Rząd dopłaci do elektrycznych furgonów i taksówek

Auta zakupione po 1 stycznia tego roku kwalifikują się do dopłat.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyjmuje od 26 czerwca wnioski do trzech programów dofinansowania zakupu pojazdów elektrycznych: „eVAN” dla przedsiębiorców, „Koliber” dla taksówkarzy i „zielony samochód” dla osób fizycznych. Łączna wartość programów wynosi 147,5 mln zł.

Czytaj więcej w: Czy opłaca się kupić elektryczne auto dostawcze?

– Wykonujemy pierwszy krok, który być może jest poniżej oczekiwań, być może mógłby być śmielszy, ale mamy nadzieję, że pozwoli nam zebrać doświadczenie we wdrażaniu programów wsparcia elektromobilności – stwierdziłwiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.

„eVAN” to program wart 70 mln zł, które trafią do kieszeni przedsiębiorców zdecydowanych na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować 1 tys. takich aut. NFOŚiGW przewidział dotacje do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22 kW.

Czytaj więcej w: W Europie dostawczaki z dieslem najpopularniejsze

Program „Koliber” to dopłaty dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców na zakup e-taksówek. Budżet w wysokości 40 mln zł pozwoli na zakup/leasing ponad 1 tys. elektrycznych taksówek wraz z ładowarkami domowymi. Dotacja sięga 20 proc. kosztów kwalifikowanych (25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę na 100 proc. wartości kosztów kwalifikowanych.

Wart 37,5 mln zł program „Zielony samochód” skierowany jest do osób fizycznych.  Zapewnia dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego do celów prywatnych. Dotacja może sięgnąć 18 750 zł, ale nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, zaś cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet programu pozwoli na dofinansowanie zakupu minimum 2 tys. elektrycznych aut.

Czytaj więcej w: Elektryki zbyt drogie dla poczty

– Liczymy jeszcze na wsparcie w obszarze infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych – zaznaczył dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.

„Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” stanowią część Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 roku całkowity budżet dofinansowania w wysokości 7,8 mld zł, a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Prawa jazdy i badania ważne na czas stanu epidemii

Po zakończeniu stanu epidemii kierowcy będą mieli 60 dni na odnowienie badań i przedłużenie ...

Koniec eldorado polskich transportowców

Maleje ich udział w europejskich przewozach drogowych. Branża transportu drogowego złapała zadyszkę. Na kluczowym ...

KE musi uznać przedłużenie wiz

Firmy transportowe muszą upewnić się, czy ich zagraniczni kierowcy wjadą do innych państw UE. W ...

Andrzej Bittel: Kolej musi być kręgosłupem komunikacyjnym w Polsce

Jestem za tym, żeby odtwarzać linie kolejowe. Per saldo, w długiej perspektywie, to się ...

Rekordowe półrocze Wieltonu

Wielton podsumował pierwszą połowę roku, ale druga będzie znacznie trudniejsza. W pierwszej połowie roku ...

FM Logistic chwali się wynikami

Dobry miniony rok FM Logistic. W nowym pandemia wywołała chwilowe spadki przychodów, przy wzroście ...