Rekord sprzedaży autobusów na baterie

Elektryfikacja jest już faktem w autobusach miejskich. Solaris liderem rynku.

Unijne dopłaty do elektrycznych autobusów przyniosły zamierzony efekt. Rejestracje takich pojazdów biją rekordy. W trzech pierwszych kwartałach roku zarejestrowano w Europie ponad tysiąc nowych autobusów z napędami bateryjnymi. Blisko co czwarty to Solaris; marka zdobyła 96 proc. polskiego rynku, rejestrując 114 autobusów. Udział Solarisa na rynku włoskim wyniósł 83 proc., a w niemieckim 43 proc. W całej Europie Solaris zarejestrował 242 bateryjne pojazdy.

Czytaj więcej w: Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe

Największe europejskie rynki autobusów bateryjnych to Niemcy, Holandia i Polska. W Europie liderem jest Moskwa, która użytkuje ponad 300 e-busów, Londyn (200 eksploatowanych, kilkadziesiąt następnych w produkcji) i Warszawa, która na koniec listopada będzie miała 160 elektryków.

Czytaj więcej w: Kolonia europejską stolicą autobusów wodorowych

Poza sferę zapowiedzi wyszły też kolejne miasta – ponad 100 sztuk zamówiły m.in. Goeteborg i Bukareszt, na duże zakupy poszły też miasta holenderskie, Madryt i Berlin. W połowie listopada Solaris podpisał umowę z Mediolanem na dostawę stu bateryjnych Urbino. Wśród tych pojazdów jest tysięczny bateryjny e-bus, który wyjedzie z fabryki Solarisa.

Czytaj więcej w: Niemcy decydują, czy transport będzie na prąd czy na wodór

Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w zeszłym roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie!

Kolejną odmianą napędu może stać się wodór. Autobusy z takim napędem oferują m.in. VDL i Solaris. Od momentu premiery Urbino 12 hydrogen w czerwcu 2019 roku polski producent otrzymał zamówienia na 57 autobusów napędzanych wodorem. Marka dostarczyła także ponad 1600 trolejbusów.

Najnowszy, 24-metrowy trolejbus Solarisa na próbach. Fot. Solaris

Udział pojazdów z napędem alternatywnym w produkcji Solarisa wyniósł w pierwszych trzech kwartałach 43 proc., gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego był  o 4 pp. mniejszy. Firma przygotowuje się na jeszcze wyższy udział e-pojazdów w produkcji i dostosowuje linie produkcyjne.

Czytaj więcej w: Lotos dostarczy wodór na Podkarpacie

W roku 2019 Solaris dostarczył do swoich klientów łącznie 162 autobusy elektryczne o długości 8,9, 12 i 18 metrów. Tylko w trzech kwartałach 2020 roku firma zafakturowała już prawie o 100 e-busów więcej, dla klientów w 26 miastach na Litwie, we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i Włoszech.

Volvo Buses sprzedało dotychczas ponad 5 tys. zelektryfikowanych autobusów, głównie hybryd. Tylko w ostatnim czasie firma otrzymała zamówienia na ponad 850 takich pojazdów z ponad 50 europejskich miast. Większość zamówień dotyczy nowego, przegubowego modelu Volvo 7900 Electric Articulated.

Solaris od 2006 roku oferuje modele z napędem hybrydowym, spalinowo – elektrycznym, natomiast Volvo od 2010 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ranking TSL 2020

Prezentujemy największe firmy branży TSL.   Branża TSL patrzy na najbliższe miesiące z ostrożnym ...

Listonosz mobilnym bankowcem

Listonosze Poczty Polskiej oferują kredyty Banku Pocztowego przez tablety. 9,5 tys. listonoszy wyposażonych w ...

Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Polskie porty nie straciły ani jednego dnia z powodu pandemii, a ostatnie dwa miesiące ...

Ministrowie potwierdzają: szybką koleją do Bratysławy, Pragi i Budapesztu

Fundusze przeznaczone na budowę Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) ułatwią lepsze skomunikowanie państw Grupy Wyszehradzkiej ...

Rosną kolejki tirów na granicy białoruskiej

Kolejki na granicach kosztują polskich przewoźników setki mln euro strat. Straż Graniczna informuje, że ...

Poczta Polska stawia na usługi kurierskie

Narodowy operator inwestuje w infrastrukturę paczkową oraz usługi cyfrowe. Do 2024 roku rynek tradycyjnej ...