Boeing MAX nawet po naprawie nie wszędzie poleci

Boeing 737 Max 8 / fot.: Scott McIntyre/Bloomberg

Testy Boeingów 737 MAX z nowym oprogramowaniem idą pełną parą — zaobserwował „Seattle Times”. Ale Boeing jednocześnie ujawnił, że Maxy nawet po ponownej certyfikacji nie nadają się do latania do niektórych portów.

W nocy z czwartku na piątek czasu warszawskiego prezes Boeinga, Dennis Muilenburg poinformował, że Maxy z nowym oprogramowaniem wykonały już 96 lotów testowych, które łącznie potrwały 159 godzin. W najbliższych dnia polecą również maszyny odstawione na płytę, które zostały wyprodukowane, ale z powodu uziemienia przez regulatorów nie mogły zostać doręczone liniom lotniczym i firmom leasingowym. Tak, żeby po ponownej certyfikacji były gotowe do odlotu z Paine Field i Renton w stanie Waszyngton do portów docelowych. Muilenburg ujawnił również, że firma nieustannie spotyka się z regulatorami ruchu i przekazuje im informacje o postępach w testach. W ostatnich dniach takie sesje odbyły się z Brytyjczykami, Singapurczykami i Chińczykami. — Bardzo nam zależy, żeby wszyscy przekonali się do tych maszyn— mówił prezes Boeinga. Teraz w najbliższym czasie planowane jest spotkanie federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) z przedstawicielami linii lotniczych, ma to być już ostatnia prosta przed gotowością do ponownej certyfikacji Maxów.

Tymczasem zostały ujawnione informacje Boeinga o tym, że duże Maxy (od 8 w górę) nie nadają się do operowania na lotniskach położonych wysoko (powyżej 2,3 km nad poziomem morza) bądź w bardzo gorącym klimacie. W takich portach, do których zalicza się m.in. Addis Abeba do startu Maxa potrzebny jest dłuższy pas, bo maszyna musi się bardziej rozpędzić przed oderwaniem od ziemi. W USA Boeing zidentyfikował 16 takich portów, w tym np. Denver w stanie Kolorado oraz niektóre lotniska kalifornijskie i dodatkowo Mexico City.

CZYTAJ TAKŻE: Maksy wywołały bessę na giełdach. Nie tylko Boeing traci 

Z dostępnych danych wynika jednak, że to nie rozrzedzone powietrze było przyczyną katastrofy samolotu Ethiopiana, a na lotnisku w Bole International w Addis Abebie pasy startowe są długie (3,7 km) i pozwalają na operacje nawet największych maszyn. Jednakże zdaniem Boba Manna, eksperta lotniczego cytowanego przez „Seattle Times”, lepiej tam się sprawdzają B737 MAX 7 bądź B737-700, ponieważ szybciej są w stanie wzbić się w powietrze. Z kolei w stolicy Meksyku pasy startowe mają ponad 4 km długości i — jak na razie — Aeromexico bez problemów operowały stamtąd Maxami 8.

„Gorącym” lotniskiem jest port w Dżakarcie, ale i tutaj wiadomo, że przyczyną katastrofy 29 października 2018 Lion Air nie była niewystarczająca prędkość samolotu, tylko niemożność wyrównania trajektorii lotu i podciągnięcie w górę dzioba samolotu. Żadne z lotnisk, na które latały Maxy LOT-u, nie jest położone w gorącym klimacie bądź wysoko. Najwyżej znajduje się port w Madrycie — 667 metrów nad poziomem morza, i w Astanie — 347 . Pozostałe to Barcelona, Bruksela i Londyn Heathrow.

Tagi:

  • Pokaż komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone * są wymagane

treść komentarza *

  • imię *

  • adres e-mail *

  • adres strony www

Mogą Ci się również spodobać

Krok w kierunku Pakietu Mobilności

Kolejny trilog w sprawie Pakietu Mobilności już 12 grudnia. Kolejna tura trójstronnych negocjacji nad ...

Niepewność studzi zakupową gorączkę

Przewoźnicy, zachęceni wysokim popytem na usługi, powrócili do inwestycji, ale nie są pewni rozwoju ...

Pakiet Mobilności podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc.

Pakiet Mobilności oznacza wzrost wynagrodzeń z powodu objęcia delegowaniem kabotażu i przerzutów. W dłuższym ...

Piraci w ciężarówkach

Kierowcy ciężarówek coraz częściej łamią ograniczenia prędkości. Niepokojące zjawisko zaobserwowała Główna Inspekcja Transportu Drogowego. ...

Zabytki podróżują na kołach

Ładunki z Muzeum Narodowego o najwyższej wartości historycznej i materialnej dla Polski będą podróżować ...

Pesa z Orlenem planują pociągi na wodór

Orlen i Pesa podpisały 12 grudnia porozumienie o przygotowaniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Badawczy ...