Niedocenione PKP Cargo

Jedna z największych spółek branży transportowych może dać zarobić giełdowym inwestorom.

Publikacja: 17.09.2019 16:13

Niedocenione PKP Cargo

Foto: logistyka.rp.pl

W lipcu kurs akcji PKP Cargo zanurkował z 43 do 26 zł w sierpniu. Jest to historyczne minimum spółki notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2013 roku. – Trudno jest racjonalnie wytłumaczyć ten spadek, zważywszy na fakt, że spółka mimo trudnego pierwszego półrocza 2019 roku w towarowych przewozach kolejowych, mogła się pochwalić dobrymi wynikami finansowymi – uważa dyrektor Biura Klastra Luxtorpeda 2.0 Mateusz Izydorek vel Zydorek.

Spółka za darmo

Przychody wyniosły 2,45 mld zł i choć były nieco niższe niż w pierwszym półroczu 2018 roku, to jednak zdecydowanie wyższe niż średnia z lat 2013-2019 (2,26 mld zł). Powyżej średniej była także EBIDTA – 387 mln zł (bez MSFF 16) wobec 332 mln zł, jak również EBIT: 93 mln zł wobec 82 mln zł. Spółka zanotowała też zysk netto – 48 mln zł zapewniający rentowność na poziomie 2 proc. – Z czysto ekonomicznego punktu widzenia nie ma więc powodów, aby kurs PKP Cargo był na poziomie 26-28 zł, jak to ma teraz miejsce, tym bardziej, że i perspektywy rysujące się przed spółką wskazują na wzrost przewozów, przychodów i zysków w kolejnych kwartałach – zauważa Mateusz Izydorek.

""

logistyka.rp.pl

Santander BM w raporcie z 10 września utrzymał rekomendację dla PKP Cargo „kupuj”, ale analitycy obniżyli docelową cenę akcji PKP Cargo do 31,8 z 40,1 zł. Analitycy tłumaczą, że zaskoczył spadek przewozów notowany w większości segmentów. Spodziewają się 8-procentowego spadku przewozów w całym roku oraz 11-procenotwy spadek EBITDA do 926 mln zł. Prognozują, że dalsza modernizacja infrastruktury kraju umożliwi poprawę przychodów grupy w latach 2020-23.

Izydorek podkreśla znamienny fakt: pod koniec sierpnia, gdy za jedną akcję trzeba było zapłacić nieco ponad 26 zł, ten minimalny kurs PKP Cargo oznaczał, że giełdowa kapitalizacja przedsiębiorstwa wyniosła 1,3 mld zł, podczas gdy spółka dysponowała zasobami pieniężnymi na poziomie 1 mld zł. – Gdyby więc – zakładając teoretycznie – ktoś nabył wtedy 100 proc. akcji PKP Cargo, to kupiłby te spółkę niemal za darmo – zauważa Izydorek.

Gry ulubieńcem graczy

Warto też spojrzeć na inne podstawowe wskaźniki, którymi posługują się ekonomiści oceniając wartość przedsiębiorstw: stosunek ceny do zysku i ceny do wartości księgowej. Według stanu na dzień 29 sierpnia, w przypadku PKP Cargo współczynnik c/z jest stosunkowo niski – 8,8. Nie jest on także imponujący w przypadku innych dużych spółek, takich jak JSW (2,9), Orlen (7,3), KGHM (7,8), PZU (9,9), ale i w przypadku Lotosu (11,2), Pekao (11,7), PKO BP (11,8) PGNiG (12,6) czy PGE (13,7) nie można mówić o jakichś nadzwyczajnych wskaźnikach.

""

mat.pras.

logistyka.rp.pl

Na drugim biegunie są np. LPP (27,2), Dino (42,6) czy CCC (99,3). Skrajnym przykładem jest CD Projekt, który ma imponujący wskaźnik c/z przekraczający 283, ale ta spółka działa co prawda w dochodowej, jednak stosunkowo niewielkiej branży gier video i trudno jej wyniki odnosić do całej gospodarki. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku wskaźnika c/wk, gdzie dla PKP Cargo i JSW wynosi on 0,4, ale niższe jest dla PGE, bo 0,3. Inne duże spółki mogą się pochwalić c/wk na poziomie co najwyżej 2,2.

Nieatrakcyjny transport

Akcje spółek świadczących usługi transportowe, z charakterystyczną dla nich małą marżą, nigdy nie cieszyły się na warszawskim parkiecie popularnością. W najlepszym razie oferowały stabilne kursy, małe liczby sprzedawanych i kupowanych akcji nie dawały okazji ani do zarobku, ani do długoterminowego pomnożenia inwestycji.

Cena za akcję spółki Trans Polonia oscyluje wokół 3 zł, co daje wartość rynkową 70 mln zł. Jej przychody w 2018 roku przekroczyły 240 mln zł, zysk z działalności operacyjnej wyniósł 15,4 mln zł, a na koniec roku spółka dysponowała 48,5 mln zł. Współczynnik c/z wynosi dla spółki 3,9, zaś c/wk 10,2.

OT Logistics wyceniana jest na 7 zł, gdy przed rokiem było to dwa razy więcej. Wartość rynkowa spółki wynosi niecałe 85 mln zł. W 2018 roku przychody grupy przekroczyły 980 mln zł, przy zysku operacyjnym 5,2 mln zł. Środki pieniężne na koncie spółki na koniec roku przekroczyły 45 mln zł. Współczynnik c/wk 0,85.

Także zdjęty z giełdy Pekaes nie podbił serc inwestorów i wycena jego akcji oscylowała wokół 10-12 zł. Kolejowy PCC Intermodal wyceniany był na 2,5-2,7 zł zanim zniknął z warszawskiej giełdy. Została na niej jedna z największych spółek branży i nie jest wykluczone, że tym razem to właśnie ona da zarobić.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach