Rząd zwiększa dopłaty do transportu intermodalnego, a przewozy maleją

Rosną dopłaty do przewozów intermodalnych, ale ich wyniki są w tym roku gorsze od ubiegłorocznych.

Publikacja: 12.12.2023 12:54

Rząd zwiększa dopłaty do transportu intermodalnego, a przewozy maleją

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Za dwa lata dopłaty do przewozów intermodalnych sięgną 50,7 mln zł. MI podało, że dopłaty w 2021 roku wyniosły 42,2 mln zł, w kolejnym niemal 44 mln zł, w tym roku zmaleją do 42,7 mln zł, a sumę 50 mln zł przekroczą w 2025 roku. Resort planuje, że w 2028 roku dopłaty do przewozów intermodalnych wyniosą 58,4 mln zł. 

Ponad ćwierć mld zł wsparcia

Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opracowały rekomendacje wprowadzenia nowego systemu wsparcia transportu intermodalnego. Zostały one przygotowane jako jedno z działań przewidzianych w dokumencie „Kierunki Rozwoju Transportu Intermodalnego do 2023 r. z perspektywą do 2040 r.” Podstawowe założenie programu to zwiększenie ulgi intermodalnej dla pociągów intermodalnych poruszających się z dużą prędkością.

Czytaj więcej

Zaostrzony protest przewoźników na granicy

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiła prognozy na lata 2024-2028 dopłat dla przewozów intermodalnych (tzw. pociągów z ulgą intermodalną), które przewiduje się na łączną kwotę 266,3 mln zł. Ulga dla pociągów intermodalnych wynosi do 25% opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Dopłaty są strukturalna częścią funkcjonowania tej gałęzi transportu. Nad nową dyrektywą o transporcie kombinowanym pracuje Komisja Europejska. W projekcie legislacyjnym dyrektywy wprowadzono zapis, że państwa członkowskie zostaną zobowiązane do wdrożenia polityki transportowej, która doprowadzi do obniżenia średniego kosztu operacji transportu kombinowanego „od drzwi do drzwi” o co najmniej 10% w ciągu 7 lat. Podtrzymano obowiązywanie wszystkich wcześniej uchwalonych w prawie unijnym przepisów wspierających rozwój transportu intermodalnego. Wsparcie publiczne może być kierowane tylko do tych operatorów, którzy realizują przewozy spełniające kryteria definicji transportu kombinowanego. 

Przewozy maleją

Mimo wsparcia kolejowe przewozy intermodalne spadły w III kw. o 11,2% r/r do ponad 396 tys. jednostek intermodalnych (ok. 607 tys. TEU, spadek o 15,6%), podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Od lipca do września przewoźnicy kolejowi przetransportowali blisko 6,2 mln ton ładunków w transporcie intermodalnym, co oznacza spadek o 8,6%. Praca przewozowa w analizowanym okresie wyniosła blisko 2,2 mld tono-km i spadła o 4,5%.

Wyniki III kwartału 2023 r. są jednocześnie zdecydowanie lepsze niż te osiągnięte w II kwartale 2023 r. - masa towarów wzrosła o 0,4 mln ton (+6,5%), a praca przewozowa o 0,1 mld tonokilometrów (+7,4%), podliczył UTK.  Na wyhamowanie wzrostów przewozów intermodalnych oddziałuje nadal niepewna sytuacja za wschodnią granicą, wywołana agresją Rosji na Ukrainę. Istotne jest wobec tego rozwijanie nowych potencjalnych kierunków w transporcie ładunków intermodalnych  wskazał prezes UTK Ignacy Góra. 

Czytaj więcej

DHL Parcel stawia na międzynarodowe przesyłki

Oczywistym nowym kierunkiem jest Ukraina, jednak niewydolne przejścia graniczne poważnie ograniczają przepustowość kolei do 6 par pociągów na dobę dla terminali połączonych z siecią PKP PLK oraz 5 par pociągów na dobę na PKP PLH. 

Łącznie w trzech kwartałach 2023 r. w przewozach intermodalnych przetransportowano 17,7 mln ton, 1,2 mln sztuk jednostek, co w przeliczeniu stanowiło 1,8 mln TEU. W porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku oznacza to zmniejszenie masy o 11,4%, liczby jednostek o 13,3% i spadek liczby TEU o 17,8%. 

Po trzech kwartałach PCC Intermodal ma 20,4 proc. udziałów w pracy przewozowej, PKP Cargo 19,7 proc., DB Cargo 17,3 proc. 

Za dwa lata dopłaty do przewozów intermodalnych sięgną 50,7 mln zł. MI podało, że dopłaty w 2021 roku wyniosły 42,2 mln zł, w kolejnym niemal 44 mln zł, w tym roku zmaleją do 42,7 mln zł, a sumę 50 mln zł przekroczą w 2025 roku. Resort planuje, że w 2028 roku dopłaty do przewozów intermodalnych wyniosą 58,4 mln zł. 

Ponad ćwierć mld zł wsparcia

Pozostało 90% artykułu
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy