Reklama
Rozwiń

Pandemia na 20-lecie PKP Intercity

Zajmująca się dalekodystansowymi przewozami spółka przygotowuje się na pracowite kolejne 20 lat i walczy ze skutkami pandemii.

Publikacja: 05.07.2021 09:35

Pandemia na 20-lecie PKP Intercity

Foto: Fot. PKP Intercity

W 2001 roku rząd podjął decyzję o restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. W ten sposób powstała Grupa PKP tworzona przez spółki odpowiedzialne za różne obszary działalności kolei. – Zadaniem, które otrzymało PKP Intercity 20 lat temu, było stworzenie nowego standardu podróżowania na dłuższych dystansach przypomina prezes zarządu PKP S.A. i przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity Krzysztof Mamiński.

Czytaj więcej w: Ostrożny optymizm przewoźników pasażerskich

Spółka powstała 1 września 2001 roku i od tego dnia na tory wyjechało już ponad 1,8 mln pociągów, a przez 20 lat skorzystało z nich ponad 530 milionów pasażerów. Z badań wynika, że PKP Intercity jest pierwszym wyborem transportu, 83 proc. pasażerów pozytywnie wypowiada się o przewozach. – Cieszę się, że ten jubileusz przypada akurat w Europejskim Roku Kolei. To symboliczne nowe otwarcie okresu, w którym rozwój PKP Intercity jeszcze przyspieszy. Kolejne zmiany na lepsze służyć będą zarówno pasażerom, którzy do dalekich podróży coraz chętniej będą wybierać pociągi, jak i środowisku, ponieważ PKP Intercity chce stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu – zaznacza minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej w: PKP Intercity odcięte od finansowania jak Polregio?

Spółka modernizuje tabor. PKP Intercity w ostatnich latach zainwestowała w nowe pojazdy ponad 5 mld zł. – Przez najbliższe lata dzięki wsparciu rządu PKP Intercity zainwestuje rekordowe kwoty w unowocześnienie taboru i polepszenie siatki połączeń. 19 miliardów to kwota historyczna, która nie tylko zmieni spółkę, ale wpłynie na rozwój całej gospodarki – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.

Spółka zamierza do 2030 roku całkowicie odnowić tabor i kupić m.in. 23 pociągi dużych prędkości (osiągających do 250 km/h), co praktycznie podwoi flotę takich pojazdów. Jednak przewoźnik, podobnie jak cała branża transportu osób, zmaga się ze skutkami pandemii i odpływem pasażerów.

Czytaj więcej w: Do Krakowa w niecałe 2 godziny

W pierwszych pięciu miesiącach 2021 roku udział PKP Intercity w pracy przewozowej wyniósł 45,6%, ale praca przewozowa kolei pasażerskich w Polsce była o ponad 47% mniejsza niż w 2019 roku, informuje Urząd Transportu Kolejowego. Wzrosła jedynie praca eksploatacyjna, była o niecałe 4% większa niż w 2019 roku i wyniosła 71,9 mln pociągokilometrów, wynika z danych UTK.

Wraz z rozpoczęciem wakacji PKP Intercity uruchamia każdego dnia 426 pociągów, gdy w ubiegłorocznym okresie letnim na tory wyjeżdżało średnio 410 składów dziennie. Latem 2019 roku przewoźnik uruchamiał każdego dnia średnio 425 pociągów.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku