Ubiegły rok był dla PKP Cargo wyjątkowy. Firma może się pochwalić najlepszymi wynikami od czasu wejścia spółki na giełdę. Przychody z działalności operacyjnej wzrosły o blisko 10 proc. do 3,94 mld zł, a zysk netto – 254 mln zł – trzykrotnie przekroczył ten z 2017 r. Równie dobrze wyglądają skonsolidowane wyniki Grupy – przychody wzrosły o 11 proc. do 5,24 mld zł, a zysk netto sięgnął 184 mln zł (w 2017 r. było to 82 mln zł). Jednocześnie udało się utrzymać pod kontrolą koszty – zwiększyły się o 7 proc., przy wzroście przychodów jednostkowych o 9,3 proc.
Cel: inwestycje
W 2018 r. udział PKP Cargo w rynku pod względem przewiezionej masy wyniósł – według UTK – 44,4 proc, podczas gdy drugiego największego operatora w Polsce pod względem przewożonej masy – DB Cargo Polska – 16,4 proc. Strategia zakłada osiągnięcie w 2023 r. 65 proc. udziału w rynku (wg pracy przewozowej). Tego celu nie da się osiągnąć bez inwestycji, na które w ubiegłym roku firma wydała 828 mln złotych, blisko o 2/3 więcej niż w 2017 r. Zdecydowana większość trafiła na zakupy i modernizację taboru. W ostatnim czasie PKP Cargo podpisało umowę na zakup 5 nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych Siemensa; 936 platform intermodalnych firmy Tatravagónką, a plany mówią o kolejnych 220. Łącznie w latach 2019 – 2022 przewoźnik zamierza kupić 1239 nowych platform intermodalnych oraz 151 nowych lokomotyw wielosystemowych.
fot. PKP Cargo
Spółka rozbudowuje także Terminal Małaszewicze, który – ze względu na swoje położenie na wschodzie Polski – jest kluczowy dla międzynarodowego rozwoju Grupy, w szczególności w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku. Ze względu na położenie – około 5 km od przejścia granicznego w Terespolu na granicy z Białorusią – jest to kluczowy terminal kolejowy na NJS w Europie. Inwestycje należącej do PKP Cargo spółki CL Małaszewicze są współfinansowane ze środków unijnych. W 2018 roku obsłużono tam 2,2 tys. pociągów, po rozbudowie będzie mógł przyjąć ponad 3,2 tys.
Poza Polskę
Grupa chce także mocniej zaistnieć w międzynarodowych przewozach na osi północ-południe. Temu służy m.in. niedawna inwestycja w słoweńską spółkę Primol-Rail oraz partnerstwa zawarte m.in. z Kolejami Litewskimi i włoską spółką Mercitalia Rail. Rozwój działalności w obszarze Trójmorza oraz w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku są ważnym elementem strategii PKP Cargo na lata 2019-23. Już teraz PKP Cargo jest trzecim, największym przewoźnikiem towarów koleją w Europie. Plany zakładają, że do 2023 r. firma stanie się liderem w regionie Europy Środkowej.