Największy kontenerowiec świata w Gdańsku

mat.pras.

DCT przyjmuje już największe statki, które wpływają na Bałtyk. Ale za kilka lat może mieć poważną konkurencję, która rośnie dosłownie pod bokiem.

Do gdańskiego terminala kontenerowego DCT wpłynął 23 sierpnia MSC Gulsun, największy kontenerowiec świata. Odebrany w lipcu br. przez armatora statek w dziewiczym rejsie przybył w ramach cotygodniowego, bezpośredniego serwisu z Azji. Zabiera 23 756 TEU (kontenerów 20-stopowych), z których w Gdańsku zostanie przeładowanych 11 tys. (18 tys. TEU). – To największa regularna wymiana w Europie i jedna z największych na świecie. Jeżeli ułożylibyśmy te kontenery jeden na drugim, uformują wieżę ponad trzy i pół razy wyższą niż Mount Everest – porównuje prezes DCT Gdańsk Cameron Thorpe.

DCT jest największym portem kontenerowym na Bałtyku i jedynym w tym akwenie zdolnym do przyjęcia tak dużych jednostek. Obsługuje rynki Polski, Białorusi, Czech, Rosji, Słowacji oraz Ukrainy. W 2019 roku przeładował 1,9 mln TEU, w tym roku przekroczy 2 mln. Od 2013 gdański terminal przyjmuje największe kontenerowe statki świata. MSC Gulsun mieści na szerokość kontenery w 24 rzędach. Suwnice DCT mogą obsługiwać statki mające kontenery rozmieszczone w dwudziestu pięciu rzędach. Zbudowany w stoczni Samsung Heavy Industries MSC Gulsun należy do nowej klasy Megamax-24; ma 400 m długości, 61,5 m szerokości i zanurzenie 16 m. Dzięki dwusuwowemu silnikowi MAN o mocy 66,65 MW jednostka rozpędza się do 21 węzłów (mil morskich na godzinę, czyli 38 mk/h). Jest pierwszym z jedenastu ultra wielkich kontenerowców zamówionych przez MSC w koreańskich stoczniach. MSC podkreśla, że większy statek umożliwia obniżenie (w stosunku do obecnych statków) zużycia paliwa w przeliczeniu na przewożony kontener.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów

Pływający pod panamską banderą MSC Gulsun rozpoczął dziewiczy rejs 8 lipca w chińskim Tiencin, następnie zawinął do Quingdao, Szanghaju i malezyjskim Tanjung Pelepas, gdzie pobił rekord przeładunku kontenerów. Na pokład trafiły 19 574 kontenery.

CZYTAJ TAKŻE: W stronę zielonego transportu intermodalnego

Od maja br. DCT należy do konsorcjum singapurskiej Grupy PSA (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oraz australijskiego funduszu inwestycyjnego IFM Global Infrastructure Fund (po 30 proc.). Nowi właściciele planują w najbliższych czterech latach zainwestować w DCT 2 mld zł. Inwestycje są niezbędne, bo terminal będzie miał konkurencję. Gdynia pogłębia tor wodny i powiększa obrotnicę, co pozwoli przyjmować w porcie jednostki podobnej wielkości. Port zewnętrzny, zdolny do obsługi największych statków budują zarówno Gdańsk, Gdynia jak i Świnoujście. Planowane w nich terminale kontenerowe będą miały zdolność przeładunku po 2 mln TEU każdy. Konkurencję dla polskich portów stanowi także litewska Kłajpeda. Do tego portu także zawijają statki MSC, a w grudniu ub.r próbnie przybił tam kontenerowiec MSC Ingy, zabierający do 19 462 TEU.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rosną przewozy mongolskich kolei

Rosną przewozy kolei w Mongolii, ruszyły także inwestycje. Po trzech kwartałach działająca w Mongolii ...

Przewoźnicy nie inwestują

Przewoźnicy nie kupują naczep, spadki przekraczają jedną trzecią ubiegłorocznego popytu. Zapaść w branży transportu ...

Komisja Europejska proponuje „Rok kolei”

Komisja zaproponowała 4 marca, aby rok 2021 był Europejskim Rokiem Kolei. Pomysł ma wesprzeć ...

Mniejszy ruch, większa brawura

Na drogach królują ciężarówki, a kierowcy nielicznych samochodów osobowych biją rekordy prędkości. O ponad ...

Pasażerowie wracają do kolei

Z tygodnia na tydzień rosną przewozy Intercity. W wagonach co drugie miejsce wolne. W ...

Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

Rok 2019 przyniósł pierwszy od lat spadek rejestracji, który trwa od połowy czerwca. Od ...