Pesa zapowiada, że w ofercie nowych pojazdów znajdą się lokomotywy– wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stage V) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V).

Cargounit posada także 44 lokomotywy Siemensa. – Przewoźnicy kolejowi nadal są głodni taboru. Negatywny wpływ spadku przewozów intermodalnych jest kompensowany przez wzrost transportu na Ukrainę – ocenia prezes Cargounit. – Gdybyśmy nie byli pewni, że zagospodarujemy te lokomotywy, nie podpisywalibyśmy kontraktu na ich zakup – podkreśla Boroń. Inwestycja warta jest kilkaset mln zł. 

Dodatkowo popyt tworzony jest przez wymianę floty starych pojazdów na nową generację. 

Wskazuje, że na nowe lokomotywy na jedno napięcie czeka się w polskich fabrykach 18 miesięcy, natomiast dostaw lokomotyw wielosystemowych można oczekiwać najszybciej w 2027 roku. W Europie tylko jeden producent oferuje takie pojazdy. Jest to Siemens, zaś Alstom cały czas jest w procesie homologacji platformy Traxx. 

Na polskim rynku wynajmu lokomotyw działają wszyscy najwięksi w Europie gracze. Niedawno Akiem zakupił u Siemensa lokomotywy homologowane na Polskę i kraje regiony Europy środkowo-wschodniej. – Zagranicznej konkurencji nie boimy się, ale też nie lekceważymy jej – zapewnia prezes Cargounit. 

Cargounit otrzyma zamówione Marathony do końca 2024 roku i łącznie będzie miał 40. – W eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń.

Szynowy
Kolejarze przesiądą się na używane lokomotywy
Szynowy
Mniej związkowców w organach PKP Cargo
Szynowy
PKP Cargo pogłębiło stratę
Szynowy
Pesa blisko dużego zamówienia na wodorowe lokomotywy
Szynowy
Pesa wchodzi w segment pociągów wysokiej prędkości.