Lotos dostarczy wodór na Podkarpacie

Autosan wchodzi w produkcję autobusów wodorowych, Rzeszów planuje zakup takich autobusów.

Dostawcą wodoru będzie Lotos. Paliwowy koncern podpisał 22 października umowę z jednym z głównych klientów Autosana, Rzeszowem, na dostawę wodoru oraz infrastruktury do tankowania tego gazu.

Czytaj więcej w: Kto odpowie za szkody autonomicznych aut?

Autosan dostarczył do Rzeszowa m.in. autobusy na sprężony gaz ziemny (na zdjęciu otwierającym). – Od dawna stawiamy na ekologiczny transport i podpisana właśnie umowa umożliwi nam zrealizowanie kolejnego kroku – zakupu autobusów zasilanych wodorem. Grupa Lotos gwarantuje nam, że projekt jest poważnym przedsięwzięciem i zakończy się sukcesem – tłumaczy prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Podobne listy intencyjne Grupa Lotos podpisała wcześniej z Gdynią, Wejherowem oraz Tczewem. Gdański koncern zaangażował się również w prace nad stworzeniem Pomorskiej Doliny Wodorowej, której celem jest wprowadzenie wodoru do komunikacji autobusowej, transportu kolejowego oraz transportu morskiego (żegluga pasażerska typu „short sea” – połączenie Trójmiasto – Hel). Dzięki wsparciu Lotos konsorcjum samorządów z Pomorza otrzymało stuprocentowe wsparcie unijne dla kompleksowego doradztwa przy wdrażaniu pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej.

Czytaj więcej w: Europa testuje pociągi wodorowe

Gdańska rafineria obecnie produkuje 16,5 tony wodoru na godzinę. Finalizowana właśnie budowa instalacji Węzła Odzysku Wodoru zwiększy tę zdolność produkcyjną o dodatkową 1 t/h.

Czytaj więcej w: Kolonia europejską stolicą autobusów wodorowych

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Grupa Lotos realizuje projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz 2 punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie). Lotos zamierza wytwarzać 160 kg czystego wodoru na godzinę, co jest ewenementem w skali Polski. Wartość inwestycji to niemal 10 mln euro, 20% budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych pozyskanych w ramach programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).

Czytaj więcej w: Wysoka poprzeczka dla Solarisa w Wuppertalu

Lotos współpracuje także z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi. Uczestnicy tego przedsięwzięcia opracowują efektywną kosztowo metodę wytwarzania wodoru. Projekt ma na celu sprawdzenie jak elektrolizery współpracują ze zmienną generacją energii elektrycznej pochodzącej z OZE.

Lotos współpracuje też z polskimi instytucjami naukowymi nad projektami, które mają podnieść efektywność wytwarzania czystego wodoru. Równolegle spółka składa wnioski o ich dofinansowanie w ramach konkursów, zarówno krajowych, jak i unijnych. Mowa m.in. o NCBiR oraz Krajowym Planie Odbudowy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wojna o obsługę Chińczyków

W Europie trwa wyścig o dowóz towarów docierających na Stary Kontynent z Chin. Swój ...

Już 7 tys. automatów paczkowych w sieci InPostu

Pandemia nie zaszkodziła szybkiemu rozwojowi sieci paczkomatów w Polsce. Tylko w I półroczu br. ...

Większe przeładunki w polskich portach

Rosną przewozy morskie, zwłaszcza kontenerów, węgla, koksu i różnego rodzaju dóbr konsumpcyjnych.

Pomoc ominęła naszą branżę

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek ocenia Tarczę Antykryzysową. Tarcza Antykryzysowa spełnia postulaty ...

Wyhamowuje spadek sprzedaży naczep

W sierpniu rejestracje naczep były o 14,6 proc. mniejsze niż rok wcześniej. W pierwszych ...

Prom Nova Star

Polska Żegluga Bałtycka odnawia flotę

W 2018 r. kołobrzeski armator promowy Polferries odnotował wzrost przewozów ładunków aż o 33 ...