Do gdańskiego terminala kontenerowego DCT wpłynął 23 sierpnia MSC Gulsun, największy kontenerowiec świata. Odebrany w lipcu br. przez armatora statek w dziewiczym rejsie przybył w ramach cotygodniowego, bezpośredniego serwisu z Azji. Zabiera 23 756 TEU (kontenerów 20-stopowych), z których w Gdańsku zostanie przeładowanych 11 tys. (18 tys. TEU). – To największa regularna wymiana w Europie i jedna z największych na świecie. Jeżeli ułożylibyśmy te kontenery jeden na drugim, uformują wieżę ponad trzy i pół razy wyższą niż Mount Everest – porównuje prezes DCT Gdańsk Cameron Thorpe.
DCT jest największym portem kontenerowym na Bałtyku i jedynym w tym akwenie zdolnym do przyjęcia tak dużych jednostek. Obsługuje rynki Polski, Białorusi, Czech, Rosji, Słowacji oraz Ukrainy. W 2019 roku przeładował 1,9 mln TEU, w tym roku przekroczy 2 mln. Od 2013 gdański terminal przyjmuje największe kontenerowe statki świata. MSC Gulsun mieści na szerokość kontenery w 24 rzędach. Suwnice DCT mogą obsługiwać statki mające kontenery rozmieszczone w dwudziestu pięciu rzędach. Zbudowany w stoczni Samsung Heavy Industries MSC Gulsun należy do nowej klasy Megamax-24; ma 400 m długości, 61,5 m szerokości i zanurzenie 16 m. Dzięki dwusuwowemu silnikowi MAN o mocy 66,65 MW jednostka rozpędza się do 21 węzłów (mil morskich na godzinę, czyli 38 mk/h). Jest pierwszym z jedenastu ultra wielkich kontenerowców zamówionych przez MSC w koreańskich stoczniach. MSC podkreśla, że większy statek umożliwia obniżenie (w stosunku do obecnych statków) zużycia paliwa w przeliczeniu na przewożony kontener.
CZYTAJ TAKŻE: Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów
Pływający pod panamską banderą MSC Gulsun rozpoczął dziewiczy rejs 8 lipca w chińskim Tiencin, następnie zawinął do Quingdao, Szanghaju i malezyjskim Tanjung Pelepas, gdzie pobił rekord przeładunku kontenerów. Na pokład trafiły 19 574 kontenery.
CZYTAJ TAKŻE: W stronę zielonego transportu intermodalnego