Elektryfikacja jest już faktem w autobusach miejskich. Solaris liderem rynku.
Unijne dopłaty do elektrycznych autobusów przyniosły zamierzony efekt. Rejestracje takich pojazdów biją rekordy. W trzech pierwszych kwartałach roku zarejestrowano w Europie ponad tysiąc nowych autobusów z napędami bateryjnymi. Blisko co czwarty to Solaris; marka zdobyła 96 proc. polskiego rynku, rejestrując 114 autobusów. Udział Solarisa na rynku włoskim wyniósł 83 proc., a w niemieckim 43 proc. W całej Europie Solaris zarejestrował 242 bateryjne pojazdy.
Czytaj więcej w: Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe
Największe europejskie rynki autobusów bateryjnych to Niemcy, Holandia i Polska. W Europie liderem jest Moskwa, która użytkuje ponad 300 e-busów, Londyn (200 eksploatowanych, kilkadziesiąt następnych w produkcji) i Warszawa, która na koniec listopada będzie miała 160 elektryków.
Czytaj więcej w: Kolonia europejską stolicą autobusów wodorowych
Poza sferę zapowiedzi wyszły też kolejne miasta – ponad 100 sztuk zamówiły m.in. Goeteborg i Bukareszt, na duże zakupy poszły też miasta holenderskie, Madryt i Berlin. W połowie listopada Solaris podpisał umowę z Mediolanem na dostawę stu bateryjnych Urbino. Wśród tych pojazdów jest tysięczny bateryjny e-bus, który wyjedzie z fabryki Solarisa.
Czytaj więcej w: Niemcy decydują, czy transport będzie na prąd czy na wodór
Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w zeszłym roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie!
Kolejną odmianą napędu może stać się wodór. Autobusy z takim napędem oferują m.in. VDL i Solaris. Od momentu premiery Urbino 12 hydrogen w czerwcu 2019 roku polski producent otrzymał zamówienia na 57 autobusów napędzanych wodorem. Marka dostarczyła także ponad 1600 trolejbusów.

Udział pojazdów z napędem alternatywnym w produkcji Solarisa wyniósł w pierwszych trzech kwartałach 43 proc., gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego był o 4 pp. mniejszy. Firma przygotowuje się na jeszcze wyższy udział e-pojazdów w produkcji i dostosowuje linie produkcyjne.
Czytaj więcej w: Lotos dostarczy wodór na Podkarpacie
W roku 2019 Solaris dostarczył do swoich klientów łącznie 162 autobusy elektryczne o długości 8,9, 12 i 18 metrów. Tylko w trzech kwartałach 2020 roku firma zafakturowała już prawie o 100 e-busów więcej, dla klientów w 26 miastach na Litwie, we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i Włoszech.
Volvo Buses sprzedało dotychczas ponad 5 tys. zelektryfikowanych autobusów, głównie hybryd. Tylko w ostatnim czasie firma otrzymała zamówienia na ponad 850 takich pojazdów z ponad 50 europejskich miast. Większość zamówień dotyczy nowego, przegubowego modelu Volvo 7900 Electric Articulated.
Solaris od 2006 roku oferuje modele z napędem hybrydowym, spalinowo – elektrycznym, natomiast Volvo od 2010 roku.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.