Nadążamy za rozwojem europejskiego rynku

Prezes Kolejowych Zakładów Łączności Michał Putkiewicz w rozmowie z Marcinem Piaseckim omówił rynek kolejowych systemów informacji pasażerskiej.

Publikacja: 22.09.2023 14:18

Nadążamy za rozwojem europejskiego rynku

Foto: Rzeczpospolita

Należące do Grupy PKP Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy są liderem dostaw systemów informacji pasażerskiej. – Podstawową premierą zakładu na tegorocznym TRAKO jest wyświetlacz główny stacyjny o rozmiarach 3x1 m. Umożliwia on wyświetlanie na dworcu kompleksowej informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów – opisuje prezes KZŁ. 

Inną nowością jest wyświetlacz wielofunkcyjny dwustronny, stojący na peronie. Na nim z obu stron można wyświetlać informację o rozkładzie jazdy oraz reklamy bądź filmy. Urządzenia mają zmienioną stylistykę i funkcjonalności. – KZŁ zaprezentowały także nowy dekoder, czyli serce systemu rozgłoszeniowego. Pobiera on sygnał cyfrowy o rozkładzie jazdy z centralnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i konwertuje go na sygnał analogowy, który słyszymy na dworcach jako głos informujący o przyjazdach i odjazdach pociągu. Dekoder jest sercem całego systemu rozgłoszeniowego na który składają się wzmacniacz, głośniki itd. – każdy kto ma domowy system Hi-fi wie jak to wygląda – wyjaśnia Michał Putkiewicz. Firma dostarcza też czujnik zajętości toru. 

Prezes przypuszcza, że najważniejszy przebój to pakiet modernizacyjny. – W ostatnich latach dostarczyliśmy wiele tablic z matrycami monochromatycznymi w technologii LCD. Opracowaliśmy nowe moduły w technologii LED, które pasują 1:1 do starych tablic i umożliwiają zarządcom dworców i peronów modernizację tablic bez konieczności wymiany obudowy, a wymianę jedynie matryc. Wchodzimy w technologię pozwalającą na wyświetlanie informacji pasażerskiej w pełnej gamie kolorów RGB i z większą jasnością świecenia i pod lepszymi kątami patrzenia – zachwala prezes KZŁ. 

Urządzenia są już dostępne i będą stopniowo pojawiały się na dworcach i peronach w najbliższych miesiącach, zgodnie z zamówieniami. – Rozwijamy kolejną grupę produktów, są to systemy monitorowania obiektów kolejowych, detekcji i nadzorowania tego co się dzieje na przejazdach kolejowych. Rozwijamy nowe funkcjonalności jak np. możliwość detekcji tablic rejestracyjnych i innych potrzebnych danych dla użytkownika systemu – wyjaśnia Michał Putkiewicz. 

KZŁ rozwijają też parkomaty, łącznie z usługą utrzymania stref parkingowych. – Zarządzamy coraz większą liczbą parkingów w ramach programu PKP Mobility – dodaje prezes KZŁ. 

Kolejowe Zakłady Łączności dostarczają systemy biletowe do pojazdów szynowych. Z biletomatów Kolejowych Zakładów Łączności korzysta wiele kolei regionalnych. Firma uczestniczy także w projekcie biletomatu uniwersalnego Grupy PKP. 

Nowości oznaczają rozwój firmy. – Zwiększamy przychody notujemy zyski i mamy fundusze na prace rozwojowe, aby nie tylko nadążać za rozwojem europejskiego rynku, ale także być w pewnych dziedzinach w jego awangardzie – podkreśla Michał Putkiewicz. 

Należące do Grupy PKP Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy są liderem dostaw systemów informacji pasażerskiej. – Podstawową premierą zakładu na tegorocznym TRAKO jest wyświetlacz główny stacyjny o rozmiarach 3x1 m. Umożliwia on wyświetlanie na dworcu kompleksowej informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów – opisuje prezes KZŁ. 

Inną nowością jest wyświetlacz wielofunkcyjny dwustronny, stojący na peronie. Na nim z obu stron można wyświetlać informację o rozkładzie jazdy oraz reklamy bądź filmy. Urządzenia mają zmienioną stylistykę i funkcjonalności. – KZŁ zaprezentowały także nowy dekoder, czyli serce systemu rozgłoszeniowego. Pobiera on sygnał cyfrowy o rozkładzie jazdy z centralnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i konwertuje go na sygnał analogowy, który słyszymy na dworcach jako głos informujący o przyjazdach i odjazdach pociągu. Dekoder jest sercem całego systemu rozgłoszeniowego na który składają się wzmacniacz, głośniki itd. – każdy kto ma domowy system Hi-fi wie jak to wygląda – wyjaśnia Michał Putkiewicz. Firma dostarcza też czujnik zajętości toru. 

Trako
TRAKO: rzut oka w przyszłość
Trako
Koleje jeszcze bardziej zielone
Trako
Rozwiązania prawno-organizacyjne mogłyby ułatwić wdrożenie nowych technologii
Trako
Udana, kryształowa edycja TRAKO
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Trako
Rynek kolejowy będzie rósł