Europa wciąż potrzebuje nowych ciężarówek

Wciąż dobra sytuacja w gospodarce zmobilizowała firmy transportowe do zakupu nowych pojazdów.

Publikacja: 26.06.2019 09:35

Europa wciąż potrzebuje nowych ciężarówek

Foto: fot. AdobeStock

Gdy na europejskim rynku samochodów osobowych zaledwie udało się wyhamować wielomiesięczny spadek – w maju rejestracje w krajach Unii Europejskiej wzrosły o niecały 1 proc. – to w sprzedaży pojazdów użytkowych trwa hossa. Jak podaje organizacja europejskich producentów samochodów ACEA, w maju ta część motoryzacyjnego rynku rosła już piąty miesiąc z rzędu. Sprzedaż w porównaniu z majem ub. roku zwiększyła się o 8,5 proc. Popyt mocno rósł we wszystkich segmentach, najszybciej w przypadku autobusów i ciężarówek. Od początku roku rejestracje samochodów użytkowych wzrosły w ujęciu rocznym o 6,5 proc., do 1,1 miliona.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Do majowego skoku popytu przyczyniły się największe unijne rynki, przy czym wyjątkowo duży wzrost sprzedaży odnotowano w Niemczech (24,7 proc. r./r.) oraz we Francji (12,6 proc.).Dobry wynik osiągnęła też Polska: w maju zarejestrowano 9,7 tys. samochodów użytkowych, o 17,2 proc. więcej niż rok temu. W przypadku rejestracji liczonych od stycznia wzrost na polskim rynku wyniósł 10,1 proc. (43,7 tys. pojazdów), ale w Niemczech był jeszcze wyższy i sięgnął 14,7 proc. (174,4 tys. pojazdów). W sumie maj przyniósł spadki na zaledwie pięciu unijnych rynkach. Największe w Szwecji – o 26,2 proc., i w Finlandii – o 11,5 proc. Także po pierwszych pięciu miesiącach roku zdecydowana większość rynków wyraźnie poprawiła wyniki sprzedaży.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 tony wszystkie główne rynki z wyjątkiem Hiszpanii odnotowały w maju spory wzrost, przy czym najwyższy – ponad 23-proc. – był w Niemczech. W grupie samochodów ciężarowych powyżej 16 ton rejestracje podskoczyły o 21,2 proc., do 31,9 tys. sztuk. A szczególnie duży skok sprzedaży – o ponad 35 proc. – miał miejsce we Francji.

""

fot. AdobeStock

Foto: logistyka.rp.pl

Zwiększył się także popyt na autobusy. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w maju rejestracje zwiększyły się o prawie jedną czwartą po dwóch miesiącach spadków. Główne rynki UE odnotowały zróżnicowane rezultaty: dwucyfrowe spadki miały miejsce w Wielkiej Brytanii (o 22,6 proc.) i we Włoszech ( o 14,9 proc.), natomiast we Francji, Niemczech i Hiszpanii odnotowano znaczący wzrost (odpowiednio o 50,3, 45,5 oraz 32,3 proc.) – podaje PZPM. Mocne zwyżki sprzedaży na unijnym rynku pojazdów użytkowych mogą świadczyć, że europejska gospodarka ma się lepiej, niż zakładano. – Do niedawna firmy transportowe wstrzymywały się z zakupami w obawie przed zapowiadanym spowolnieniem gospodarczym. Jednak sytuacja wydaje się lepsza od wcześniejszych pesymistycznych prognoz. W rezultacie na rynku nastąpiło odbicie – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

CZYTAJ TAKŻE: W branży transportowej gorsze nastroje

W Polsce majowy dwucyfrowy wzrost sprzedaży pojazdów użytkowych nastąpił po czterech z rzędu stabilnych miesiącach z umiarkowanym wzrostem i dwóch spadkowych w końcu ubiegłego roku. Wyniki rejestracji dodatkowo napędzała zmiana unijnych przepisów dotycząca tachografów, która weszła w życie w połowie czerwca, a także mające obowiązywać od września badania WLTP dla lekkich samochodów dostawczych. – Jednak w tym roku transportowcy nadal mogą się spodziewać trudnych do przewidzenia przeszkód w działalności związanych z brexitem czy z tzw. pakietem mobilności – zaznacza PZPM.

– Przewoźnicy chcieli uniknąć wysokich kosztów instalowania tzw. inteligentnych tachografów, które są obowiązkowe od 15 czerwca – tłumaczy rosnący popyt Paweł Paluch ze Scanii Polska. Wskazuje, że po dwudziestu dniach czerwca rejestracje nowych ciężkich samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton sięgnęły 3 tys. samochodów. Po pięciu miesiącach rejestracje w Polsce powiększyły się o 8,1 proc. do blisko 12,5 tys., jak pokazuje raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W Polsce rośnie popularność ciągników siodłowych. – To najbardziej uniwersalny typ pojazdu, a ponieważ przewoźnicy nie są pewni przyszłości (Pakiet Mobilności, brexit), wolą unikać podwozi, które należą do pojazdów specjalizowanych – uważa Zbigniew Kołodziejek z DAF Trucks Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne ciężarówki już mają zajęcie

Przedstawiciel Scanii spodziewa się wyraźnego spadku rejestracji latem. Pytanie, jak długo on potrwa. Importerzy nie widzą, aby sytuacja przewoźników pogorszyła się. – Liczba odrzuconych wniosków kredytowych przez nasze finansowanie jest taka sama jak w zeszłym roku – zauważa Kołodziejek. Dodaje, że firmowym finansowaniem objęta jest jedna trzecia sprzedaży marki. Także przedstawiciel Scanii wskazuje, że samochody odbierane są w terminie.

Kupowane pojazdy są coraz lepiej wyposażone. – Od półtora roku obserwujemy, że firmy coraz częściej decydują się na wysokie kabiny z płaskimi podłogami – zauważa Tomasz Ciesielski z Mercedes-Benz Trucks Polska. Takie szoferki na połowa cięgników, gdy zaledwie parę lat temu co piąta. Coraz więcej samochodów otrzymuje też klimatyzację postojową. – To ukłon nie tylko w stronę kierowców, ale i obniżenie kosztów, bo tańsza jest godzina pracy takiej klimatyzacji niż pracy silnika – porównuje Kołodziejek. Liderem na polskim rynku pojazdów ciężkich jest Scania, przed DAF i MAN. [G/n]

Gdy na europejskim rynku samochodów osobowych zaledwie udało się wyhamować wielomiesięczny spadek – w maju rejestracje w krajach Unii Europejskiej wzrosły o niecały 1 proc. – to w sprzedaży pojazdów użytkowych trwa hossa. Jak podaje organizacja europejskich producentów samochodów ACEA, w maju ta część motoryzacyjnego rynku rosła już piąty miesiąc z rzędu. Sprzedaż w porównaniu z majem ub. roku zwiększyła się o 8,5 proc. Popyt mocno rósł we wszystkich segmentach, najszybciej w przypadku autobusów i ciężarówek. Od początku roku rejestracje samochodów użytkowych wzrosły w ujęciu rocznym o 6,5 proc., do 1,1 miliona.

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności