Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego przewiduje wybudowanie prowadzących do lotniska dziesięciu nowych tras kolejowych o łącznej długości 1600 km, w tym 670 km linii dużych prędkości, 740 km linii głównych pozwalających na jazdę z prędkością do 250 km/h oraz 190 km linii uzupełniających, z maksymalną prędkością 160 km/h.
mat.pras.
Budowa nowych połączeń będzie realizowana etapami. Najpierw powstanie 140 km łączących CMK z krajową siecią kolejową. W kolejnych etapach zostanie zbudowane najpierw 870 km linii, potem zaś 570 km. Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK wynosić będą 35-40 mld zł; wydatki te są przewidziane na lata 2020–2030 (35). Rozbudowa kolejowej infrastruktury nie przyniesie finansowych zysków, musi być więc finansowana przez państwo lub fundusze unijne.
Wstępne plany
Spółka CPK otrzymała ze Skarbu Państwa w lipcu 2019 r. 300 mln zł dofinansowania. Pieniądze te są przeznaczone na przygotowanie planów i opracowań środowiskowych nie tylko dla lotniska, ale i szlaków kolejowych. CPK już ogłosiła wart 26 mln zł przetarg na inwentaryzację przyrodniczą, która obejmie także tereny pod linie kolejowe. CPK przeprowadził konsultacje strategiczne z urzędami wojewódzkimi oraz marszałkowskimi, a w nadchodzących miesiącach przewidziane są rozmowy z władzami powiatów. Pozwolą one uniknąć konfliktów planistycznych. Rzecznik CPK Konrad Majszyk tłumaczy, że w przypadku inwestycji kolejowych początkowe fazy projektu (prace koncepcyjne i studia wykonalności) będą realizowane głównie siłami CPK, czyli przy pomocy zatrudnionych przez CPK specjalistów.
CZYTAJ TAKŻE: TRAKO 2019 | Strategiczna rola logistyki