Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe

Już drugi austriacki przewoźnik kolejowy poddaje próbom pociągi na wodór.

Publikacja: 16.09.2020 13:49

Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe

Foto: Wasserstoff-Zug Copyright: ÖBB/Marek Knopp

Austria ma bardzo ambitne cele, jeśli chodzi o OZE, które do 2030 roku mają odpowiadać za 100% produkcji prądu w tym kraju. Emisję dwutlenku węgla ma znacznie ograniczyć także transport publiczny.

Głównym problemem Austriaków są tereny, na których elektryfikacja linii z powodu warunków naturalnych jest szczególnie trudna i droga. Ten alpejski kraj zelektryfikował dotychczas 72-75% swoich tras kolejowych. Obecnie ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) obsługuje trasy bez elektryfikacji za pomocą 400 lokomotyw dieslowskich.

Czytaj więcej w: Dwunapięciowe koleje przyszłości

– Planujemy zastąpić wszystkie silniki wysokoprężne alternatywnymi napędami – powiedział prezes ÖBB, Andreas Matthä, w rozmowie z wiedeńską gazetą „Wiener Zeitung”. Matthä zaznaczył, że na tym etapie koleje nie zdecydowały ostatecznie, czy postawią na napęd elektryczny z użyciem baterii czy też na ogniwa paliwowe.

Testy napędu z ogniwem paliwowym zaczęły się 12 września br., gdy z Wiednia do Gutenstein ruszył pierwszy pociąg Coradia iLint wyprodukowany przez koncern Alstom w niemieckim Salzgitter. W Niemczech Coradia iLint kursuje już w ramach regularnego ruchu kolejowego w Dolnej Sachsonii. Testy miały tam miejsce w 2018 roku.

Czytaj więcej w: DB Cargo odmładza flotę lokomotyw

Co prawda ÖBB testuje po raz pierwszy pociągi wodorowe w ramach własnej organizacji, ale nie znaczy to, że jest to krajowa premiera. Lokalne koleje wąskotorowe Zillertalbahn zamówiły już wcześniej pięć takich zespołów trakcyjnych od szwajcarskiej firmy Stadler.

Podzielona na regiony struktura ÖBB pozwala na wdrażanie różnych technologii w zależności od lokalnych potrzeb. W 2018 roku ÖBB zamówiła 25 pociągów elektrycznych Talent 3 firmy Bombardier dla kolei w Tyrolu. Z kolei styczniu br. ÖBB odebrała pierwsze 13 z łącznie 200 zamówionych pociągów hybrydowych Siemensa Desiro ML w wersji Cityjet Eco z baterią 528 kWh. Jest to o tyle interesująca alternatywa, że ten elektryczny pociąg dysponuje także silnikiem dieslowskim i umożliwia płynne przejście z jednego napędu na drugi, bez wpływu na komfort jazdy. Zamówienie na siemensowskie Desiro ML Cityjet Eco ma być zrealizowane do końca 2021 roku.

Austria ma bardzo ambitne cele, jeśli chodzi o OZE, które do 2030 roku mają odpowiadać za 100% produkcji prądu w tym kraju. Emisję dwutlenku węgla ma znacznie ograniczyć także transport publiczny.

Głównym problemem Austriaków są tereny, na których elektryfikacja linii z powodu warunków naturalnych jest szczególnie trudna i droga. Ten alpejski kraj zelektryfikował dotychczas 72-75% swoich tras kolejowych. Obecnie ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) obsługuje trasy bez elektryfikacji za pomocą 400 lokomotyw dieslowskich.

Pozostało 80% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności