Pierwsze elektryczne Craftery z Wrześni

Ruszyła produkcja elektrycznych furgonów. Logistycy przygotowują się do elektryfikacji flot.

Publikacja: 21.07.2020 16:13

Pierwsze elektryczne Craftery z Wrześni

Foto: logistyka.rp.pl

Fabryka Volkswagena we Wrześni rozpoczęła 21 lipca seryjną produkcję elektrycznego Craftera. Wiosną zeszłego roku z linii produkcyjnych zakładu zjechały pierwsze samochody MAN eTGE, bliźniaczo podobne do eCraftera. – Na potrzeby tego rozruchu dostosowaliśmy linie produkcyjne, zapewniliśmy także fachowe szkolenia podnoszące kwalifikacje naszych pracowników. Ten test jakości zdaliśmy na piątkę – podkreśla dyrektor tego zakładu Stefanie Hegels.

""

Zakład Volkswagena we Wrześni od 21 lipca produkuje elektryczną wersję Craftera. Fot VW Poznań

logistyka.rp.pl

Produkcja samochodów elektrycznych wymaga posiadania niezbędnych kompetencji fachowych oraz wymaganych polskim prawem uprawnień elektrycznych do pracy na obwodach elektrycznych o napięciu nie wyższym niż 1kV.

W ciągu minionych trzech lat spółka zrealizowała ponad 2000 szkoleń przygotowujących załogę do pracy i obsługi pojazdów elektrycznych o łącznej wartości blisko 400 tys. zł.

Zapowiada, że produkcja elektrycznych samochodów sięgnie 2 tys. w tym roku.

Czytaj więcej w: Rząd dopłaci do elektrycznych furgonów i taksówek

Elektryczne auta w centrum dużego miasta korzystać mogą z udogodnień, np. bez przeszkód przemieszczać się tzw. buspasami, omijając w ten sposób uliczne korki.

Do końca lipca MAN eTGE oferowany jest z dofinansowaniem, wykorzystując ofertę eVan przygotowaną przez NFOŚiGW. Fundusz ma pulę 70 mln zł na około tysiąc elektrycznych furgonów. – Po nabraniu praktyki i udoskonaleniu programu dopłat, może on spowodować wzrost sprzedaży elektrycznych furgonów – uważa dyrektor sprzedaży modeli dostawczych MAN Grzegorz Rogalewicz. Dodaje, że czas oczekiwania na model elektryczny jest taki sam jak dla wersji z napędem wysokoprężnym, a firma dysponuje tymi samochodami od ręki.

""

logistyka.rp.pl

Firmy logistyczne próbują e-dostawczaków. No Limit kupiła dwa takie samochody i zamierza kupować więcej. Dla zasilania tej floty, nowy magazyn w parku 7R Sosnowiec otrzyma panele fotowoltaiczne na dachu.

Czytaj więcej w: Czy opłaca się kupić elektryczne auto dostawcze?

Poczta Polska i Rohlig Suus miały MAN eTGE na próbach, podobnie jak oddział Gefco w Będzinie. – Testy prowadzi dywizja Gefco Special, która zajmuje się transportem ładunków pilnych, niestandardowych oraz wszelkich innych przesyłek wymagających specjalnego traktowania – wyjaśnia kierownik Transportów Całopojazdowych Krajowych w Gefco Polska Arkadiusz Skorupa.

""

logistyka.rp.pl

Dane dostarcza pokładowy system telematyczny MAN eTGE a jednocześnie kierowca prowadzi kartę testową pojazdu, w której opisuje przebiegi, czasy ładowania i dodatkowe spostrzeżenia z eksploatacji.

Czytaj więcej w: Kolejne ładowarki dla MZA

Bezemisyjny MAN eTGE napędzany jest przez silnik elektryczny o maksymalnej mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 290 Nm dostępnym już od startu pojazdu. Samochód zasila akumulator litowo-jonowy o pojemności 36 kWh wbudowany w ramę pojazdu. MAN eTGE jest ładowany z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, jak również poprzez rekuperację podczas hamowania. MAN eTGE ma zasięg do 173 km (według NEDC), a jego szybkie ładowanie do 80 proc. za pomocą złącza CCS 40kW trwa 40 minut. Alternatywnie pojazd można ładować pojazd za pomocą dowolnego standardowego gniazda 230 V.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że w pierwszym półroczu park ciężarowych i dostawczych pojazdów elektrycznych zwiększył się do 606 sztuk.

Fabryka Volkswagena we Wrześni rozpoczęła 21 lipca seryjną produkcję elektrycznego Craftera. Wiosną zeszłego roku z linii produkcyjnych zakładu zjechały pierwsze samochody MAN eTGE, bliźniaczo podobne do eCraftera. – Na potrzeby tego rozruchu dostosowaliśmy linie produkcyjne, zapewniliśmy także fachowe szkolenia podnoszące kwalifikacje naszych pracowników. Ten test jakości zdaliśmy na piątkę – podkreśla dyrektor tego zakładu Stefanie Hegels.

Produkcja samochodów elektrycznych wymaga posiadania niezbędnych kompetencji fachowych oraz wymaganych polskim prawem uprawnień elektrycznych do pracy na obwodach elektrycznych o napięciu nie wyższym niż 1kV.

Pozostało 82% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach